Definită ca generația născută între 1996 și 2012, generația Z îi reprezintă pe așa-numiții nativi digitali, tinerii care au crescut în era internetului și care acum ocupă aproape jumătate din populația lumii, potrivit The Week.
În 1997, aproape 90% dintre tinerii cu vârsta între 20 și 25 de ani aveau permis auto
Prin comparație, în anul 1997, 43% dintre tinerii de 16 ani și 62% dintre cei de 17 ani aveau permis de conducere, după cum a scris The Washington Post. „Chiar și cei mai în vârstă din Generația Z sunt mult în urmă față de cei din generația ”millennials” (cei născuți între anii 1981-1996). În 1997, aproape 90% dintre tinerii cu vârsta între 20 și 25 de ani aveau permis auto, iar în 2020 ajunseseră la sub 80%”.
Care sunt explicațiile
Washington Post are mai multe explicații pentru această schimbare de atitudine. Este vorba de costul tot mai mare al asigurării auto, teama de accidente, preocupările legate de mediu, confortul pe care îl au în transportul public și aplicațiile de partajare a călătoriei.
„Dacă apare o urgență, pot suna la Uber sau la 911”, a declarat Madison Corr, în vârstă de 24 de ani, din Philadelphia pentru ziarul american. Dar dacă generația Z evită mașinile, cei din generația Baby Boomers (născuți între 1946 și 1964) nu renunță cu niciun chip la șofat. În 2021, 91% dintre cei din generația Baby Boomers, cu vârsta între 70 și 74 de ani, aveau permis de conducere, față de aproximativ 85% în 1997. În plus, 69% dintre americanii de peste 85 de ani aveau, încă, un permis de conducere în 2021 (inclusiv 88% din bărbații de peste 85 de ani). Aceasta este o „creștere considerabilă, de la 43% în 1997”, notează Washington Post.
Cei din generația Millennials au trecut printr-o fază similară
„Millennials au trecut printr-o fază similară” în anii adolescenței, subliniază ziarul. Chiar dacă mulți dintre ei și-au luat permisul, ei au început să facă naveta atunci când s-au căsătorit, au avut copii și/sau s-au mutat din centrele urbane și au început să conducă puțin decât generația X și Baby Boomers, conform unui studiu din 2021.
„Este prea devreme pentru a spune dacă același lucru va fi valabil și pentru Generația Z”, scrie WP. La urma urmei, „cei mai tineri membri ai acestei generații au doar 10 ani, iar pandemia COVID-19 a întrerupt unele planuri privind permisul ale celor mai mari din generația Z”.
Dacă actuala tendință se menține, emisiile de carbon din SUA vor scădea
Concluzia poate fi aceea că, dacă actuala tendință se menține, emisiile de carbon din SUA vor scădea, la fel ca și vânzările de mașini, iar transportul public va trebui să se adapteze. Transportul este cea mai mare sursă de emisii de CO2 din Statele Unite. Aproximativ 66 de milioane de membri ai generației Z trăiesc în America. Dacă fiecare ar conduce cu doar 10% mai puțin decât media națională – conducând cu 400 km mai puțin în fiecare an -, în atmosferă nu ar mai ajunge 25,6 milioane de tone metrice de dioxid de carbon, subliniază Washington Post.