mizĂ Pe 4 iulie, Pavilionul Chinei la Expo Astana a fost gazda unui amplu forum, organizat de CEFC - China Energy Company Limited – fondul de investiții care este un important susținător al proiectului „One belt, one road“, cel care va lega Asia, Africa, Orientul Mijlociu de Europa. CEFC este, totodată, viitorul acționar principal al KMG International (KMGI), care intenționează să facă investiții pentru îmbunătățirea activelor existente ale KMGI (fostul Rompetrol Group), ceea ce include, din start, poziționarea României pe noul Drum al Mătăsii.
Fondat în 2002, CEFC este o un fond privat de investiții și servicii financiare în energie, având 30.000 de angajați în 23 de țări. El urmează linia trasată de președintele chinez – Xi Jinping în „Planul național de dezvoltare al Chinei“, focusându-se pe crearea unui lanț energetic global.
„În Orientul Mijlociu, în Asia Centrală și Africa, avem deja acces la resurse de petrol și gaze. În timp ce in Europa, Orientul Mijlociu, Asia și Africa, am stabilit deja investiții și platformele de finanțare pentru distributia acestora. CEFC joacă un rol esențial în sustinerea Inițiativei „One belt, one road“, atât prin proiectele sale de extindere a activităților de profil, căt și prin promovarea alături de reputația și valoarea brandului nostru a acestei inițiative. Aceasta poate ajuta țările de-a lungul rutei „One belt, one road“ să atragăși să își îmbunătățească noi parteneriate economice durabile, consolidând la nivel global cooperarea dintre China și Europa, Asia Centrală, Orientul Mijlociu și Africa“, explica, într-un interviu, dna. Liefen Du, director si membru in Consiliul de Administratie al CEFC China.
În țara mamă, CEFC deține capacitățile uriașe de stocare de țiței sau produse petroliere și plănuiește construcția altora, are parteneriate cu compania națională de transport pe cale ferată și cu cea de transport naval din China și are ample parteneriate cu companii de profil din Sud-Estul Asiei. La acestea se adaugă contractele din țările arabe (Abu Dhabi și Chad), unde exploatează importante câmpuri petroliere.
Planuri mari de viitor în România
In 2016, CEFC și KMG (KazMunayGas, compania națională de petrol și gaze din Kazahstan) au anuntat intenția stabilirii unui parteneriat strategic pentru consolidarea și dezvoltarea prezenței celor două companii in Europa și regiunea Mării Negre. Astfel, 51% din acțiunile KMG International (fostul Rompetrol Group) vor trece în perioada următoare în proprietatea chinezilor, aducând în portofoliul acestora capacități de rafinare a țițeiului, capacități petrochimice, lanțuri de benzinării și un sistem logistic important în mai multe țări din Europa.
„În decembrie 2015 am achiziționat 51% din acțiunile Dyneff, iar în decembrie 2016 am semnat documentele tranzacției de achiziție a 51% din acțiunile KMGI. Dacă primim acordul autorităților guvernamentale românești, atunci vom intra în posesia a 51% din acțiunile KMGI și asupra rafinăriilor, a celor 1.000 de puncte distributie carburanti din țările vecine și asupra sistemului logistic ce poate duce la sporirea lanțului valoric a CEFC“, mai arăta dna Liefen Du.
Împreună, chinezii și kazahii s-au angajat ca, după semnarea contractului, să investească în compania românească circa 3 miliarde de dolari. Un exemplu legat de ce vor însemna aceste investiții e acela că rafinăria Petromidia, deja cea mai mare din România, și-ar putea creşte capacitatea de prelucrare de la 5,5 milioane de tone de țiței anual, până la 8, poate chiar 10 milioane de tone.
„KazMunayGas a promis că va furniza anual 10 milioane de tone de țiței către KMGI pentru rafinare și comercializare. CEFC a promis că atunci când planul de afaceri pentru 5 ani este stabilit, va oferi o finanțare de 3 miliarde de dolari în 5-10 ani. Aceste resurse și capital vor ajuta KMGI să devină o platformă energetică și investițională, atat prin îmbunătățirea activelor existente, dar și prin achiziția de noi active în vederea eficientizării activității“, puncta oficialul chinez.
Initiațiva „One Belt, One Road“ susține promovarea cooperării regionale și a schimburilor comerciale între aproximativ 60 de țări din Asia, Europa și Africa. Ea include un program de investiții în infrastructura de transport de peste 1,4 trilioane de dolari și ar aduce investiții adiacente în diverse sectoare economice de până la 4 trilioane de dolari