Noua gamă Dacia transformă uzina din Mioveni

Intrarea în producție a noilor modele Sandero, Sandero Stepway și Logan, dar și a motorului H4Bt, în trei cilindri, a necesitat investiții de circa 250 de milioane de euro și o retehnologizare parțială a fabricii. Roboții nu mai sunt doar un deziderat la Mioveni.

Cele două uzine de pe platforma de la Mioveni, cea de vehicule și cea mecanică, au trecut printr-o transformare vizibilă în ultimele luni. Cei care se obișnuiseră ca întreaga activitate să se desfășoare manual pot fi surprinși de mulțimea de roboți care, alături de oameni, asamblează, sudează, lipesc și finisează noile modele Dacia. Conform directorului general Automobile Dacia, Jerome Olive, această transformare a fost realizată cu ajutorul a 250 de milioane de euro, cea mai mare parte investiți pentru noul motor H4Bt care echipează nu doar modelele Dacia, ci și Renault Clio IV, model asamblat la uzina din Bursa, Turcia.
Nou motor la Uzina Mecanică
Cunoscut sub numele comercial Energy TCe 90, noul propulsor al grupului Renault beneficiază de o concepţie inovatoare: trei cilindri, 900 cm3, supraalimentat şi cu bloc fabricat din aluminiu. Piesele integrate în noul propulsor sunt turnate şi uzinate tot în cadrul Uzinei Mecanice și de Șasiuri Dacia (UMCD), iar actuala cadență anuală de 300.000 de unități va urca în 2013 la 450.000 de unităţi pe an. Deși abia a fost prezentat oficial la expoziția auto de la Paris, noul propulsor a fost produs în circa 12.000 de exemplare.
Turnătoria aflată tot în cadrul UMCD produce piese turnate din aliaje de aluminiu pentru cutiile de viteze şi motoarele fabricate la Dacia, dar şi pentru alte uzine Renault din Europa, America de Sud şi Asia. Investiţiile realizate în ultima perioadă în atelierul unde lucrează 600 de persoane au generat creşteri semnificative ale capacităţii de producţie care s-a majorat de la 1.000 de tone în 2001, la 3.600 de tone în 2005, 7.300 de tone în 2007, 9.500 de tone în 2009 şi 13.500 de tone în 2011. La finalul anului în curs este programat acordul de fabricaţie pentru prima celulă de turnare sub presiune de 2.500 tone forţă care va produce carterul cilindri pentru motorul H4Bt. Această mașină a costat circa trei milioane de euro și va fi urmată de alte două celule de 2.500 de tone forţă. Grație acestora, capacitatea de producţie a departamentului va atinge 24.000 de tone.
În plus, tot la UMCD, este prevăzută în acest an creşterea capacităţii de producţie pentru cutiile de viteze TL cu 30% (de la 5.000 de cutii de viteze la 7.500 pe săptămână). Cutia de viteze TL este o cutie manuală de ultimă generaţie, prima cutie de viteze comună a Alianţei Renault Nissan (șase rapoarte, cuplu de până la 240 Nm, adaptată motoarelor pe benzină de 1.8l şi 2l şi diesel de 1.5l). Uzina Mecanică şi Șasiuri Dacia este singura uzină din grupului Renault care industrializează această componentă mecanică, peste jumătate din producție fiind destinată exportului către uzinele Alianţei Renault-Nissan din Franța, Turcia și Marea Britanie.
1.390 de mașini asamblate zilnic la Uzina de Vehicule
Cele patru departamente ale Uzinei de Vehicule Dacia (UVD) – Presaj, Caroserie, Vopsitorie şi Montaj – au trecut și ele printr-un proces de modernizare pentru a putea face față noilor standarde de calitate ale gamei Dacia. Cei 8.000 de salariați produc zilnic 1.390 de unități Logan, Sandero, Sandero Stepway, Duster şi Logan MCV.
Pornind de la secția Presaj – care a fost extinsă pentru a putea adăposti o linie nouă de prese și pentru o nouă linie de decupare a tablei – trecând prin departamentul Caroserie – unde „dansează” acum 47 de roboţi care ajută la sudura cadrului lateral – și sfârșind în zona de montaj final, întreaga uzină este gata pentru a produce circa 1.390 de mașini pe zi. Conform șefului departamentului Montaj, uzina va continua să asambleze – alături de noile Logan, Sandero și Sandero Stepway – vechiul Sandero doar încă o săptămână, Logan până la finalul lunii ianuarie a anului viitor și Logan MCV până la sfârșitul anului în curs. Actualul Duster rămâne și el în producție alături de noile modele până când o nouă generație va intra pe linia de montaj.
Citește și: Șeful Dacia califică afirmațiile despre plecarea Renault din România drept ”deliruri”