Noul presedinte da peste cap planurile social-democratilor

a primit cele mai multe voturi in Bucuresti, orasele mari si Transilvania, Maramures si Banat, in timp ce candidatul social-democrat a castigat mediul rural si sudul si estul tarii.Pentru prima oara in Romania, cele doua exit poll-uri nu au fost in stare sa desemneze un castigator. Ele au aratat, totusi, profilul sociologic al alegatorilor celor doi. Daca Basescu a fost preferat de oraseni, tineri, de cei cu studii medii si superioare si de barbati, Nastase a placut mai mult taranilor, batranilo

a primit cele mai multe voturi in Bucuresti, orasele mari si Transilvania, Maramures si Banat, in timp ce candidatul social-democrat a castigat mediul rural si sudul si estul tarii.Pentru prima oara in Romania, cele doua exit poll-uri nu au fost in stare sa desemneze un castigator. Ele au aratat, totusi, profilul sociologic al alegatorilor celor doi. Daca Basescu a fost preferat de oraseni, tineri, de cei cu studii medii si superioare si de barbati, Nastase a placut mai mult taranilor, batranilor, celor mai putin educati si femeilor. Romanii asista in prezent la o premiera in politica romaneasca: presedintele apartine unei forte politice, in timp ce in Parlament cel mai mare numar de locuri le detine o alta formatiune. Situatie care, foarte probabil, va crea instabilitate politica.Dupa alegerile din 28 noiembrie, Uniunea PSD+PUR a obtinut 189 de mandate (din care 28 ale umanistilor), fata de 161 ale Aliantei DA. PRM, care insa nu este eligibil ca partener de guvernare din cauza atitudinii ferme a Bruxelles-ului si Washington-ului, are 69 de senatori si deputati, UDMR a obtinut 32 de fotolii de parlamentar, iar organizatiile minoritatilor nationale au primit, prin lege, 18 locuri de deputat.Intre cele doua tururi, social-democratii, umanistii si formatiunea minoritatii maghiare configurasera deja o majoritate parlamentara. Sprijinita si de reprezentantii celorlalte minoritati, coalitia ar fi dominat Parlamentul in ansamblu si Camera Deputatilor, dar ar fi fost minoritara in Senat (cu 67 la 70 de mandate).Acum insa, dupa cum a lasat sa se inteleaga in numeroase randuri, presedintele va uza de prerogativele constitutionale pentru a-l numi ca premier pe candidatul desemnat al Aliantei, Calin Popescu-Tariceanu. Ramane de vazut cum va arata un astfel de cabinet. Prima ipoteza este cea a unui guvern minoritar, format eventual cu UDMR. Par insa destul de mici sansele ca acesta sa fie validat si, mai ales, sa aiba parte de sustinere parlamentara. Doar PRM ar putea juca rolul de arbitru, insa un executiv bazat pe Romania Mare pare destul de fragil.A doua ipoteza ar fi ca PUR sa-si schimbe – nu ar fi pentru prima data – partenerul si sa participe la guvernare impreuna cu formatiunea maghiara. De aceasta data, daca membrii coalitiei s-ar intelege intre ei, ar fi vorba de un executiv majoritar, care nu ar avea nevoie de PRM pentru a-si indeplini misiunea.Daca liberalii si democratii nu vor reusi sa inchege o majoritate, riscam sa avem, mai devreme sau mai tarziu, o criza guvernamentala incheiata cu alegeri anticipate. Daca insa se va forma o coalitie puternica, ramane de vazut cate din prevederile programului de guvernare al Aliantei se vor mai aplica. Cum insa si doctrina UDMR, si cea a umanistilor sunt mai apropiate de dreapta, e de presupus ca cel putin cele privind relaxarea fiscala ar putea fi puse in practica.