«Revigorându‑ne creierul prin exerciții de Brain Fitness, ne creștem rezistența și devenim mai performanți“, afirmă Dragoș Cîrneci, doctor în psihologie și specialist în neuroștiințe. După o lună și jumătate – două în care faci asta, zilnic sau la două zile, cam 30–40 minute, îți crește conectivitatea dintre neuroni în zona cortexului frontal, care este zona cea mai “deșteaptă“ a creierului.
Cercetările neurologice au demonstrat că Brain Fitness – ul îi poate ajuta pe oameni să facă față stresului și poate repara sau compensa disfuncționalitățile pe care creierul deja le are. Memoria, atenția și capacitatea de relaxare pot fi antrenate la fel de ușor ca mușchii, prin tehnicile de acest gen.
«Creierul e un mușchi, se poate slăbi sau crește“, spune Dragoș Cîrneci, explicând că pentru fiecare abilitate mentală de bază pe care vrei s‑o ameliorezi ai nevoie de un antrenament la fiecare 9–12 luni.
Strict tehnic, tehnicile de Brain Fitness au aplicații multiple: sunt integrate în programe de dezvoltare managerială, facilitând procesul de învățare și luarea deciziilor de business; produc optimizări ale sistemului imunitar, pot fi folosite în prevenirea bolilor (programe de tip Health Prevention&Well‑being) sau în tratarea lor (răceală, gripă etc.), dar și a adicțiilor (fumat). De exemplu, „la adultul de 30 de ani care lucrează într‑o companie, revigorarea creierului prin exerciții de brain fitness îi crește rezistența și devine mai performant, studentul învață mai ușor și mai logic, iar copilul îmbină activitatea plăcută de joc cu cea de dezvoltare a abilităților de a face față în viitor în situații noi, nefamiliare“, rezumă Dragoș Cîrneci.
În țările dezvoltate, a face astfel de exerciții – care rulează sub forma unor aplicații software (înregistrate pe CD), cu diverse niveluri de complexitate, monitorizând rezultatele obținute în timp – e o rutină și pentru companii, și pentru publicul larg, în România însă ele au devenit accesibile oricui abia în primăvara acestui an, odată cu lansarea primului CD de exerciții Brain Fitness lansat pe piața românească, de Synergon Consulting, o companie de consultanță care folosește cercetări inovative din domeniul neuroștiințelor comportamentale în proiecte de neuromarketing research, resurse umane şi managementul riscului financiar. În şase luni de la lansare, compania a vândut 310 CD-uri (atât Business to Business cât şi Business to Consumer); CD – ul Brain Fitness, compatibil cu sistemele de operare Windows şi Mac, este disponibil în două versiuni (cu trei sau cinci exerciții), în Librăriile Cărtureşti şi Diverta din Bucureşti şi Braşov, Cluj, Constanța, Timişoara şi Iaşi, la un preț de 50 de euro sau 75 de euro, în funcție de versiunea aleasă. Pe lângă exercițiile de training mental, CD – ul conține şi informații despre o alimentație ce ajută la creşterea performanței mentale, precum şi detalii despre cercetările recente derulate în domeniul neuroştiințelor.
“Vânzările sunt conform aşteptărilor, ţinând cont că este un produs nou şi care se adresează unui target cu venituri medii către mari. În plus, ne-am asumat şi o provocare, aceea de a educa piaţa în privinţa importanţei exerciţiului mental”, spune Stelian Marian, fondatorul Synergon.
În prezent, compania lucrează la dezvoltarea aplicaţiei software pentru sistemul Android, care “probabil va fi gata până la finalul anului”. În plus, Synergon exportă produsul şi pe alte pieţe. “În Polonia se realizează un demo de către compania parteneră pentru a testa/întelege produsul, iar în Marea Britanie suntem în discuţii cu un fond de investiţii pentru realizarea unui parteneriat”, precizează Marian, care adaugă că, de curând, compania are un parteneriat cu producătorul de ciocolată Heidi prin care promovează împreună un stil de viaţă sănătos prin cuplarea exerciţiilor de Brain Fitness şi consumul de ciocolată neagră (cu un conţinut ridicat de cacao, care prin antioxidanţii conţinuţi, previn îmbătrânirea creierului).
În România, doar clinica Heartmony mai oferă servicii de fitness emoţional şi stres. În ţările dezvoltate, însă, între 25 şi 40% dintre companiile din top “500 Fortune“ apelează la servicii de consultanţă de genul acesta, potrivit unei statistici a companiei de consultanţă în resurse umane Hay Group.
Americanii, de exemplu, au cheltuit, anul trecut, 13 milioane de dolari pe jocuri şi programe de fitness pentru creier, potrivit companiei de cercetare de piaţă Ambient Insight. Brain Age de la Nintendo (19,99 dolari), MyBrainTrainer (29,95 de dolari pe an), HappyNeuron’s Brain Fitness (69,95) şi altele asemenea ameliorează capacitățile pe care le solicită, afirmă oameni de ştiință independenți.