Practică înșelătoare prezentă în majoritatea magazinelor din România
Ministrul Economiei a vorbit despre produsele cu un gramaj redus pentru care românii plătesc același preț ca pentru unul cu gramaj identic sau mai mare. Ministrul Radu Oprea spune că este vorba despre o practică înșelătoare. Totuși, a ținut să precizeze că nu toți producătorii apelează la ea.
El a mai spus că premierul Marcel Ciolacu le-a cerut să vină cu o inițiativă legislativă prin care consumatorii să fie informați cu privire la modificările gramajului.
Această inițiativă vizează informarea consumatorului sau cetățeanului cu privire la scăderea gramajului la același preț sau la creșterea prețului pentru un anumit produs.
„Premierul Marcel Ciolacu, în ultima ședință de Guvern, ne-a trasat nouă această sarcină, la Ministerul Economiei (…), de a veni cu o inițiativă legislativă prin care consumatorul, prin care cetățeanul să fie informat despre faptul că a scăzut gramajul păstrându-se prețul sau crescând prețul pentru un anumit produs, ceea ce este cunoscut astăzi ca și «inflation», adică inflație prin micșorarea gramajului, sau creșterea prețurilor prin micșorarea gramajului”, spune el la B1 TV.
Ministrul Radu Oprea mai spune că ANPC se ocupă de această problemă și a explicat motivul pentru care această practică este una înșelătoare.
Acesta a mai spus că menținerea aceluiași preț în timp ce se reduce gramajul poate păcăli consumatorul. Aceștia ar putea avea impresia că prețurile nu au crescut, în timp ce, de fapt, reducerea gramajului conduce la o creștere a prețurilor.
„Aceasta este o practică înșelătoare. De aceea, este sub controlul Autorității pentru Protecția Consumatorului, faptul că menții același preț și scazi gramajul, păcălind consumatorul, pentru că ți se pare că de fapt prețurile n-au crescut, dar scăzând gramajul, în fapt, prețurile cresc, este o practică înșelătoare”, a adăugat oficialul social-democrat.
Este pregătit un act normativ
Radu Oprea a declarat că lucrează deja împreună cu ANPC pentru acest lucru și au un draft al unui act normativ care să reglementeze aceasta. Acesta a menționat că se află într-un circuit de avizare cu acest act normativ.
De asemenea, a menționat că au studiat legislația din Franța cu atenție. Ei au observat modul în care aceștia reușesc să avertizeze consumatorii cu privire la produsele respective.
„Pentru acest lucru, împreună cu ANPC, lucrăm deja și avem un draft al unui act normativ care să vină să facă această reglementare. Suntem într-un circuit de avizare cu acest act normativ. Avem legislația din Franța, ne-am uitat cu foarte mare atenție ce s-a întâmplat acolo, felul în care cei din Franța reușesc să facă această avertizare atât pe produsul respectiv, prin etichetări, cât și prin niște etichete mai mari în zona produselor care temporar au o astfel de abordare de scădere a gramajului cu același preț sau cu un preț mai mare”, a continuat Radu Oprea.
Ministrul a afirmat că măsurile luate de Executiv au avut un impact. Acest lucru este reflectat în raportul Băncii Naționale a României referitor la inflație.
El a menționat că restricționarea adaosului comercial pentru produsele alimentare de bază a avut un efect pozitiv. Acest lucru s-a simțit în special pentru cei cu venituri mici.
De asemenea, a subliniat că nu toți producătorii practică reducerea gramajului.
„Măsurile luate de Executiv au avut efect și lucrul acesta se vede în raportul Băncii Naționale a României asupra inflației. Evident că faptul de a limita adaosul comercial pentru produsele alimentare de bază a avut efect și a avut efect în special asupra acelora cu venituri mici (…). Practica aceasta nu este o practică generalizată, de micșorare a gramajului, să nu se înțeleagă că toți producătorii fac acest lucru. Partea aceasta de limitare a adaosului comercială funcționează și a funcționat bine, are efecte”, a mai declarat ministrul.