Automobilele din zilele noastre seamănă tot mai puțin cu cele din urmă cu 40 – 50 de ani. Deși au tot patru roți, volan și scaune pentru șofer și pasageri, o privire mai atentă dezvăluie sisteme pe care ne-am obișnuit să le utilizăm fără a da o prea mare importanță echipamentelor electronice din spatele lor.
Să luăm banalul ABS, de exemplu. Echipamente care preveneau blocarea roților erau folosite încă de pe la începutul anilor 1900, însă a trebuit ca inginerul german Karl Wessel și, mai apoi, Robert Bosch să patenteze și să perfecționeze sistemul pentru a deveni utilizabil pe scară largă. Ei bine, după mai mult de 100 de ani, ABS-ul a devenit un echipament obligatoriu, controlat electronic de o „minte” proprie. La fel s-a întâmplat și cu ESP-ul sau cu clasicele aparate radio transformate acum în sisteme multimedia care, pe lângă redarea muzicii, îți pot spune pe unde să mergi pentru a nu întâlni ambuteiaje, îți execută comenzile vocale sau chiar telefonează atunci când le soliciți asta.
Micile părți de inteligență artificială de sub carapacea de metal, aluminiu sau fibră de carbon a mașinilor sunt tot mai complete și complexe, se leagă unele de altele și avansează către cucerirea totală a automobilelor preluând chiar și funcția de șofer.
La expoziția auto de la Paris, desfășurată la începutul lunii octombrie, modele produse de mărci consacrate precum Renault, BMW sau Mercedes-Benz au demonstrat cât de departe s-a ajuns în domeniul robotizării transportului, iar deplasarea vehiculelor complet autonom a trecut de la stadiul de „dacă” la „când”. Pe lângă mașini ca BMW i3, Mercedes-Benz EQC sau Renault Zoe, a căror deplasare este susținută de baterii și motoare electrice, la standuri au putut fi văzute și vehicule ca BMW Seria 8 sau Mercedes-Benz GLE care știu să se deplaseze fără ajutorul șoferului pe o anumită bandă a autostrăzilor, să parcheze fără ajutorul șoferului sau chiar să meargă zeci de metri cu spatele urmând traseul parcurs anterior. Mai mult chiar, conceptele prezentate demonstrează clar că, în viitorul nu foarte îndepărat, inteligența artificială va prelua complet controlul asupra vehiculelor, oamenii având de ales doar destinația și, eventual, filmul pe care doresc să îl urmărească. Desigur, există și puriști pentru care o astfel de evoluție este similară cu pierderea controlului asupra propriei vieți, însă este limpede chiar și pentru ei că progresul în acest domeniu nu mai poate fi stopat.
Marca românească își încordează mușchii
Tot la Paris Expo de la Porte de Versailles am putut vedea primul model Dacia dotat cu un propulsor care pune la dispoziția șoferului 150 CP. Chiar dacă este o marcă destinată celor cu buget redus, Dacia include în dotarea modelelor sale tot mai multă tehnologie, iar noul motor 1.3 TCe declinat în două variante – 130 CP sau 150 CP – este nu doar cel mai puternic din istoria mărcii românești, dar și mai puțin poluant prin comparație cu propulsoarele mai vechi din gamă.
(Articol publicat în Suplimentul Auto din numărul 1 al revistei Capital apărut în luna octombrie. Numărul din noiembrie al revistei este disponibil acum la toate centrele de difuzare a presei.)