Veste importantă pentru șoferi! Codul Rutier s-ar putea modifica în ceea ce privește interdicția de înmatriculare a vehiculelor furate din străinătate, dar și normele referitoare la numerele de înregistrare locală.
Un proiect de hotărâre pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe (MAI) propune o modificare și completare a Regulamentului de aplicare a Codului rutier (OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice), cu scopul de a extinde cadrul legal referitor la interdicția înmatriculării unor vehicule și a reglementării condițiilor de emitere a permisului de conducere internațional.
Vehiculele furate din străinătate nu ar mai putea fi înmatriculate în România
Legislația actuală prevede că interdicția de înmatriculare a autovehiculelor sau remorcilor este impusă de îndeplinirea a două condiții. În primul rând, acestea trebuie să fie reclamate ca fiind furate atât în România, cât și în străinătate. De asemenea, trebuie să fie date în urmărire de către Inspectoratul General al Poliției Române.
Multe autoturisme furate în afara țării și aduse în România pentru înmatriculare nu sunt reclamate autorităților române, ceea ce, potrivit MAI, ”ar putea conduce la concluzia că interdicția (de înmatriculare – n.r.) nu este aplicabilă și vehiculelor date în urmărire la nivel internațional de către autoritățile competente ale altor state”.
Propunerea de modificare a Codului Rutier dorește să corecteze „scăpările” actualei legislații, care prevede că sunt excluse de la interdicția înmatriculării vehiculele care se încadrează doar într-una dintre situațiile menționate.
”Autovehiculele și remorcile reclamate ca fiind furate în România sau în străinătate, precum și cele date în urmărire de către structurile Poliției Române ori de către autoritățile altor state, nu se înmatriculează”, se arată în textul propus.
S-ar putea schimba plăcuțele de înmatriculare în cazul anumitor vehicule
Proiectul de hotărâre de Guvern mai propune modificarea normelor referitoare la numerele de înregistrare locală ale vehiculelor lente (numerele galbene). Culoarea se va păstra, dar noile numere de înregistrare vor conține un indicativ format din cifre, întrucât abrevierea denumirii localității este considerată greu de identificat în trafic.
Vehiculele vizate ar fi tramvaiele, troleibuzele, mopedele, mașinile și utilajele autopropulsate utilizate în lucrări de construcții, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun înmatriculării, precum și vehiculele cu tracțiune animală se înregistrează de către consiliile locale.
Documentul propune, de asemenea, ca plăcuțele de înmatriculare ale autovehiculelor înregistrate la Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Protecție și Pază și, după caz, la Serviciul Român de Informații să se compună din abrevierea denumirii instituției, scrisă cu litere majuscule și dintr-un număr de ordine.
Vechile numere de înmatriculare ar urma să fie valabile până la radierea autovehiculelor care le folosesc.