Pensionarii care au nevoie de certificatul de viață

Dacă ești român stabilit în străinătate și ai contribuit la sistemul de pensii din România, certificatul de viață devine un document crucial pentru a beneficia de drepturile cuvenite în țara de reședință. Problemele legate de acest certificat constituie una dintre principalele bariere întâmpinate de către casele teritoriale de pensii în procesul de soluționare a cererilor de pensie internațională.

„Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”, arată Legea 360/2023.

Este esențial ca românii din diaspora să fie conștienți de importanța acestui certificat pentru a evita întreruperi neplăcute în primirea pensiilor și a altor drepturi de asigurări sociale.

Astfel, dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, persoana în cauză este obligată să transmită formularul „Certificat de viață”. Acest document constituie dovada pe baza căreia se continuă plata drepturilor cuvenite beneficiarilor nerezidenți, transmite CNPP.

Un aspect crucial este că certificatul de viață trebuie transmis anual pentru a continua să primești pensia. Acest certificat trebuie completat și semnat în fața unei autorități legale în statul de reședință sau domiciliu, iar netransmiterea sa poate duce la suspendarea drepturilor începând cu luna februarie a anului următor.

Formularul se completează în două exemplare

Acest certificat va fi emis în dublu exemplar şi transmis de către casa teritorială de pensii competentă beneficiarilor nerezidenţi, în versiune bilingvă, utilizându-se, alături de limba română, o limbă de circulaţie internaţională. Un exemplar al certificatului de viaţă va rămâne la casa teritorială de pensii competentă, însoţit de dovada comunicării beneficiarului nerezident

Certificatul de viaţă este completat în Partea A de către casa teritorială de pensii competentă, precizându-se data limită de restituire a certificatului de viaţă de către beneficiar.

Beneficiarul nerezident are obligaţia de a completa Partea B a certificatului de viaţă, în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de şedere permanentă şi de a-l transmite casei teritoriale de pensii competente până la data menţionată.

Autorități legale sunt considerate instituții de asigurări sociale/pensii; autorități administrative locale; notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reşedinţă.