CPESGR susține digitalizarea administrației fiscale, dar nu prin împovărarea excesivă a mediului de business

Consiliul Patronatelor ESG din România (CPESGR) solicită abrogarea noilor obligații de raportare puse în sarcina contribuabililor prin OUG nr. 70/2024. Membrii CPESGR și asociațiile partenere susțin digitalizarea administrației fiscale din România. Totuși, dorește realizarea acestui deziderat prin colaborarea dintre stat și mediul de business, nu prin împovărarea excesivă a acestuia din urmă.

CPESGR susține digitalizarea administrației fiscale, dar efectuată într-o manieră care să conducă la mai puțin efort depus, mai puține resurse alocate și eficiență mai mare, ci nu la mai multă muncă, creșterea costurilor și rezultate incerte.

„În ultimi ani, au fost impuse mediului de afaceri o serie de măsuri fiscale care au avut ca consecință creșterea semnificativă costurilor de conformare. În plus, creșterea constantă a salariului minim a adus creșterea costurilor cu forța de muncă.

În acest mediul dificil, noul sistem e-TVA, așa cum este propus a se implementa, generează alte eforturi suplimentare pentru mediul de afaceri.

Nu suntem împotriva digitalizării sau a combaterii, dar nu suntem de acord ca, în numele unor idealuri, companiile românești și profesioniștii din domeniul contabil să devină cobai în cadrul unor experimente a căror finalitate nu se poate prevedea”, a explicat Daniela Adriana Marișcu, Președinte al Consiliul Patronatelor ESG din România (CPESGR).

Daniela Adriana Marișcu
Daniela Adriana Marișcu (SURSA FOTO: cpesgr.ro)

Reamintim că, recent, Guvernul a amânat cu şase luni termenul privind sistemul e-TVA, până la 1 ianuarie 2025.

„S-au adoptat modificările la mecanismul e-TVA care prevede şase luni, până la 1 ianuarie 2025, extinderea perioadei în care notele de diferenţe privind TVA, dar şi notele justificative să nu fie percepute contribuabililor”, spunea ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, vineri, 28 iunie.

De ce este nemulțumit mediul de afaceri din România?

În primele etape, este de așteptat să apară diferențe între decontul TVA precompletat și cel depus de persoana impozabilă. Legea impune întocmirea unei „note justificative privind diferenţele RO e-TVA” într-un termen foarte scurt. Pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu există niciun termen specificat pentru analizarea și aplicarea măsurilor legale.

Din perspectiva mediului de afaceri, obiectivul declarat al OUG nr. 70/2024 de simplificare a procedurilor, asigurarea transparenței și reducerea birocrației prin utilizarea instrumentelor digitale nu este atins.

Solicitările CPESGR

Prin urmare, CPESGR solicită:

  • abrogarea dispozițiilor care prevăd noi obligații de raportare în sarcina contribuabililor, obligativitatea întocmirii „notei justificative privind diferenţe RO e-TVA” și a dispozițiilor privind decalarea termenului de depunere a decontului TVA;
  • clarificarea diferențelor dintre decontul TVA precompletat și decontul TVA depus de persoana impozabilă se realizează, în mod voluntar, la cererea persoanelor impozabile interesate de îmbunătățirea gradului de conformare;
  • valorificarea de către ANAF a informațiilor din sistemul e-TVA se face prin analiza de risc și inspecții fiscale în regimul anterior ordonanței de urgență e-TVA, în limita capacității administrative proprii.

CPESGR a elaborat o petiție online potrivit celor sus-menționate. Invită toate părțile interesate să o semneze și să o popularizeze în rândul mediului de business. Ca membru al Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), CPESGR susține apelul acestei organizații către Ministerul de Finanțe pentru deschiderea unui dialog transparent, cu toate părțile interesate, pentru a dezvolta un plan de implementare treptată a noilor măsuri fiscale.