Chiar și înainte de pandemie, fenomenul „wellness” prin suplimente era o industrie de miliarde de dolari.
Vedetele și influencerii fac publicitate constant la o multitudine de suplimente pentru îmbunătățirea sănătății și a sistemului imunitar. Cu toate acestea, există unele probleme majore. Multe companii care produc vitamine nu sunt reglementate de Food and Drug Administration (FDA) ca medicamente.
Iar multe suplimente nu funcționează așa cum se susține, scrie Shelby Bradford, imunolog la West Virginia University, pe site-ul Massive Science.
Cale NERESTRICȚIONATĂ către rafturi
Spre deosebire de produsele farmaceutice, care trebuie supuse unor studii clinice revizuite de către FDA, pentru siguranța și eficacitatea produsului, suplimentele alimentare au o cale mai puțin strictă către rafturile magazinelor.
Suplimentele alimentare sunt reglementate ca alimente, nu ca medicamente. Asta înseamnă că nu au fost evaluate sau dovedite ca fiind eficiente. Un studiu din 2015 a concluzionat că efectele adverse cauzate in SUA de suplimentele alimentare au determinat „aproximativ 23.000 de vizite la urgență în fiecare an”.
În ciuda acestor riscuri, nu poate fi înțeleasă tăcerea experților.”Trebuie să existe un răspuns mai robust din partea comunității științifice în fața pseudostiinței și a dezinformării”, spune Tim Caulfield, profesor de drept al sănătății la Universitatea din Alberta.
Nicio modalitate de a „spori” imunitatea
Pe tema dezinformării asupa suplimentelor, Pieter Cohen, profesor de medicină la Harvard Medical School, spune: „Principala problemă este că legea permite companiilor să promoveze suplimente de parcă ar avea beneficii importante pentru sănătate, chiar dacă nu a existat niciodată un singur studiu la om pentru a studia eficacitatea sau siguranța produsului.”
Comisia Federală pentru Comerț permite companiilor să sugereze beneficii pe care le oferă suplimentele, motiv pentru care până la 70% dintre adulții din SUA iau cel puțin un supliment alimentar zilnic, în încercarea de a-și îmbunătăți sănătatea.
Adevărul despre imunitate și vitamina D
În unele cazuri, produsele anunțate că îmbunătățesc funcția imună pot, de fapt, să o suprime. Un exemplu este vitamina D, recunoscută pentru capacitatea sa de a spori „imunitatea”. Deși poate crește răspunsul inflamator, s-a demonstrat că reduce efectiv activitatea altor tipuri de celule – și anume celulele T, care sunt critice în formarea memoriei pe termen lung.
Același lucru este valabil și pentru multe alte suplimente populare, cum ar fi zincul, atunci când se ia mai mult decât cantitatea zilnică recomandată.
O industrie de multe miliarde de dolari
Având în vedere aceste informații negative, de ce piața suplimentelor este o industrie de multe miliarde de dolari? Unul dintre răspunsuri se află în publicitate. Companiile colaborează cu influenceri de pe rețelele de socializare, care laudă zilnic un anumit produs. Iar experții rar contrazic public aceste afirmații.
Industria suplimentelor este un prim exemplu al pericolelor dezinformării, care dăunează atât științei, cât și publicului.