Mai puțin de o lună de zile mai au de aşteptat pasionații de mașini o nouă reprezentație de forță a „zeului automobil“. Începând cu 15 septembrie, după cele două zile rezervate specialiștilor, publicul european va putea să vadă, să atingă și să decidă care sunt cele mai interesante vehicule aflate la doar câteva luni sau, în unele cazuri, săptămâni, de momentul lansării pe piață.
Nemții consideră Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) cel mai important eveniment de acest fel din întreaga lume. Asta chiar dacă statistica nu le prea dă dreptate, punând Parisul, Detroitul sau chiar Shanghaiul pe primele locuri în clasamentul expozițiilor auto internaționale în funcție de numărul de vizitatori. Cert este că, la ediția din acest a IAA vor fi prezente peste 900 de companii, cu peste 100 mai multe decât în 2009, și sunt așteptați circa 1.000.000 de vizitatori, dintre care 14.000 vor fi jurnaliști.
Tot statistica arată un element extrem de important pentru succesul evenimentului: peste 30% dintre vizitatori sunt implicați în afaceri din domeniul auto. Prin urmare, expoziția de la Frankfurt nu este doar un loc de pelerinaj al celor care vor să vadă mașini noi și frumoase, ci și un loc în care se încheie afaceri care implică sume cu multe zerouri.
Industria germană la ea acasă
Aflați pe teren propriu, producătorii germani de automobile și componente par să țină cu dinții de acest atu. Audi, BMWși Mercedes-Benz au anunțat standuri grandioase, întinse pe mii de metri pătrați. De altfel, jurnaliștii germani de la AutoBild vorbesc deja despre o expoziție auto „în mișcare“. Pentru că unii producători au decis să amplaseze în jurul standurilor sau în exteriorul celor 11 hale câte o pistă de testare pentru noile modele.
Cum fără exponate, aceste standuri spectaculoase rămân doar niște imense construcții de carton, tot vehiculele, fie ele concepte, studii de design sau modele gata de a intra pe piață, vor fi în centru atenției. La standul Audi, vor putea fi văzute noile A5 și, mai ales, S5, dar și un concept spectaculos denumit Audi Urban, care dezvăluie ideea mărcii germane despre viitorul mașinilor de oraș. Alături de acestea se vor afla și modelele A6 Avant, R8 GT Spyder, precum și noi propulsoare destinate vehiculelor A7 și A6. Bavarezii de la BMW aruncă în luptă subbrandul „i“ cu cele, deocamdată, două exponente ale sale: i3 și i8.
Dacă acestea sunt doar sub formă de concept, iubitorii mărcii care au în plan o achiziție în perioada următoare vor putea să vadă pe viu noua Serie 1. A treia marcă premium germană, Mercedes-Benz, nu rămâne nici ea în umbră, punând în scenă așteptatul B-Klasse, noul CLC, dar și roadsterul cu plămâni de oțel, carbon și aluminiu SLS AMG. Un loc aparte îl va avea, desigur, modelul ML, care va scoate, cu siguranță, bani frumoși chiar și din buzunarele românilor.
Revenind la grupul Volkswagen merită menționată apariția modelului de mici dimensiuni VW Up și prezența post-premieră mondială a noului Beetle. Opel a anunțat deja că va avea la stand premierele mondiale Astra GTC, Zafira Tourer și Combo, precum și modelul electric Ampera. Alături de toate acestea va fi expus și un „un sexy model experimental, care continuă pionieratul Opel“. Despre Porsche, singurele informații menționează apariția unei noi familii 911.
Avangarda franceză
Chiar dacă par a prefera întotdeauna expozițiile de la Geneva și Paris pentru anunțarea premierelor, francezii vor fi prezenți în Germania cu o întreagă pleiadă de noi vehicule. Grupul francez Renault va pune în centrul atenției a patra generație a bestsellerului mărcii, Clio, micuțul Twingo, dar și deja bine-cunoscuta gamă de modele electrice la care se adaugă ciudatul Frendzy.
Grupul PSA anunță o serie de surprize, dar nu a dezvăluit oficial decât că va prezenta, prin marca Peugeot, 508 RXH, versiunea diesel-hibrid a lui 508 SW. Modelul integrează trenul de propulsie Hybrid4 şi oferă tracţiune integrală precum și posibilitatea de a parcurge câțiva kilometri 100% electric. Citroën prezintă și la Frankfurt noul DS5 deja lansat la Shanghai, dar și micuțul sportiv DS2, a patra creație din linia de produse DS.
Industria italiană nu pare a fi foarte interesată de expoziția germană. Sau poate investițiile făcute pentru a susține alianța cu Chrysler au lăsat bugetul grupului Fiat fără resurse suficiente. Cert este că la Frankfurt va putea fi văzut noul Panda, dar și o versiune mai apropiată de producție a conceptului Alfa Romeo 4C. Alături de acestea, se vor alinia la standurile Fiat, Lancia și Alfa Romeo, aproape toate modelele care au putut fi văzute și la Geneva, mai exact declinările europene ale unor mașini Chrysler. Pe lângă toate acestea, industria auto europeană va fi reprezentată la Frankfurt și de modele ale unor mărci precum Skoda, care va prezenta Felicia, Mini, cu sportivul Mini Coupe, sau Jaguar. Britanicii vor avea ca vedetă a standului urmașul legendarului E-Type, care deocamdată poată numele de cod C-X16, dar care se va numi, când va intra în producția de serie, XE.
Asiaticii, din nou, gata de luptă
Deși părea greu de crezut că își vor reveni la timp din declin pentru a avea noi produse la Frankfurt, japonezii au anunțat prezența unor modele extrem de interesante în Germania. Toyota lansează noul Yaris, dar și a treia generație Prius. Honda pune în scenă un spectacol grandios pentru vedeta Civic și conceptul viitorului CR-V, Mazda prezintă SUV-ul compact CX-5 și un facelift al modelului 3, iar Subaru este gata să arate detaliile conceptului XV.
Din Coreea vine noul Hyundai i40 sedan, precum și un nou și mult mai interesant i30. KIA se laudă cu un concurent pentru bolidul BMW M5, Samsung prezintă SM7, în timp ce brandul american Chevrolet a anunțat premiera mondială a prototipurilor Miray și Colorado Rally.
Pentru români, cel mai important exponat de la IAA 2011 va fi, fără doar și poate, modelul Ford B-Max, de această dată în varianta de serie, care va ieși încă de la sfârșitul acestui an de pe benzile de asamblare de la Craiova. Pe lângă acesta, Ford va mai prezenta încă patru vehicule Fiesta și Focus ST, Ranger, precum și un concept care prefațează apariția unor modele având la bază o evoluție a actualei abordări de design „kinetic“.
Fanii Dacia vor fi nevoiți să aștepte până anul viitor, la Geneva, apariția unui nou model purtând emblema mărcii autohtone.