Noul cod rutier din Grecia vine cu o limită de viteză de 30 km/h în orașe

Noul cod rutier din Grecia introduce o limită de viteză de 30 km/h în zonele urbane, o măsură menită să sporească siguranța pietonilor și bicicliștilor, să reducă zgomotul și să îmbunătățească calitatea aerului.

Această inițiativă, inspirată de Declarația de la Stockholm privind siguranța rutieră globală (2020), este susținută de ONU și OMS, dar și de campanii internaționale precum #Love30.

Studiile arată că o reducere a vitezei de la 50 km/h la 30 km/h poate scădea dramatic riscul de deces al pietonilor implicați în accidente. Mai exact, probabilitatea unui deces se reduce de la 85% la doar 10%. Astfel de măsuri au fost deja implementate în orașe precum Paris, Bruxelles și Milano, unde s-au observat rezultate pozitive, inclusiv reducerea numărului de accidente și îmbunătățirea calității vieții urbane.

Experții subliniază că o viteză mai mică le oferă șoferilor mai mult timp să reacționeze în situații imprevizibile, precum apariția bruscă a pietonilor pe carosabil sau schimbările neașteptate de direcție ale bicicliștilor.

Statistici alarmante privind decesele rutiere

În Grecia, această măsură din noul cod rutier vine ca răspuns la statistici îngrijorătoare. Din cele 621 de decese rutiere înregistrate în 2023, jumătate au avut loc în zonele urbane, pietonii și motocicliștii fiind cei mai afectați.

Măsura propusă exceptează drumurile principale din orașe și lasă la latitudinea municipalităților implementarea efectivă a noii reguli. Totuși, printre principalele provocări se numără nerespectarea normelor de către șoferi, aplicarea deficitară și atitudinea culturală față de respectarea regulilor de circulație.

Orașe din Spania și Italia au demonstrat că succesul unei astfel de măsuri depinde de educația publicului, de aplicarea strictă a legii și de adaptarea infrastructurii. În Bruxelles, unde limita de 30 km/h a fost implementată, numărul rănilor grave și al deceselor s-a înjumătățit.

Deși inițial au existat plângeri din partea șoferilor, care susțineau că limitele scăzute cresc timpul de deplasare și provoacă aglomerări, rezultatele pozitive au convins cetățenii. Totodată, întreprinderile care depind de livrări rapide au exprimat îngrijorări cu privire la creșterea costurilor operaționale, însă aceste efecte au fost atenuate în timp.

În Atena, unde viteza medie în orele de vârf este deja scăzută, între 15 și 30 km/h, impactul asupra tiparelor de călătorie este așteptat să fie minim. Principala provocare rămâne schimbarea comportamentului șoferilor, care trebuie să înțeleagă scopul măsurii: siguranță sporită pentru toți participanții la trafic și impact redus asupra timpului de călătorie.