În ultimele zile, autoritățile române au alertat populația despre o metodă de înșelăciune care câștigă rapid teren prin intermediul aplicațiilor de mesagerie. Escrocii profită de încrederea oamenilor și reușesc să-i dezinformeze astfel încât să ajungă să le fure bani. Detalii despre acest tip de fraudă și recomandările autorităților pentru protejarea utilizatorilor sunt oferite mai jos.
Nouă metodă de înșelăciune: „Bună, ați putea vota pentru Daniela aici, vă rog?”
Recent, o nouă metodă de înșelăciune a fost identificată în România, iar aceasta se răspândește rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie.
Poliția din județul Dolj a tras un semnal de alarmă referitor la această schemă de fraudă. Escrocii utilizează un mesaj simplu, dar eficient, care începe cu „Bună, ați putea vota pentru Daniela aici, vă rog?”. Aparent, acest mesaj provine de la o persoană cunoscută, ceea ce le face victimele să devină vulnerabile.

Mesajul continuă cu un detaliu aparent inofensiv:
„Aceasta este fiica prietenilor mei. Școala organizează un concurs pentru ei, al cărui premiu este garantul educațional al anului. Vă mulțumesc foarte mult pentru ajutor!”.
Cei care primesc acest mesaj nu sunt conștienți de pericolul real care se ascunde în spatele unui astfel de link.
Modul în care infractorii își îndeplinesc planul
În primele zile ale acestei noi metode de fraudă, polițiștii au primit deja 19 sesizări în județul Dolj, dintre care 7 au fost înregistrate pe 28 ianuarie și alte 5 pe 29 ianuarie.
Dintre victimele care au sesizat autoritățile, două sunt bărbați de 43 și 45 de ani din Craiova și Bălcești, iar o femeie de 43 de ani din Craiova. Toți aceștia au primit linkuri aparent trimise de persoane de încredere, precum profesori sau prieteni.
„Mesajul a fost trimis printr-o aplicație de mesagerie, iar linkul ducea la o pagină web care părea să fie de încredere, dar în realitate, autorii au redirecționat victimele către site-uri controlate de ei. Acestea au permis, fără să știe, conectarea contului de mesagerie pe dispozitive care nu le aparțineau, ceea ce a permis infractorilor să preia controlul asupra conturilor lor”, a declarat purtătorul de cuvânt al IPJ Dolj, Mihaela Sadoveanu.
Cum funcționează înșelătoria pe măsură ce avansează
După ce victimele au accesat link-ul din mesajul primit, infractorii au reușit să configureze conturile de mesagerie ale acestora pe alte dispozitive. În acest mod, victimele au rămas fără acces asupra propriilor conturi, iar infractorii au preluat controlul asupra lor.
Mai mult, escrocii au început să trimită mesaje către toate persoanele aflate în agenda telefonică a victimelor. Aceste mesaje solicitau bani sub pretextul unui împrumut urgent. De asemenea, infractorii au continuat să transmită linkuri de phishing, încercând astfel să atragă mai multe victime.
„Dacă unele persoane din agenda telefonică a victimelor au dat curs solicitării, autorii le-au transmis ulterior un cod IBAN și numele titularului contului bancar unde trebuiau să trimită banii. Acest cont nu aparținea însă victimei inițiale, ci escrocilor care controlau conturile de mesagerie”, a explicat Mihaela Sadoveanu.
În acest moment, au fost identificate deja două persoane care au trimis bani fraudulos, fiecare oferind 3900 de lei în conturile controlate de infractori.
Recomandările poliției pentru protecția cetățenilor
În fața acestui tip de fraudă, Poliția Română oferă câteva recomandări pentru utilizatori:
- Nu accesați linkuri primite prin mesaje nesolicitate, chiar dacă aparent provin de la prieteni sau cunoștințe.
- Evitați linkurile suspecte din mesaje necunoscute sau dubioase, deoarece acestea pot redirecționa utilizatorii către site-uri malițioase sau de tip phishing.
- Nu introduceți niciodată informații sensibile pe site-uri care nu sunt oficiale sau care nu sunt recunoscute ca sigure.
- Nu introduceți coduri de conectare pe dispozitive sau aplicații de mesagerie dacă nu ați solicitat acest lucru.
- Dacă primiți un mesaj suspect, contactați persoana respectivă printr-un alt canal de comunicare pentru a verifica autenticitatea solicitării.
- În cazul în care ați fost victima unei fraude, contactați imediat autoritățile și raportați incidentul.
- Educați-vă pe dumneavoastră și pe cei din jur despre fraudele online pentru a preveni astfel de incidente.
- Folosiți autentificarea în doi pași pentru conturile online, adăugând un strat suplimentar de protecție.