Aeroportul Oradea a inaugurat astăzi, 18 mai, noul său terminal de pasageri. Investiţia a fost finanţată din fonduri UE. Iată ce vor găsi acolo pasagerii care zboară spre destinaţii Schengen, dar şi non-Schengen.
Aeroportul Oradea are de astăzi, 18 mai, un nou terminal de pasageri
După un an și jumătate de lucrări, noul terminal de pasageri al Aeroportului Oradea a fost inaugurat sâmbătă, 18 mai.
Vorbim aici despre o investiție de 40 de milioane de euro finanțată cu fonduri europene.
Cele două noi clădiri ale terminalului sunt dezvoltate în special la parter și au doar în unele zone etaj sau mezanin. Ele au o suprafață de patru ori mai mare decât vechiul terminal, adică 12.900 de metri pătrați.
Noile clădiri vor ajuta atât plecările, cât și sosirile pe Aeroportul Oradea. Există acum șase porți de îmbarcare: trei pentru destinații Schengen și trei pentru non-Schengen.
Există rezerve modulare de ajustare a capacităţii, în funcţie de nevoi, a explicat Răzvan Horga, managerului general al aeroportului.
„A fost un proiect temerar, început în toamna lui 2022, un efort susţinut în care s-a lucrat mult, s-a lucrat cu dăruire.
„Vreau să mulţumesc oamenilor care ne-au fost alături, foarte important Consiliului Judeţean Bihor, autoritatea noastră tutelară, care s-a angajat împreună cu noi în acest proces de a construi înt-un termen scurt o nouă infrastructură obligatorie, necesară, mai ales în contextul intrării României în Spaţiul Schengen, dar şi pentru a eficientiza modul în care deservim pasagerii noştri”, a transmis acesta.
400 de pasageri/oră pentru fiecare flux de plecări și sosiri Schengen/non-Schengen
Cele patru fluxuri de plecări și sosiri Schengen/non-Schengen sunt fiecare dimensionate pentru 400 de pasageri pe oră.
În plus, noul terminal include:
- camere de joacă pentru copii,
- camere pentru mamă și copil,
- toalete,
- cabine telefonice antifonate,
- saloane business,
- spații comerciale (care urmează să fie deservite),
- birouri pentru personalul administrativ, handling, securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: Poliția de Frontieră, SRI și Vamă.
Pasagerii pot efectua rapid înregistrarea bagajelor cu ajutorul celor șapte aparate automate self-check-in, dar și prin metodele clasice.
Spațiile deschise din interior au fost compartimentate cu pereți transparenți din sticlă pentru a facilita orientarea. Scaunele din sălile de așteptare au fost echipate cu prize electrice și mufe USB. În plus, au fost instalate automate multifuncționale pentru parcare și taxi, precum și defibrilatoare pentru urgențe medicale.
Aeroportul Oradea și-a sporit eficiența energetică prin implementarea unui sistem de încălzire prin pardoseală, utilizând apă geotermală, și a unei centrale fotovoltaice pe acoperiș, cu o capacitate de 1,3 MW.
Lucrările au început în iunie 2022 și au fost finalizate până la termenul din 31 decembrie 2023, cu eforturi consistente.
Investițiile au inclus extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului pentru a facilita accesul pasagerilor, personalului și utilajelor aeroportuare, extinderea drumului de acces și realizarea unei parcări cu o capacitate de 320 de locuri și 10 stații de încărcare pentru mașini electrice, achiziționarea unui echipament de degivrare pentru perioadele cu temperaturi scăzute și alte lucrări conexe.
Ce curse se vor opera de pe Aeroportul Oradea
Vicepreședintele CJ Bihor, Călin Gal, a amintit și celelalte patru proiecte mari, începute în 2021 și finalizate până la sfârșitul anului 2023, finanțate prin POIM cu circa 400 de milioane de lei. Acestea au vizat creșterea siguranței aeroportuare prin realizarea unui gard perimetral inteligent, extinderea pistei și a platformei de îmbarcare/debarcare și achiziționarea de echipamente specifice aeroportului.
Călin Gal a menționat, de asemenea, investiția unei companii private într-un terminal de mărfuri (cargo), care va începe activitatea de transport mărfuri pe 15 iunie, după finalizarea căii de rulare care leagă aeroportul de platforma terminalului de mărfuri.
Primii pasageri care au folosit noul terminal au ateriza sâmbătă cu o cursă charter HiSky de la Hurghada, Egipt, la ora 16:30 și au plecat înapoi la ora 17:10.
Aeroportul are curse estivale către cinci destinaţii, din patru ţări. Din 3 iunie, aeroportul orădean se va conecta la reţeaua globală de transport aerian folosind hub-ul companiei naţionale poloneze LOT pentru efectuarea a câte patru curse săptămânal Oradea – Varşovia, de unde pasagerii îşi vor putea continua călătoriile, cu un singur bilet şi timpi de conexiune foarte scurţi, spre aeroporturi din Europa, America de Nord, Asia şi Orientul Mijlociu.
Compania HiSky va opera, din octombrie cel târziu, zboruri către Londra, trei pe săptămână şi alte cinci curse noi interne Oradea – Bucureşti, suplimentând oferta Tarom. În plus, a mai precizat Horga, pe relaţia Oradea-Bucureşti şi retur s-a înscris şi compania aeriană AnimaWings, care a pus în vânzare bilete din a doua jumătate a lunii septembrie.