Noul acţionar al Zapp vrea o dezvoltare rapidă a reţelei 3G

Ceaţa care s-a aşternut peste intenţiile celor doi operatori care vor lansa anul viitor servicii 3G începe să se ridice. Zapp spune că reţeaua sa va ajunge în 110 oraşe într-un an. Nici RCS – RDS şi nici Zapp nu au fost darnice în declaraţii privind strategia lor de intrare pe acest segment şi mai ales cum îşi vor asigura resursele necesare investiţiilor în direcţia respectivă. La începutul acestei luni, operatorul RCS – RDS şi-a anunţat intenţia de a

Ceaţa care s-a aşternut peste intenţiile celor doi operatori care vor lansa anul viitor servicii 3G începe să se ridice. Zapp spune că reţeaua sa va ajunge în 110 oraşe într-un an.

Nici RCS – RDS şi nici Zapp nu au fost darnice în declaraţii privind strategia lor de intrare pe acest segment şi mai ales cum îşi vor asigura resursele necesare investiţiilor în direcţia respectivă. La începutul acestei luni, operatorul RCS – RDS şi-a anunţat intenţia de a lista la bursa londoneză certificate de depozit global (GDR) în echivalentul a 15% din acţiunile companiei, pentru care va înainta o ofertă investitorilor instituţionalizaţi internaţionali. Potrivit unor surse apropiate companiei, citate de agenţiile de presă, intenţia operatorului este aceea de a atrage circa 500 de milioane de dolari, în principal pentru finanţarea reţelei 3G. Apoi, compania a lansat, cu câteva săptămâni în urmă, un pilot al viitoarei sale reţele 3G, DigiMobil, în Oradea, devenind al treilea operator de profil din România.

Săptămâna trecută a venit rândul companiei Telemobil, care operează reţeaua de telefonie mobilă Zapp, să iasă din „silenzio stampa“ prin vocea lui Piermario Di Pietro. Directorul general al companiei a motivat perioada de tăcere în care a intrat compania pe parcursul ultimelor câteva luni prin discuţiile care au loc la nivelul acţionariatului privind ieşirea unuia dintre aceştia din afacere.

„Probabil că, până la sfârşitul acestui an, holdingul Saudi Oger va prelua în întregime participaţia de 50% a Qualcomm în Zapp International Holding, care deţine la rândul său 100% din Telemobil“, spune Di Pietro. În acest moment, cei doi acţionari deţin părţi egale în companie. Acesta nu a dezvăluit componenta financiară a aranjamentului, însă a motivat ieşirea producătorului american de cipuri prin aceea că nu mai are sens să continue într-o afacere care nu este „core business“ pentru el. „Motivaţia investiţiei iniţiale a Qualcomm în primul operator din lume care a folosit tehnologia CDMA-2000 în banda de frecvenţe de 450 MHz
şi-a atins scopul“, afirmă directorul general al Zapp.

Reţeaua se va baza pe tehnologia CDMA-2000

Specialiştii apreciază costurile unei reţele 3G între 150 şi 300 de milioane de dolari, însă Di Pietro susţine că pentru Telemobil investiţiile necesare sunt mult mai mici. În vară, chiar pe fondul discuţiilor dintre acţionari, compania a încercat să atragă investiţii prin lansarea unei emisiuni de obligaţiuni, însă aceasta a fost retrasă din cauza condiţiilor de piaţă nefavorabile declanşate de criza creditelor ipotecare din SUA.

„Avem nevoie doar de circa 60 de milioane de dolari pentru reţea, în primul rând pentru că noi, spre deosebire de RCS – RDS, nu pornim de la zero şi vom folosi aceeaşi tehnologie ca până acum, CDMA – 2000 şi nu UMTS, ca celelalte reţele, deci trebuie doar să îmbunătăţim infrastructura existentă“, spune Di Pietro. „În al doilea rând, costul echipamentelor s-a redus simţitor pe fostul competiţiei exercitate de producătorii chinezi. În acest moment, negociem cu aceştia, dar şi cu furnizorul de până acum, Alcatel-Lucent“. În prima parte a anului viitor, reţeaua 3G Zapp urmează să acopere 19 oraşe, iar până la finele anului 2008 va ajunge la peste 110.

Fondurile necesare investiţiei vor fi asigurate de noul acţionar majoritar, fie prin garantarea unor împrumuturi, fie prin aport de capital în companie, adaugă oficialul operatorului. Pe lângă investiţiile în reţea, Zapp îşi propune o poziţionare mai agresivă pe piaţă, lansarea unor noi servicii de date cu viteze de transfer şi mai ridicate şi oferta de servicii pre-pay.

Potrivit lui Di Pietro, compania, care a depăşit nivelul de 500.000 de clienţi şi mizează în acest an pe venituri uşor mai ridicate, în dolari, faţă de cele 98 de milioane realizate în 2006, se confruntă încă cu o rată ridicată a clienţilor care renunţă la servicii, de circa 20 – 25%, campania de marketing şi noile produse urmând să reducă aceste procente.