La un an după ce statul a refuzat o ofertă de cumpărare de la un investitor străin care a condiţionat preluarea de reducerea numărului de angajaţi, statul dă afară jumătate din angajaţii fabricii despre care recunoaşte că este „în stare de insolvenţă iminentă”. Aproape jumătate dintre angajaţii companiei de stat Avioane Craiova vor fi daţi afară până la sfărşitul anului, potrivit planului de restructurare a societăţii, aprobat de Adunarea Generală a Acţi
La un an după ce statul a refuzat o ofertă de cumpărare de la un investitor străin care a condiţionat preluarea de reducerea numărului de angajaţi, statul dă afară jumătate din angajaţii fabricii despre care recunoaşte că este „în stare de insolvenţă iminentă”.
Aproape jumătate dintre angajaţii companiei de stat Avioane Craiova vor fi daţi afară până la sfărşitul anului, potrivit planului de restructurare a societăţii, aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor. Acţionarul majoritar al companiei, Ministerul Economiei, şi-a dat acordul pentru concedierea, cu plăţi compensatorii, a maximum 300 de anagajaţi, până la sfârşitul anului, precizând că aceasta este doar prima etapă a programului de restructurare, a doua urmând să aibă loc la anul. Potrivit bilanţului societăţii, publicat de Ministerul de Finanţe, la Avioane Craiova lucrau, la sfârşitul anului trecut, 635 de anagajaţi. În aceaaşi hotărâre a AGA, reprezentanţii statului scriu că societatea este „în stare de insolvenţă iminentă” şi recomandă fie asocierea cu un partener străin pentru continuarea activităţii, fie înfiinţarea unei firme cu capital mixt împreună cu un investitor strategic în domeniu fie închirierea unor active.
Am refuzat o firmă cehă
Un investitor în domeniu care a promis să relanseze uzina se găsise anul trecut, dar autorităţile de la Bucureşti l-au alungat. Firma cehă Aero Vodochody a dorit să cumpere uzina, era la un pas să semneze pentru preluarea fabricii, pentru care ar fi plătit (acţiuni plus capital de lucru plus investiţii) 16 milioane de euro. Nu s-a semnat pentru că Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), instituţia care se ocupa de privatizare, a considerat că cehii aveau solicitări care nu respectau prevederile legii. Cehii de la Aero au avut ca principală solicitare ca statul român să mai dea afară din angajaţi, pe baza unui plan de restructurare, înainte de a prelua ei uzina.
Autorităţile n-au fost de acord să facă asta atunci, cu garanţia că la Avioane Craiova s-ar mai fi produs ceva, dar fac acelaşi lucru acum, când, chiar şi cu preţul sutelor de noi şomeri, viitorul societăţii este incert. Aero Vodochody este unul dintre cei mai mari producători de avioane cu reacţie de antrenament din Europa, lucru care s-ar fi potrivit cu profilul Avioane Craiova, care poate produce momentan doar IAR 99 Şoim, un avion de antrenament comandat de Armata română.
N-a mai venit nimeni
După ce i-au refuzat pe cehi, cei de la AVAS au mai scos o dată fabrica la vânzare în acest an, dar, în ciuda interesului italienilor de la Alenia Aeronautica, pâna la data expirării ofertei nu s-a prezentat nimeni. Uzina craioveană a terminat anul trecut cu pierderi de 16,5 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 17,4 milioane.
Aurel Cazacu este preşedintele CA
Preşedintele Consiliului de Administraţie (CA) este Aurel Cazacu, personaj adus recent în atenţia opiniei publice, fiica lui fiind asociată cu fratele preşedintelui, Mircea Băsescu, într-o firmă care ar fi urmat să se ocupe de afaceri cu armament. După acest scandal, ministrul Economiei, Adriean Videanu, i-a solicitat lui Cazacu demisia din funcţia de director al Direcţiei Generale Industria de Apărare şi Probleme Speciale, din Ministerul Economiei.