Propunerea unei taxe de decongestionare a traficului în România folosind modele din Manhattan și Londra

Deputatul PSD de Iași Vasile Cîtea propune autorităților române introducerea unei taxe de decongestionare a traficului, asemănătoare cu cele implementate în orașe precum Manhattan (New York) și Londra.

Aceasta ar putea fi aplicată în marile orașe din România, precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași, pentru a reduce aglomerația din zonele centrale, a încuraja utilizarea transportului public și a altor metode alternative de mobilitate și, nu în ultimul rând, a contribui la scăderea nivelului de poluare urbană.

Obiectivele taxei de decongestionare:

  • Reducerea traficului: Implementarea acestei taxe ar putea avea un impact semnificativ asupra scăderii numărului de mașini care circulă prin centrul orașelor mari. Scopul principal ar fi descongestionarea zonelor centrale, unde traficul este extrem de intens, ceea ce duce la pierderi de timp și la o poluare ridicată.
  • Încurajarea mobilității alternative: Prin această taxă, se va stimula utilizarea transportului public, a bicicletelor și a altor moduri de transport sustenabile, contribuind astfel la un mediu urban mai curat și mai eficient.
  • Scăderea poluării: În orașe mari, nivelul poluării a ajuns la cote alarmante, iar implementarea acestei taxe ar avea un efect direct asupra reducerii emisiilor de CO2 și a altor noxe din aer.

Sumele colectate din această taxă ar putea fi folosite pentru îmbunătățirea infrastructurii

În plus, fondurile colectate din această taxă ar putea fi folosite pentru îmbunătățirea infrastructurii de transport în comun și pentru implementarea altor proiecte de infrastructură necesare unui oraș în dezvoltare continuă.

taxe
SURSA FOTO: Dreamstime

În paralel cu propunerea taxei de decongestionare, Guvernul român pregătește un sistem de taxare diferențiată pentru poluare, sub forma unei vignetă, care va fi aplicată mașinilor în funcție de gradul lor de poluare.

Fiecare șofer va trebui să achiziționeze o vignetă care va permite accesul în anumite zone ale marilor orașe, în funcție de categoria de emisii a vehiculului său. Acest sistem va fi reglementat printr-un sticker colorat ce va fi aplicat pe parbrizul autovehiculului.

Acest sistem va fi similar cu cel implementat deja în Germania și pregătit acum pentru România. Potrivit surselor oficiale, această măsură are ca scop reducerea emisiilor poluante și promovarea unei mobilități mai verzi.

Totodată, va contribui la conformarea cu cerințele Uniunii Europene privind standardele de calitate a aerului, având în vedere procedura de infringement deschisă de Comisia Europeană împotriva României, în special pentru capitala București.

Provocările implementării unor astfel de măsuri

Deși acest sistem de taxare diferențiată este deja în discuție, implementarea sa nu poate fi rapidă. Este necesar ca Registrul Auto Român (RAR) să se doteze cu echipamente adecvate pentru măsurarea emisiilor de CO2 și a altor substanțe poluante, precum și pentru monitorizarea traficului în timp real.

Mai mult, autoritățile locale trebuie să asigure o infrastructură adecvată pentru implementarea acestor măsuri, inclusiv posibilitatea de a colecta taxele în mod eficient și de a le redirecționa către proiectele de infrastructură și transport public.