Votata separat de catre Senat si Camera Deputatilor, noua lege a asigurarilor s-a oprit la Comisia de mediere a celor doua camere. Dupa terminarea vacantei parlamentare, pana si cele mai pesimiste voci apreciau ca medierea nu va dura mai mult de o saptamana sau doua, legea urmand sa fie promulgata de presedinte cel tarziu la sfarsitul lunii februarie. N-a fost sa fie, prioritatile legislative fiind din nou altele, cum de altfel sunt altele de aproape patru ani de cand a inceput elaborarea proiectului de lege. Noul termen, sfarsitul lunii martie, are sanse sa fie depasit din acelasi motive. Cu toate acestea, studiind proiectele adoptate de cele doua Camere, constatarea care se desprinde este aceea ca diferentele dintre acestea nu sunt de fond, ceea ce inseamna ca, in linii mari, varianta finala este deja schitata.
Proiectul de lege votat de Camera Deputatilor prevede un capital social minim de 7 miliarde lei (echivalentul a circa 382.000 USD la cursul de 18.350 din luna ianuarie 2000) pentru asigurarile generale si de 10 miliarde lei (echivalentul a aproximativ 545.000 USD in luna ianuarie 2000) pentru asigurarile de viata. In cazul in care societatile de asigurare practica mai multe categorii de asigurari, capitalul social va fi suma acestor valori, in functie de activitatea desfasurata. Societatile care desfasoara toate cele trei categorii de activitate, va trebui sa aiba un capital social de 24 miliarde lei (echivalentul a 1.308.000 USD la cursul din luna ianuarie 2000. Aceste sume urmeaza a se actualiza la inflatie de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. O alta modificare importanta, care se va produce ca urmare a intrarii in vigoare a legii, va viza rezolvarea actualului conflict de interese existent intre OSAAR (Oficiul de Supraveghere a Activitatii de Asigurare si Reasigurare) si Ministerul Finantelor, statutul actual al OSAAR, cel de directie in cadrul Finantelor fiind incompatibil cu activitatea desfasurata. Legea prevede infiintarea Comisiei de supraveghere a asigurarilor (CSA), care va fi un organism independent, subordonat Comisiilor buget, finante, banci din Parlament. Finantarea Comisiei de supraveghere a asigurarilor se va realiza, in principal, de catre operatorii din piata asigurarilor, prin taxa de autorizare si prin taxa de functionare a societatilor de asigurare si a brokerilor de asigurari, care va fi de maximum 0,3% din volumul de prime, respectiv din comisionul de brokeraj. Principiul de calcul al marjei de solvabilitate va fi in conformitate cu cel aplicat in tarile europene, asteptandu-se astfel o crestere a soliditatii financiare a societatilor de asigurare si, implicit, a increderii pe care asiguratii o pot avea in acestea. Specialistii in asigurari apreciaza ca, o data cu aparitia noii legi, piata asigurarilor va fi supusa unor modificari considerabile. Cum caracteristica dominanta a pietei in acest moment este subcapitalizarea unei parti importante din companiile de asigurari, este de asteptat ca o data cu introducerea noilor limite minime ale capitalului social, o parte din acestea sa dispara, iar o alta parte sa fuzioneze pentru a putea supravietui. Anticipand mutatiile de pe piata, directorul general al OSAAR, Nicolae Crisan, este optimist: „Uitati-va in rapoartele anuale emise de noi si veti vedea ca putine societati au capital social care sa inspire incredere pentru asigurat. Dupa aparitia noii legi, din cele 60 de societati care au incasat prime in 1999 poate ca vor ramane jumatate, dar acestea vor oferi o credibilitate mai mare pietei. Pe de alta parte, se spera ca efectele legii sa se vada si in planul dinamizarii pietei, al cresterii volumului de prime incasate. Din acest punct de vedere, estimarile pentru 1999, comparativ cu 1998, nu sunt deloc incurajatoare. Daca luam in considerare echivalentul in dolari al volumului de prime incasate, acesta a fost in 1998 de aproximativ 271,89 milioane USD, iar in 1999 estimarile merg spre o cifra de 285 milioane USD, crestere, trebuie sa recunoastem, deloc spectaculoasa. Ponderea volumului de prime brute incasate pentru asigurarile de viata in totalul volumului de prime estimativ al anului 1999 este de circa 12% fata de doar 8,26% in 1998 si 6,19% in 1997. Rezulta ca asigurarile de viata au inregistrat o dinamica mai accentuata decat asigurarile de nonviata, realizandu-se o crestere a volumului de prime incasate pentru prima categorie in totalul volumului de prime brute incasate. Daca luam in considerare acest ultim indicator raportat la numarul de locuitori, concluzia este ca fiecare roman a cheltuit pentru asigurari in 1997 suma de 8,11 USD, in 1998, 12,8 USD iar in anul 1999 se estimeaza o cheltuiala de aproximativ 12,68 USD, cresterea pe ultimul an fiind si aici nesemnificativa si bazata in principal pe incasarile din prime pentru asigurarile de viata.
Noua lege a asigurarilor va selecta actorii de pe piata
9 martie 2000, 12:00
Ultima modificare în 9 martie 2000, 14:00
Votata separat de catre Senat si Camera Deputatilor, noua lege a asigurarilor s-a oprit la Comisia de mediere a celor doua camere. Dupa terminarea vacantei parlamentare, pana si cele mai pesimiste voci apreciau ca medierea nu va dura mai mult de o saptamana sau doua, legea urmand sa fie promulgata de presedinte cel tarziu la sfarsitul lunii februarie. N-a fost sa fie, prioritatile legislative fiind din nou altele, cum de altfel sunt altele de aproape patru ani de cand a inceput elaborarea proiec
Etichete: arhiva,
prime
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook