Pe parcursul a mai bine de cinci decenii, evenimentele speciale ca domeniu profesional au cunoscut o evoluţie globală ascendentă, cu centre de forţă în ceea ce priveşte know-how-ul şi resursele în Australia, Statele Unite, Marea Britanie şi, în cele din urmă, Europa de Vest (în special Germania şi Belgia). Abia la începutul noului mileniu efectul a început să fie vizibil la nivel de castă profesională şi, simultan, uşor perceptibil pentru clienţi tot mai sofisticaţi, iar categoria de „special events“ (ca tip de business) a intrat într-o nouă eră.

Evoluţia încurajatoare din ultimii ani a contextului local ne permite să afirmăm că piaţa de evenimente din Romånia reprezintă un teren insuficient exploatat, care deţine un potenţial semnificativ. Pentru ca acesta să fie valorificat, trebuie înţeles că o nouă eră în evenimente înseamnă în mod cert o reconsiderare a întregului sistem de elemente care stau la baza strategiilor de event design, planning şi management. Conceptul care poate defini cel mai bine viitorul în industria evenimentelor este acela de „event architecture“, arhitectura de evenimente speciale.

Event architecture reprezintă cea mai nouă tendinţă în industria globală de organizare de evenimente şi permite, prin intermediul managementului proiectelor, să integreze cu maximă eficienţă platforme de imagine neconvenţionale şi servicii de design de evenimente, management de evenimente, consultanţă şi training, în beneficiul potenţialilor clienţi. Tangent, dar fără a se suprapune cu zona relaţiilor publice sau a advertisingului, conceptul de event architecture propune o alternativă complementară, „experience marketingul“. Acesta induce un anume tip de angajare, mai personală, a publicului-ţintă – atåt la nivel raţional, cåt şi emoţional. Pe plan internaţional, se consideră că experience marketingul deţine în momentul de faţă potenţialul prin care se poate dezvolta cel mai bine „word-of-mouth“.

La ora actuală în Romånia, event marketingul nu se identifică neapărat cu experience marketingul, dar graniţa dintre ele poate fi uşor eliminată. Experienţa directă, dacă este ingenios proiectată şi implementată în mod profesional, reprezintă cea mai bună cale de a ajunge la publicul dorit. Or, un eveniment este o experienţă!

Pentru ca audienţa să recepţioneze clar mesajul este nevoie nu numai de un concept creativ puternic, ci şi de o declinare a temei unui eveniment pånă la nivelul celor mai mici detalii (muzică, scenografie şi decor, catering, performeri, efecte speciale, costume etc.). Importanţa unui eveniment a cărui organizare ţine cont de toate aceste lucruri constă în exploatarea unei zone care permite crearea unui univers experimental unic, atractiv, surprinzător şi memorabil pentru public.

Ioan Big este managing partner şi head of design al companiei Event Plus