Pentru o mai bună înțelegere a cauzelor și efectelor aduse de noua taxă, am apelat la experiența lui Lucian Streche, analist financiar cu ani de practică și legături solide în piață.

Un moment oportun

”Aceste măsuri vin într-un moment oportun pentru contextul curent al României: deținem printre cele mai vechi parcuri de autoturisme din UE, având o medie de peste 15 ani”, declară Lucian Streche exclusiv pentru Capital.

”Este imposibil ca aceste autovehicule care duc media de vârstă atât de sus să aibă un grad redus de poluare, datorită faptului că nu existau tehnologii atât de curate la momentul la care au fost produse. Dar și pentru că toate sistemele vehiculului sunt degradate, după o utilizare atât de îndelungată”, punctează expertul.

Poluarea care ucide

Lucian Streche ne aduce aminte că Bucureștiul este un bun exemplu pentru situația curentă. Garda de Mediu afirma că 58% din poluarea din Capitală este cauzată de trafic.

”Cu siguranță, cea mai importantă contribuție o au vehiculele vechi la această statistică. Efectele pe termen lung ale poluării aerului sunt dramatice. Un studiu din 2020, deci atunci când Bucureștiul avea un număr mai mic de vehicule, sprijinit de European Public Health Alliance, estima la peste 6 miliarde de euro pe an costurile totale ale acestei poluări”, subliniază expertul.

Lucian Streche
Lucian Streche / SURSA FOTO: arhiva personală

Desigur, vorbim despre cheltuieli directe de sănătate, despre activitatea economica pierdută datorită îmbolnăvirilor, precum și costul multor altor efecte secundare.

Trebuie bine gândită

La acest moment nu sunt clare nici structura taxei, nici nivelul acesteia.

”Cert este că o astfel de taxă, bine gândită și bine implementată, poate impulsiona trecerea la metode de transport mai curate precum și să strângă sume la buget care pot fi folosite tocmai pentru a accelera tranziția către astfel de vehicule”, explică Lucian Streche.

Taxa lovește în mulți români

”Desigur, ea generează și probleme. Proprietarii de mașini vechi sunt adesea din categorii sociale vulnerabile. Fără subvenții, taxă poate amplifica inegalitățile sociale precum și scădea accesul la oportunități pentru anumite categorii sociale”, atrage atenția analistul.

”O persoana care nu își mai permite o mașină și locuiește într-o localitate mică, poate că nu are altă soluție rezonabilă de a ajunge la o slujba mai bine plătită în orașul din apropiere”, poate fi un exemplu…

De asemenea este important de implementat aceasta taxă într-un sistem care să ia în calcul și celelalte cauze majore ale poluării aerului. Cum ar fi încălzirea casnică.

”Domeniul de acțiune limitat al acestei taxe auto nu o poate face o soluție unică. Dar poate fi un început bun”, crede Lucian Streche.