Uniunea Europeană a decis oficial marți, 29 octombrie, să impună creșteri semnificative ale tarifelor pentru orice vehicule electrice importate din China. Această măsură este menită să protejeze industria auto europeană de subvențiile considerate neloiale.
Această acțiune vine ca răspuns la o anchetă amplă desfășurată de Comisia Europeană, care a scos în evidență avantajele competitive pe care le oferă Beijingul producătorilor chinezi.
Tarife de până la 45,3% pentru orice vehicule electrice din China
Marți, Uniunea Europeană a decis oficial să crească tarifele la vehiculele electrice produse în China, atingând o valoare maximă de 45,3%.
Această măsură a fost adoptată la finalul unei investigații de amploare care a divizat statele membre ale UE și a provocat reacții severe din partea autorităților chineze, conform raportului CNBC.
Tarifele suplimentare, care se vor aplica pe lângă taxa standard de 10% pentru importurile auto, variază de la 7,8% pentru Tesla la 35,3% pentru SAIC.
Pentru producătorul BYD, tariful vamal se va ridica la 17,0%, în timp ce pentru Geely va fi de 19,3%, iar pentru SAIC acesta va ajunge la 36,3%. Companiile care au colaborat în cadrul investigației vor avea taxe de 21,3%, în timp ce cele care nu au cooperat se vor confrunta cu o rată de 36,3%. Aceste informații au fost comunicate de Comisia Europeană în luna august.
Noile reglementări vor fi publicate în Jurnalul Oficial al UE și vor intra în vigoare în ziua următoare publicării. Această acțiune a fost inițiată în urma unei anchete anti-subvenții desfășurate de Comisia Europeană, care a evidențiat subvențiile neloiale acordate de China, precum finanțări și granturi preferențiale.
Motivarea din spatele creșterii tarifelor
Comisia Europeană susține că aceste tarife sunt esențiale pentru protejarea industriei auto europene, contracarând astfel avantajele neloiale ale producătorilor chinezi.
Aceasta a subliniat că subvențiile oferite de Beijing includ terenuri și materii prime la prețuri sub piață, ceea ce permite producătorilor din China să ofere vehicule electrice la prețuri semnificativ mai mici decât cele ale concurenților europeni.
Se estimează că capacitatea de producție a Chinei este de aproximativ trei milioane de vehicule electrice pe an, un număr dublu comparativ cu cererea din Uniunea Europeană.
Uniunea Europeană a observat o creștere semnificativă a cotei de piață a vehiculelor electrice chineze, care a crescut de la sub 1% în 2019 la 8% în prezent, cu așteptări de a ajunge la 15% până în 2025.
„Prețurile mașinilor chineze sunt, în medie, cu 20% mai mici decât cele ale producătorilor europeni”, a declarat un oficial al Comisiei.
Această situație a generat îngrijorări printre producătorii auto europeni, care se confruntă cu o concurență tot mai acerbă.
Reacția chineză și impactul asupra relațiilor comerciale
Răspunsul autorităților chineze a fost rapid și ferm. Beijingul a denunțat măsurile ca fiind protecționiste, afirmând că acestea vor dăuna relațiilor dintre Uniunea Europeană și China, dar și lanțurilor de aprovizionare din industria auto.
„Decizia Comisiei Europene încalcă principiile obiectivității, echității, non-discriminării și transparenței. Restricțiile sunt incompatibile cu reglementările Organizației Mondiale a Comerțului.
Este vorba de o concurență neloială practicată în numele concurenței loiale. Restricțiile impuse de UE vor afecta stabilitatea rețelelor automobilistice globale, fiind nocive inclusiv pentru interesele UE și ale consumatorilor europeni, cu riscul de a compromite transformarea ecologică europeană”, a declarat Ministerul chinez al Comerțului.
Pentru a contracara aceste măsuri, China a început propriile investigații asupra importurilor de produse europene, inclusiv brânză, carne de porc și produse din lactate.
Autoritățile chineze avertizează că aceste restricții vor avea un impact negativ asupra stabilității rețelelor auto globale și pot afecta și interesele consumatorilor europeni.
Dilema producătorilor europeni și diviziunea în interiorul UE
Decizia Uniunii Europene de a impune tarife mai mari vine într-un moment de tensiune economică. Producătorii de automobile europeni, mai ales din Germania, s-au opus vehement acestor măsuri, conștienți că majorarea tarifelor va afecta în special companiile care depind de importurile din China.
Un vot recent în cadrul Consiliului UE a evidențiat dezacordurile interne, cu 10 membri susținând măsurile, în timp ce cinci s-au opus și altele s-au abținut.
Aceste tensiuni sunt amplificate de grevele care au loc în sectorul industrial german, unde muncitorii cer salarii mai mari, iar Volkswagen se confruntă cu provocarea de a închide unele dintre fabricile sale pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani.
Premierul ungar, Viktor Orban, a descris această situație ca fiind o escaladare a unui „război rece economic” între UE și China.
Asociația auto PFA din Franța, pe de altă parte, a apreciat decizia de majorare a tarifelor, argumentând că sprijină comerțul liber atâta timp cât este echitabil.
Comisia Europeană a menționat că a purtat mai multe runde de negocieri cu China, dar au rămas „lacune semnificative” între părți, lăsând deschisă posibilitatea ca discuțiile să continue și după implementarea tarifelor.