Analiza CNA a jocurilor de noroc: Spot radio de pe Rock FM
În cadrul unei ședințe publice desfășurate marți, CNA a examinat un spot radio difuzat pe postul Rock FM care promova Cupa României Betano. Spotul, cu o durată de 13 secunde, a fost difuzat pe 13 aprilie și a fost un promo pentru un meci de fotbal între Oţelul și U Cluj.
„O cupă pentru toţi, un meci pentru tine! Trăieşte emoţia din Cupa României Betano şi fii joi alături de favoriţii tăi la meciul dintre: ”Oţelul” Galaţi şi ”U” Cluj”, suna spotul difuzat.
Concluzia CNA și declarația președintelui Monica Gubernat
CNA a concluzionat că promovarea brandurilor de jocuri de noroc în timpul zilei este interzisă conform legislației audiovizuale, iar menționarea brandului Betano alături de Cupa României ar încălca aceste prevederi, scrie Pagina de Media.
Monica Gubernat, în calitate de președinte al Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), a subliniat o problemă majoră în legătură cu promovarea Cupa României Betano. Ea a evidențiat că prin această promovare se aduce în prim-plan direct firma de jocuri de noroc Betano.
Monica Gubernat a accentuat că promovarea explicită a Betano în timpul zilei este în contradicție cu regulile clare stabilite în legislația audiovizuală. Aceasta specifică faptul că orice formă de promovare a jocurilor de noroc este permisă doar după ora 23:00 sau în timpul transmisiunilor sportive în direct.
„Problema principală aici este că se promovează Cupa României Betano. Se promovează direct Betano, o firmă de jocuri de noroc şi după cum se ştie tot ce înseamnă promovare de jocuri de noroc se face ori după ora 23.00, ori în timpul transmisiunilor în direct”, a declarat Monica Gubernat.
Decizia CNA și implicațiile sale
Decizia impune postului de radio Rock FM să respecte legislația în vigoare și să înceteze difuzarea spoturilor similare în timpul zilei. Această decizie, fără precedent, ar putea fi extinsă către alte televiziuni și radiouri care difuzează reclame sau promouri în care este promovată Cupa României Betano.
Legislația încălcată și excepții
Conform articolului 89, alineatul 3, programele audiovizuale ce includ jocuri de noroc și spoturile publicitare asociate acestora sunt supuse regulilor stricte privind protecția minorilor, așa cum sunt stabilite în capitolul II al legislației. O excepție notabilă este făcută pentru spoturile publicitare care promovează pariurile, permise să fie difuzate chiar și în timpul transmisiunilor sportive în direct. Totuși, în afara acestor situații specifice, programele audiovizuale care conțin jocuri de noroc și spoturile publicitare asociate acestora trebuie să respecte întocmai condițiile de protecție a minorilor stabilite în legislația pertinentă, inclusiv cele reglementate în capitolul II al normelor legale, care vizează protecția tinerilor și a copiilor împotriva expunerii la conținut inadecvat.
„Cu excepţia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate şi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II „Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor”, arată articolul 89, alineatul 3.
Informații adiționale despre CNA
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) este autoritatea de reglementare unică în domeniul programelor audiovizuale din România, cu responsabilitatea de a proteja interesul public. Misiunea sa este de a promova un mediu în care libertatea de exprimare și responsabilitatea față de public sunt valorile fundamentale.
În conformitate cu Legea audiovizualului, CNA emite decizii, recomandări și instrucțiuni pentru a îndeplini misiunea sa. Unul dintre actele sale remarcabile este Decizia privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, care stabilește standardele și regulile pentru conținutul difuzat.
Cetățenii pot sesiza CNA atunci când consideră că posturile de televiziune, radioul sau companiile de cablu încalcă legislația audiovizuală. Pentru informații despre sancțiunile impuse de CNA în urma încălcării prevederilor legale, aceștia pot accesa secțiunea Decizii de sancționare pe site-ul instituției.
Consiliul este format din 11 membri, numiți pentru un mandat de șase ani de către Parlamentul României, la propunerea Senatului, Camerei Deputaților, Președintelui României și Guvernului. Acest organism este supus controlului parlamentar și are responsabilitatea de a asigura respectarea standardelor și valorilor în domeniul audiovizualului în România.