Prima garnitură electrică de tren din ultimii 35 de ani, testată pe ruta Brașov
Primul tren nou achiziţionat de Ministerul Transporturilor (prin ARF), în ultimii 22 de ani, circulă de astăzi pe ruta Bucureşti-Braşov! Noul tren electric Alstom Coradia Stream poate circula cu o viteză maximă de 160 km/h şi are o capacitate de 55 locuri la clasa întâi, 294 de locuri la clasa a doua şi 2 locuri destinate persoanelor cu mobilitate redusă.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat, după o călătorie alături de premierul României, Marcel Ciolacu, cu acest tren electric, că până în ianuarie 2026 vor fi livrate alte 37 de garnituri noi. Prima dintre acestea va circula pe ruta Brașov, următoarele urmând să fie direcționate spre Constanța și Craiova.
Există deja contracte semnate pentru aproximativ 130 de garnituri, destinate atât rutelor de lung, cât și de scurt parcurs, toate fiind finanțate din fonduri europene. Achizițiile sunt parte a unui program amplu de modernizare a transportului feroviar din România.
Această garnitură reprezintă prima achiziție de trenuri noi în ultimii 22 de ani. Ultima livrare importantă a fost „Săgeata Albastră”, un tren Diesel. Noile garnituri sunt electrice, ceea ce le face un mijloc de transport mai prietenos cu mediul.
Calendarul livrărilor și perspectivele modernizării
Următoarea garnitură este așteptată în luna decembrie. Până la începutul anului 2026, cele 37 de trenuri programate vor intra treptat în circulație. Primele vor deservi rute interne mai populare, cum ar fi Brașov, Constanța și Craiova. Odată cu creșterea numărului de trenuri livrate, vor fi extinse și către destinații mai îndepărtate, precum Timișoara.
„Este cred că pentru prima dată, după 22 de ani, este prima garnitură nouă. Cred că ultima oară a fost Săgeata Albastră, dar era Diesel, de această dată o garnitură electrică.
Cu alte cuvinte, transport verde. E un program mult mai amplu. Până la sfârşitul anului o să fie livrate şi alte garnituri”, a zis premierul României, Marcel Ciolacu.
Trenuri moderne și infrastructură îmbunătățită
În ceea ce privește performanțele noului tren, ministrul Transporturilor a menționat că acesta a atins o viteză de 140 km/h, care reprezintă restricția curentă. El își dorește ca lucrările la infrastructură să permită atingerea unor viteze mai mari, de până la 160 km/h, pe rute precum Constanța.
Modernizările vizează nu doar transportul de călători, ci și cel de marfă, considerat la fel de important. Toate proiectele sunt finanțate exclusiv din fonduri europene, prin diverse programe, precum Fondul de Modernizare, Programul Operațional și PNRR, cu cofinanțare din partea bugetului de stat.
„Pe parcursul anului 2025, până în ianuarie 2026, deci în 13 luni, urmează să vină alte 37 de garnituri noi de tren, care, prima dintre ele va intra tot pe acest traseu, spre Braşov, următoarele spre Constanţa şi spre Craiova. Cu cât sosesc mai multe, cu atât vom merge şi pe distanţe mai îndepărtate, cum ar fi Timişoara.
Speră că cadenţa, dacă tot vorbim de căi ferate, să fie cea enunţată de mine mai înainte, şi anul viitor să avem cât mai multe trenuri. Avem contracte semnate astăzi, când vorbim, de aproximativ 130 de garnituri, de lung sau de scurt parcurs, toate din banii europeni, că vorbim de Fondul de modernizare, că vorbim de Programul operaţional, sau că vorbim de PNRR. Absolut toate sunt din fonduri europene, unde, sigur, bugetul de stat vine cu cofinanţarea.
Ne dorim ca lucrările în infrastructură, indiferent că vorbim de această rută, sau cea de pe Constanţa, unde se poate atinge 160 km, să fie cât mai multe, iar investiţiile în infrastructură se ducă la creşterea vitezei pe calea ferată, fie că vorbim de transportul de călători, dar şi cel de marfă, care este la fel de important”, a spus oficialul român.