Românii cu asigurări de viață vor fi raportați la ANAF
Începând de anul viitor, românii care încheie asigurări de viață vor fi raportați la ANAF de către companiile de asigurare.
Specialiștii cu care a discutat HotNews au explicat că există numeroase situații în care românii primesc amenzi de circulație în străinătate, dar nu le plătesc. Atunci când autoritățile din acele țări încearcă să recupereze aceste sume, descoperă că nu au ce să recupereze, iar ulterior se întreabă dacă persoanele respective au asigurări de viață.
Codul civil românesc interzice poprirea pe asigurările de viață. Totuși, având în vedere că sumele de bani rezultate din aceste asigurări sunt depuse într-un cont bancar, ANAF are capacitatea de a impune poprirea.
Situația este similară cu ceea ce se întâmplă în cazul salariului, unde se poate aplica o poprire pe o treime din sumă, însă în cazul conturilor bancare nu există o astfel de limitare, deoarece se consideră că în acestea pot fi depuse diverse tipuri de sume de bani, potrivit sursei citate.
Comisia Europeană vrea ca România să respecte mecanismul de recuperare a creanțelor
Ministerul Finanțelor a transmis că “prin intermediul platformei EU Pilot, Comisia Europeană a solicitat României informații referitoare la punerea în aplicare a art.51 din Directiva 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de impozite, taxe și alte măsuri, fiind deschis Dosarul EU Pilot EUP(2023)10407”.
Comisia Europeană a solicitat clarificări detaliate privind accesul la informațiile referitoare la asigurările de viață și alte produse financiare, precum și posibilitatea de a furniza informații care ar putea fi utilizate în procesul de recuperare. Ministerul Finanțelor a subliniat că o gestionare inadecvată a cerințelor formulate de Comisie poate duce la riscul inițierii unei acțiuni pentru constatarea neîndeplinirii obligațiilor de stat membru, ceea ce ar putea implica o procedură de infringement.
Conform documentului, transpunerea Directivei 2010/24/UE a fost realizată prin modificarea Codului de procedură fiscală, aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, prevederile articolului 5 din Directivă se regăsesc în articolul 314 din acest cod.
„În prezent, analizând solicitarea punctuală a Comisiei Europene legată de asigurările de viață și alte produse financiare, este de menționat faptul că organul fiscal central nu deține astfel de informații, întrucât nu beneficiază de un mecanism care să asigure colectarea acestora de la entitățile aflate în sfera de supraveghere a Autorității de Supraveghere Financiară, astfel încât să dea curs solicitărilor formulate de autoritățile competente din alte state membre cu privire la asistența la recuperare. În cazul în care sunt solicitate astfel de informații, pentru a putea da curs solicitării, ANAF, ar trebui să se adreseze punctual ASF pentru a intra în posesia datelor cerute, ceea ce conduce la un termen îndelungat de răspuns”, a mai precizat Ministerul Finanțelor.
Astfel, instituția afirmă că, pentru a răspunde prompt oricărei solicitări de informații referitoare la asigurările de viață și alte produse financiare din partea autorităților fiscale ale altor state membre, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 125/2024 a creat un cadru juridic pentru ca toate entitățile care emit și gestionează asigurări de viață sau alte produse financiare să raporteze informațiile despre aceste produse către Agenția Națională de Administrare Fiscală. În acest sens, au fost completate prevederile Codului de procedură fiscală.
Acest mecanism va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2025, iar prima raportare este programată să aibă loc la sfârșitul primului semestru al anului, “raportarea fiind semestrială astfel încât să nu fie reglementată o sarcină administrativă excesivă pe seama adresanților normei juridice”.
Va fi emis un ordin comun de către președintele ANAF și președintele ASF
Conform normei primare, în termen de 60 de zile, va fi emis un ordin comun de către președintele ANAF și președintele ASF.
Acest ordin va specifica tipurile de asigurări de viață și alte produse financiare care se supun obligației de raportare, conținutul informațiilor necesare, formularul ce va fi utilizat de entitățile care efectuează raportarea, precum și termenele limită pentru transmiterea acestor raportări.
„Opțiunea, atât a ordinului comun cât și a termenului de 60 de zile în interiorul căruia acesta urmează să fie emis, a avut în vedere identificarea cât mai clară alături de autoritatea de reglementare în domeniu, a tipurilor de produse financiare care să facă obiectul obligației raportării din perspectiva posibilității ulterioare a executării acestora, ținând seama de faptul că nu toate aceste produse pot face obiectul executării silite”, a mai precizat Ministerul Finanțelor.