Noul portdrapel al gamei Renault, un amalgam franco-asiatic

Deși poartă emblema Renault, Latitude are elemente stilistice caracteristice în special modelelor asiatice. Capitolele confort și preț sunt principalele atuuri ale noului model. Să fie suficient?

Când oficialii Renault au lăsat să „răsufle“ informația conform căreia marca franceză va avea un nou portdrapel, toată lumea se aștepta să vadă un urmaș al lui Vel Satis. Apariția noului Latitude a fost însă o surpriză: nici vorbă de rivalitate cu Seria 5 de la BMW, cu Audi A6 sau cu Mercedes-Benz Clasa E. Francezii au preferat să își dubleze oferta în segmentul D, alăturând unui model cu pretenții sportive, Laguna, un vehicul mai luxos şi mai aproape de cerinţele managerilor. De altfel, aceasta pare a fi şi ţinta predilectă a noului Latitude: segmentul din parcurile auto ale companiilor destinat executivilor.
Miza pe confort și statut
Vestit pentru capacitatea sa de adaptare la trendurile pieței, grupul Renault a surprins prin lansarea modelului Latitude. Mașina nu are nicio legătură cu tendința de „downsizing“ și nici cu „strictul necesar“ destinat reducerii prețurilor. Berlina franceză din segmentul mediu superior are dimensiuni mai mult decât generoase, motoare pe măsură și este burdușită cu echipamente menite să transforme viața la bord într-o călătorie cu Orient Expressul. Versiunea testată, Luxury, dotată cu un propulsor diesel de 2.0 litri, care dezvoltă 175 CP, și cutie automată cu șase trepte, pune la dispoziția pasagerilor cam tot ce își pot dori: tapițerie din piele, scaun cu sistem de masaj pentru șofer, scaun reglabil electric pentru pasagerul din dreapta, navigație, radio-CD Bose cu zece boxe, bluetooth, sistem de asistență cu cameră video pentru parcarea cu spatele și câte și mai câte. Fără să luăm în calcul deja obișnuitele sisteme ESP, ASR, AFU etc. Acest pachet complet și complex are, conform Renault, un preț de 29.100 de euro, însă varianta cea mai ieftină, și ea extrem de bine echipată, pornește de la exact 22.000 de euro. Având în vedere că principalii contracandidați din segment sunt VW Passat, Opel Insignia, Skoda Superb, Ford Mondeo sau conaționalele Citroën C5 și Peugeot 508, oferta Renault pare cel puțin interesantă.
Franțuzoaică cu ochi oblici
Părerile asupra designului exterior sunt, de fiecare dată, subiective. Totuși, riscăm un verdict: Latitude are prea puține elemente de design europene și prea multe preluate din îndepărtata Asie. Se încadrează mai degrabă în linia unor modele precum Toyota Avensis sau Chevrolet Epica decât în cea a liderilor germani ai segmentului D. Nimic rău în asta, însă Renault își obișnuise clienții cu o linie proprie de design, e drept, surprinzătoare câteodată. Mulți se declară azi dezamăgiți de amalgamul de abordări stilistice care caracterizează acum gama producătorului francez decis, se pare, să utilizeze la maximum colaborarea cu Samsung Motors și Nissan.
În privința comportamentului rutier, concluzia este mai ușor de tras: Renault Latitude poate fi o adevărată încântare pe autostradă, dar setarea suspensiilor o penalizează pe drumurile virajate, unde ruliul devine deranjant. Chiar dacă are performanțe destul de bune și poate susține un ritm sportiv, în ciuda greutății mari a vehiculului, motorul diesel este puțin prea gălăgios când este pus mai agresiv la treabă. Un plus trebuie însă acordat transmisiei, care își îndeplinește rolul cu brio.