Mihai O. (35 de ani) are o firmă care organizează evenimente. Fiecare din cei cinci angajați ai săi trebuie să se deplaseze prin Capitală, cel puțin zece zile pe lună, la clienți și la diverși furnizori de servicii. Mihai a decis să închirieze mașini în loc să le cumpere. Închirierea mașinilor are unele avantaje pentru firma sa: ține sub control cheltuielile și le corelează cu veniturile. Suplimentar, nu are nevoie să plătească avans la achiziția mașinii, așa cum s-ar întâmpla dacă ar încheia un contract de leasing financiar sau dacă ar face un credit.
În cazul unui Logan achiziționat în leasing financiar pe patru ani, avansul este de circa 35%, situație în care cheltuielile lunare totale cu mașina ajung la circa 225 de euro. Suma cuprinde atât ratele, cât și cheltuielile cu asigurările și anvelopele de iarnă. În cazul închirierii, aceste costuri nu sunt suportate de utilizator. Chiar dacă închirierea unui Logan similar costă 500 de euro pe lună, cele două tipuri de servicii existente pe piața autohtonă nu sunt comparabile.
Unul dintre argumentele-cheie este că leasingul financiar este o obligație asumată pentru un anumit număr de ani, în timp în cazul mașinilor închiriate managerii își pot ajusta deciziile de la o lună la alta.
Din aceste motive, închirierile auto câștigă teren în rândul firmelor. „În ultima perioadă, se observă o creștere a cererilor venite din partea companiilor pentru închirierea de autoturisme pe perioade scurte și medii“, spune Dudy Perry, CEO Sixt Rent a Car Romania, companie ale cărei afaceri au crescut, în primele nouă luni ale anului, cu 50% față de perioada similară din 2009. Potrivit acestuia, durata medie de închiriere este de opt-zece zile, în timp ce tariful mediu de închiriere a unei mașini se situează sub 30 de euro pe zi. 
Acești doi factori justifică alegerea pe care o fac companiile care preferă acest serviciu în detrimentul leasingului.
„Această tendință ne-a ajutat să ne creștem semnificativ cota de piață, însă odată cu noi a crescut și piața pe care activăm“, adaugă Dudy Perry. Că piața auto este printre sectoarele cele mai afectate de criză nu este o noutate, indiferent dacă ne raportăm la vânzările directe de mașini sau la finanțările noi în leasing financiar.
„Avem însă un nou trend: leasingul operațional, metodă la care companiile apelează pentru perioade de timp mai lungi, serviciu preferat din ce în ce mai mult de către firme și folosit ca alternativă la achiziționarea autoturismelor cu sume cash sau prin leasing financiar“, explică Perry. 
Piața leasingului  operațional a avut o creștere modestă în 2010
Directorul general al BCR Leasing, Bogdan Speteanu, confirmă noua tendință, precizând că leasingul operațional este preferat de clienții mari în detrimentul celui financiar atunci când decid reînnoirea flotelor. Iar această preferință a firmelor este exploatată de BCR Leasing, care a început în acest an să încheie contracte de leasing operațional. 
Piața de leasing operațional este estimată la 200 de milioane de euro în 2010, în condițiile în care nu există informații statistice referitoare la valoarea ei. „Creșterea înregistrată pe leasing operațional este modestă, probabil de 3%-4%, dar este creștere și nu scădere“, afirmă Dan Constantinescu, director vânzări la UniCredit Leasing.
781 mil. euro reprezintă finanțările noi în leasing financiar, în primele nouă luni ale anului. Ponderea activității de leasing financiar în totalul PIB-ului a scăzut de la 7%, în 2008, la 4% anul acesta.
200 de milioane de euro este valoarea estimată a pieței leasingului operațional, pentru 2010.  Aceasta este secondată de piața de rent-a-car, estimată la aproximativ 80 de milioane de euro.