Ministerul Comunicaţiilor nu are cei 500 de milioane de euro pentru derularea strategiei e-România, iar la ora actuală am identificat sumele din fondurile structurale pentru a pune la punct interconectarea şi interoperabilitatea, a declarat, vineri, în cadrul unui eveniment de specialitate, Gabriel Sandu, ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale.

„MCSI-ul nu are cei 500 de milioane de euro pentru strategia eRomânia. Am identificat toate sumele din fondurile structurale pentru a pune la punct măcar interconectarea şi interoperatibilitate. La ora actuală, sunt disponibile 168 de servicii operaţionale din cele 300 pe care ni le-am propus”, a afirmat Sandu.

Oficialul MCSI a adus în discuţie şi problemele pe care lumea ştiinţifică le are la acest moment, dar şi modul în care industria de profil ar trebui să se implice în implementarea strategiei e-România.

„Eu am o singură problemă: neimplicarea tuturor în implementarea unui program. Nu ne ajută deloc insuliţele create în lumea oamenilor de ştiinţă. Consider că toată lumea trebuie să intre în joc pentru a implementa interconectarea tuturor serviciilor. MCSI a propus un mod de a lucra, iar eu spun industriei de profil că dacă nu vine cu propuneri concrete, şi doar aşteaptă la cei doi lei pe care îi avem în buget, degeaba. Eu gândesc eRomânia strict pe partea de informare şi de reducere a timpului petrecut de cetăţean pentru a se informa. Germania are 551 de servicii şi 2,5 miliarde de euro/an pentru societate informaţională. România are aceeaşi bani, dar din care trebuie să plătim şi utilităţi, şi oameni. La ora actuală, ştim foarte clar atât partea de universitar, cât şi cea de cercetare, nu avem registre naţionale’, a subliniat Gabriel Sandu.

Potrivit ministrului Comunicaţiilor, suma de 84 de milioane de euro alocaţi pentru dezvoltarea Internetului în bandă largă /broadband, n.r./ vor fi tranferaţi către eGuvernare.

„Nu renunţ nici la eRomânia, nici la interconectivitate, nici la broadband. Strategia eRomânia 1 este pe masă şi în maxim două luni dăm drumul la licenţe. Vreau să vă spun că cei 84 de milioane de euro de pe broadband îi trecem pe eGuvernare”, a precizat Sandu.


Proiectul informaţional naţional e-România va costa statul român 500 milioane de euro, bani alocaţi pentru perioada 2010-2013, potrivit strategiei naţionale aprobate, la începutul lunii martie, de către Guvern.

Din totalul alocat strategiei naţionale, aproximativ 245 de milioane lei vor fi cheltuite în acest an, urmând ca din 2011 resursele să fie majorate cu 191 la sută, până la la 714,5 milioane lei.

În ultimii doi ani de investiţii, 2012 şi 2013, urmează să fie cheltuite din bugetul statului 575,8 milioane lei, respectiv 364,8 milioane lei.

Conform datelor MCSI, la nivelul Produsului Intern Brut /PIB/, contribuţia şi efectele informatizării serviciilor publice vor fi în cuantum de 90 milioane euro, în 2010, şi de 190 milioane euro în intervalul 2011-2013.

Proiectul destinat strategiei naţionale e-România, publicat în iunie 2009, conţine 40 de pagini, iar printre domeniile ce vor fi cuprinse în acesta se află: e-Agricultura, e-Biserica, e-Cultura, e-Edicaţie, e-Justiţie, e-Mediu, e-Sănătate, e-Turism şi e-Transport.

MCSI a lansat, la data de 16 iunie 2009, portalul e-România. Platforma conţine date generale despre istoria, geografia, structura administrativă, demografia, cultura, religia, educaţia, sănătatea, justiţia şi turismul românesc.

Anul trecut, ministerul a demarat licitaţii în cadrul acestui proiect, iar două licitaţii eRomânia1 şi eRomânia2, în valoare de circa 22 milioane euro, au fost deja câştigate.

Prima licitaţie, proiect pentru care a fost alocată o sumă aproape 42,1 milioane lei (fără TVA) presupune crearea unui sistem format dintr-un portal eRomânia care să integreze alte 13 subsisteme de tip portal cu diverse servicii, respectiv: e-Justiţie, e-Agricultură, e-Mediu, e-Transport, e-IMM-uri, e-Funcţionari Publici, e-Turism, e-Cultură, e-Statistică, e-Educaţie, e-Cetăţean, e-Asociere, e-Sănătate. Licitaţia a fost câştigată de un consorţiu format din firmele Sysware, Totalsoft, Provision, Star Storage, Softwin şi Teamnet.

A doua licitaţie, în valoare de circa 10 milioane euro, a fost câştigată de Omnilogic, şi vizează crearea unui portal cu informaţii despre toate localităţile din România.

SURSA: Agerpres