Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra unei situaţii care ar putea afecta buna desfăşurare a noului an şcolar. Vineri, 31 iulie, Ministerul Educației și Cercetării a lansat în consultare publică un proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului, conform căruia Ministerul Educației și Cercetării va putea aduce unele modificări structurii şcolare, începând cu anul școlar 2020-2021.
Mai precis, Ministerul va putea modifica numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum și ponderea numărului de ore de predare şi evaluare în programa școlară, ca măsură suplimentară în contextul reluării cursurilor în format hibrid (online/offline), se arată într-un comunicat al Consiliului Naţional al Elevilor.
În plus, reprezentanţii elevilor atrag atenţia că este obligatorie adaptarea cât mai rapidă a programului școlar al elevilor la educația digitală, pentru a se putea asigura calitatea acestei forme de învăţământ.
„Educația digitală scade în mod semnificativ randamentul elevilor în cadrul orelor de curs”
“Este esențială realizarea distincției dintre reducerea numărului de ore și reducerea duratei orelor de curs:
– În cazul reducerii numărului de ore stipulate în planurile-cadru actuale, programa școlară va trebui modificată, pentru a putea fi asimilată de către elevi în mod eficient.
– În cazul reducerii duratei orelor de curs, putem vorbi despre o restructurare a acestora, astfel încât o mai mare pondere a orei de curs să fie dedicată predării, evaluării și schimbului de feedback dintre elevi și profesori, în raport cu ponderea dedicată exercițiilor care pot fi realizate individual de către elevi.
În cadrul consultării pentru realizarea Raportului privind accesul elevilor la educație în mediul online, lansat de către Consiliul Național al Elevilor în luna aprilie 2020, peste 1150 de elevi au afirmat faptul că metodele de predare din mediul online nu sunt folositoare, fie din cauza configurației orelor de curs, din cauza faptului că materia nu a fost adaptată predării online; educația digitală scade în mod semnificativ randamentul elevilor în cadrul orelor de curs, motiv pentru care considerăm că adaptarea programului școlar al elevilor la educația digitală reprezintă primul pas către asigurarea calității acestei forme de învățământ.
„Solicităm publicarea de urgență a unor norme de aplicare a scenariilor privind reluarea cursurilor”
Indiferent de măsurile ce vor fi adoptate de către decidenți, solicităm Ministerului Educației și Cercetării urgentarea procesului de elaborare și publicare a unui plan coerent privind reluarea cursurilor în anul școlar 2020-2021, care să includă în mod explicit eventualele modificări privind numărul de ore pentru fiecare clasă în parte”, se mai arată în comunicatul Consiliului Naţional al Elevilor.
Rareș Voicu, președintele acestui Consiliu, afirmă că sistemul educațional din România nu-şi mai permite să fie luat pe nepregătite, așa cum s-a întâmplat în luna martie a acestui an: “Salutăm decizia Ministerului Educației și Cercetării de a adapta programul școlar unei eventuale tranziții parțiale a educației în mediul online, în cazul învățării hibrid.
Cu toate acestea, nu ne putem permite ca sistemul educațional să fie luat pe nepregătite, așa cum s-a întâmplat în luna martie a acestui an, motiv pentru care solicităm publicarea de urgență a unor norme de aplicare a scenariilor privind reluarea cursurilor, lansate de către MEC.”