Dacia a devenit oficial, la sfarsitul lunii trecute, a doua marca a grupului Renault. Compania franceza a achitat, la 29 septembrie, avansul de 80% din suma totala de 50 milioane dolari in schimbul careia a a intrat in posesia pachetului majoritar de 51% din actiunile societatii pitestene. Renault a virat cele 40 milioane dolari in contul FPS la o zi dupa ce Consiliul Concurentei a autorizat concentrarea economica realizata prin contractul de privatizare a uzinei Dacia.Rezolutia favorabila adopt
Dacia a devenit oficial, la sfarsitul lunii trecute, a doua marca a grupului Renault. Compania franceza a achitat, la 29 septembrie, avansul de 80% din suma totala de 50 milioane dolari in schimbul careia a a intrat in posesia pachetului majoritar de 51% din actiunile societatii pitestene. Renault a virat cele 40 milioane dolari in contul FPS la o zi dupa ce Consiliul Concurentei a autorizat concentrarea economica realizata prin contractul de privatizare a uzinei Dacia.
Rezolutia favorabila adoptata de Consiliul Concurentei (in conditiile respectarii obligatiilor asumate de Renault in contractul semnat cu FPS) a insemnat viza finala pentru patrunderea managementului, tehnologiei si capitalului francez la societatea argeseana.
Louis Schweitzer, ambitiosul presedinte al grupului Renault, are toate motivele pentru a fi satisfacut: dupa alianta incheiata cu Nissan, francezii reusesc a doua mutare importanta in cadrul ofensivei declansate in 1998; achizitionand Dacia, Renault dobandeste a doua marca de automobile si preia controlul asupra unei piete dominate autoritar de firma pitesteana (Renault detine, prin importuri, abia 1% din piata romaneasca a autoturismelor din clasa medie-inferioara, cel mai bine vandute in Romania); tratativele si formalitatile s-au incheiat relativ rapid (in mai putin de zece luni de la lansarea ofertei de cumparare catre FPS) si s-au materializat intr-un contract prin care investitorul francez beneficiaza de importante facilitati fiscale.
Ceva mai bun inseamna ceva mai scump
„La Pitesti vom realiza produse care vor avea calitatea Renault, cu costurile de la Dacia”, afirma, la Bucuresti, Louis Schweitzer. Megane sau chiar Grand Espace, cu 3.000 de dolari? Nici chiar asa. Cresterea calitatii si, in consecinta, a pretului cer timp. De la 1 ianuarie 2000, la Pitesti se vor fabrica, in continuare, Dacia 1310 (in variantele berlina si break), Nova si autoutilitarele, toate dotate – conform unui ordin al ministrului transporturilor – cu dispozitive antipoluante. Potrivit directorului general al uzinei Dacia, Constantin Stroe (reconfirmat in aceasta functie de noul Consiliu de Administratie), kit-ul de depoluare va ridica pretul masinilor cu circa 600 dolari. Un nou model (proiectul D33, de inspiratie romaneasca) va inlocui, in perioada 2001 – 2003, actuala Dacia berlina, la un pret de maximum 5.000 dolari.
In fine, cel tarziu in anul 2004, intr-o uzina pitesteana modernizata, restructurata si reorganizata, va intra in fabricatie un autoturism complet nou – deja celebra „Dacia de 6.000 de dolari”.
Consiliul Concurentei – organism suspectat de a fi cautat nod in papura contractului Dacia-Renault din cauza investigatiei declansate – a concluzionat, in raportul final, ca „interesele consumatorilor vor fi afectate numai in masura cresterii preturilor de vanzare ale automobilelor produse de Dacia; aceste majorari de pret vor fi mai mici in comparatie cu cele care ar trebui sa fie practicate, prin raportare la cresterea calitatii vehiculelor”.
Ultima parte a pasajului citat se refera, in primul rand, la modelul anului 2004. O masina in care concurentii companiei franceze au refuzat sa creada si despre care au spus ca fie nu va avea standardul Renault, fie nu va costa doar 6.000 dolari. Astfel stand lucrurile, realizarea acestui autoturism este pentru Renault, mai mult decat o obligatie contractuala, o chestiune de prestigiu si o demonstratie a potentialului companiei.
