Sistemul care gestionează licitațiile publice din bani de la buget și fonduri europene, de peste 15 miliarde de euro pe an este în plin proces de schimbare. Chiar dacă oficialii Ministerului Comunicațiilor și cei din cadrul Agenției pentru Agenda Digitală a României au prezentat noua platformă de licitații publice, Sistemul Informatic Colaborativ pentru mediu de desfășurare al Achiziițiilor Publice (SICAP), ca pe un program modern, conceput după anumite directive europene în materie de legislație publică, experții în achiziții din cadrul entităților statului român spun că se pierd bani europeni deoarece angajații nu au fost instruiți pentru a utiliza acest instrument strategic. Mai mult, firmele de construcții s-au plâns că nu reușesc să utilizeze noua platformă și să posteze oferta pentru licitațiile publice anunțate. „Noul sistem de achiziții publice nu este copt, a apărut anul acesta, necopt. Trebuia să apară în urmă cu 2-3 ani. Contractul pentru noul SEAP a fost semnat în 2014, în 2015 a fost suspendat și a fost reluat în 2016. Statul român nu a pregătit autoritățile contractante pentru preluarea SICAP. Acesta era rolul statului, să ne coordoneze să putem accesa fonduri publice și europene în timp util. Nu există o colaborare profesională, s-a tras o vopsea după care au spus «descurcați-vă singuri». Noua platformă de achiziiții publice este mai complicată decât SEAP, nu este la fel clară“, ne-a declarat un expert în achiziții din cadrul unei instituții a statului.
 România a fost una dintre primele țări din Uniunea Europeană care a implementat un sistem de achiziții publice. În ultimii ani a devenit obligatoriu ca fiecare țară să dețină un astfel de sistem electronic de achiziți.

Este nevoie de un sistem de achiziții performant

Adrian Ceparu, președintele Asociației Experților în Achiziții (AEXA), ne-a explicat că sistemul actual îmbunătățește totuși vechiul SEAP. „Trebuie să avem un sistem de achiziții performant pentru a ușura derularea procedurilor de achiziție publică, acest lucru va genera o rata a absorbției fondurilor europene mult mai mare“, a declarat președintele AEXA. Adrian Ceparu a precizat că SEAP a însemnat o piață de 15-20% din PIB, respectiv între 15 și 20 miliarde euro. „Platforma de achiziții publice înseamnă banii statului și fonduri europene. Când a apărut SEAP, firmele și instituțiile statului au fost nevoite să-și califice oamenii să utilizeze platforma de achiziții publice“, a menționat președintele AEXA.

 

„În momentul de față noul sistem nu funcționează optim“

Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), Bogdan Pușcaș, ne-a explicat că noua platformă destinată achizițiilor publice a fost dezvoltată ca parte a implementării Strategiei Naționale în domeniul Achizițiilor Publice pentru a facilita activitatea autorităților contractante în desfășurarea online a proceselor de achiziție și, în egală măsură, a accesului și participării operatorilor economici la procedurile de atribuire. „În cadrul noii platforme s-a urmărit creșterea ușurinței în utilizare prin sporirea flexibilității și modularității, prin implementarea de filtre de căutare sensibile (definite de utilizatori), prin implementarea de notificări automate și prin crearea de posibilități de căutare avansată și de raportare a informațiilor publice. O atenție deosebită a fost acordată operaționalizării sistemului pentru permiterea extragerii de date relevante și de indicatori cheie de performanță, pentru a putea monitoriza sistemul de achiziții și semnala orice comportament neconform“. Întrebat de ce nu a funcţionat optim SEAP, șeful ANAP a menționat că, „premisa de la care s-a plecat în ceea ce privește construcția noului SEAP a reprezentat-o creșterea ușurinței în utilizare, prin sporirea flexibilității și modularității“. 

„Într-adevăr, în momentul de față noul sistem nu funcționează optim sau, mai bine zis, funcționalitățile sistemului nu corespund integral legislației în vigoare. Încă de la implementarea acestuia au existat probleme mai ales în privința achizițiilor cu valoare mică, sistemul nefiind performant pentru operatorii economici care își doresc să facă o achiziție rapidă“, ne-a mai declarat Bogdan Pușcaș.

Oficialul ANAP consideră că ar trebui aduse îmbunătățiri la catalogul electronic, platformă care ar trebui să arate ca un magazin online care conține imagini ale produselor, toate datele de contact, o facilitate de autocorectare a prețului sau un upgrade continuu al ofertelor prezentate. „Printre avantajele noii platforme SEAP (SICAP) se numără, posibilitatea de realizare a unor căutări extinse în sistem, bazate pe o multitudine de filtre de căutare sensibile, interconectarea între secțiuni relevante (preluarea automată a informației), avertismente în completarea unor secțiuni și generarea automată a anumitor documente, transmiterea de notificări automate“, ne-a mai explicat șeful ANAP

 

ARACO așteaptă o îmbunătățire a etapelor procesului de licitaţie

Pentru antreprenori, SEAP a fost, la momentul implementării, o condiţie impusă de organismele europene, dar mai ales o necesitate. „La acel moment se punea efectiv problema modului de anunţare a licitaţiilor aşa încât toţi operatorii interesaţi să poată primi informaţia în timp util pentru pregătirea şi depunerea unei oferte. Dacă noul sistem electronic de achiziții publice, SICAP, este o variantă mai evoluată a SEAP, una mai prietenoasă cu utilizatorul, totodată integrând rigorile legislative, nu putem decât să ne bucurăm şi să sperăm ca acestă dorinţă de eficientizare va fi aplicată şi altor etape ale procesului de licitaţie, inclusiv pe parcursul evaluării ofertelor, acolo unde factorul uman are o pondere predominantă şi încă încetinește uneori derularea procedurilor“, ne-a spus Valentin Stoica, vicepreşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO)