George Cojocaru: Refacerea culturii organizationale este una din practicile marilor firme. Eu am lucrat in Franta in astfel de proiecte si stiu foarte bine ca sunt companii mari care fac astfel de „concasari”, de reasezari. Actiunea se numeste dezvoltare organizationala si tine de cresterea calitatii organizatiei. Nu poti sa ai performanta fara sa treci printr-o faza de acest tip si toate aceste reasezari te ajuta sa stabilizezi performanta.
Capital: Intocmirea unor proceduri de lucru nu birocratizeaza o societate comerciala?
George Cojocaru: Nu. Nicidecum. Nu se poate ajunge la o tinta fara sa cunosti calea si obstacolele. Nu poti sa pleci la Timisoara, de exemplu, luand un tren la intamplare. Creativitatea se pastreaza in timpul indeplinirii procedurilor de lucru pentru ca fiecare angajat se gandeste cum sa le execute mai bine. El poate combina operatiile de lucru, propunand o serie de schimbari. De aici apar corectiile. O organizatie mare care nu are proceduri de lucru inseamna ca se afla intr-un haos, intr-o anarhie. Procedurile transforma lucrul in ordine, iar aceasta este unul din factorii de baza ai performantei.
Capital: A fost obtinerea certificatului de calitate pentru compania Relad un scop in sine?
Geoge Cojocaru: A fost o tinta pentru dezvoltarea culturii organizationale si obtinerea pe aceasta cale a unui avantaj competitiv consolidat. Incepand cu anul 1999, ne-am orientat catre obtinerea unui certificat de calitate recunoscut pe plan international. Obtinerea lui a fost ca un corolar pentru ceea ce incepusem sa facem in cadrul companiei. Dar noi nu ne-am dorit sa obtinem un certificat de asigurarea calitatii, ci un certificat de managementul calitatii. Este o mare diferenta. Managementul calitatii inseamna ca abordam calitatea ca pe o constructie prin care se amelioreaza permanent satisfacerea cerintelor partenerilor de afaceri. Asigurarea calitatii este un proces static, managementul calitatii este unul dinamic, pe care il aplici atunci cand vrei sa intri intr-o spirala in care tot timpul alergi dupa cresterea calitatii. Este cel mai greu standard, pentru ca nu se verifica numai normele interne, ci se confirma capacitatea managementului de a produce calitate.
Carte de vizita Prof. George Cojocaru
De profesie inginer electromecanic
Doctor in stiinte tehnice, doctor in economie.
A lucrat peste 30 de ani in domeniul cercetarii si proiectarii.
Activitate de consultanta in Franta, in perioada 1992-1993.
Presedintele Asociatiei Consultantilor in domeniul Managementului din Romania (AMCOR) in perioada 1997-1999.
Profesor la Institutul Politehnic Bucuresti si la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (SNSPA).
Din anul 1999, presedinte – director general al grupului de firme Relad, grup specializat in distributia de medicamente.