200.000 de Dacii noi vor iesi anual de la Pitesti
Dupa succesul restructurarii declansate cu mai bine de zece ani in urma, in 1998, Renault a finalizat o noua strategie de crestere rentabila, bazata pe inovatii si pe reducerea timpilor si a costurilor. Elementul-cheie al acestei strategii este deschiderea Tehnocentrului – creierul companiei.
La 15 km distanta de Paris, Renault a reunit intr-un centru de cercetare si dezvoltare ultramodern unic in Europa toti specialistii implicati in conceperea unui nou vehicul. In Tehnocentru lucreaza 7.000 de ingineri, cercetatori, designeri, electronisti, informaticieni, specialisti in ergonomie si tehnicieni angajati ai Renault, alaturi de 1.500 de reprezentanti ai furnizorilor de echipamnete si subansambluri. Impreuna, acestia transforma o idee intr-un automobil.
Proiectul autoturismului Dacia care va fi lansat in 2003-2004 a inceput deja sa fie schitat in calculatoarele Tehnocentrului. Alaturi de alte trei-patru modele aflate in stadiu de proiect, Dacia de 6.000 de dolari va parcurge etapele dezvoltarii: schita, macheta, realizare virtuala (in calculator), simularea pe computer a comportamentului viitorului autoturism, construirea prototipului si verificarea performantelor acestuia.
Acest mod de lucru ii va permite companiei franceze sa economiseasca aproximativ un miliard de franci (160 milioane dolari) din costurile de proiectare a fiecarui nou model de autovehicul.
Fabricarea viitorului autoturism Dacia va fi incredintata uzinei pitestene, modernizata si retehnologizata, capabila de o productie de ordinul a 200.000 vehicule pe an. Pentru atingerea acestui obiectiv, Renault va investi in Romania, in urmatorii cinci ani, aproape 220 milioane dolari.
De aceste investitii vor beneficia, direct sau indirect, furnizorii de subansambluri si de servicii ai uzinei pitestene. Renault are obligatia contractuala de a contribui la ridicare nivelului tehnic si calitativ al intreprinderilor romanesti din industria orizontala, astfel ca acestea sa poata fi mentinute ca principali subfurnizori de subansambluri si repere pentru automobilele Dacia.
Obligatiile asumate de Renault prin contractul de privatizare a uzinei Dacia
In perioada octombrie 1999 – 2000
l Rezolvarea problemelor tehnice pentru respectarea Normelor antipoluante EURO 2, astfel incat, incepand cu 1 ianuarie 2000, sa continue fabricarea autoturismelor Dacia 1310 berlina si break.
l Modernizarea utilajelor industriale ale uzinei Dacia si finalizarea masurilor preconizate pentru ridicarea nivelului tehnic si calitativ al intreprinderilor romanesti din industria orizontala.
l Modernizarea sistemului de distributie.
l Efectuarea a doua majorari ale capitalului social al uzinei Dacia prin aport in numerar in valoare totala de 68,4 milioane dolari.
In perioada 2001-2003
l Continuarea productiei modelului Nova si a autoutilitarelor Dacia.
l Realizarea noului autoturism denumit in proiect D33, destinat inlocuirii modelului 1310 berlina, la un pret maxim de 5.000 dolari.
l Eventual se va introduce in fabricatie un nou model Dacia break.
Incepand din anul 2004
l Autoturismul complet nou, a doua marca a grupului Renault, se va realiza la un pret de vanzare de maximum 6.000 dolari. Cel putin jumatate din productia totala de 200.000 vehicule va fi comercializata pe piata romaneasca.
l Pana la sfarsitul anului 2004 va fi finalizata modernizarea retelei de distributie si de service in perioada de garantie si postgarantie pe teritoriul Romaniei.
l In masura in care modelul Nova modernizat, pentru care exista capacitati de productie, si realizat la un pret de maximum 4.500 dolari, va fi solicitat in continuare pe piata interna, se va continua fabricarea acestuia si dupa anul 2004.