Principala sursă de echilibrare a veniturilor, în urma amânării introducerii accizei la carburanţi, o reprezintă îmbunătăţirea colectării veniturilor care se află pe trend crescător, se arată în comunicatul MFP remis luni AGERPRES.
Potrivit MFP, impactul bugetar efectiv al amânării introducerii accizei la carburanţi va putea fi cuantificat în luna iulie, în funcţie de evoluţia economiei româneşti şi a încasărilor bugetare în primul semestru din 2014.
Autorităţile de la Bucureşti trebuie să adopte măsuri pentru a compensa scăderea veniturilor ca urmare a amânării cu trei luni a majorării accizei la combustibili, în vederea atingerii ţintei de deficit de 2,2% din PIB, a arătat, luni, Guillermo Tolosa, reprezentantul rezident al FMI în România.
‘Semnarea bugetului pe 2014 de către preşedintele Traian Băsescu este un pas bine venit. Pentru atingerea ţintei de deficit de 2,2% din PIB vor trebui adoptate măsuri pentru a compensa scăderea veniturilor ca urmare a amânării majorării accizei la combustibili cu trei luni. Autorităţile au cerut să discute astfel de măsuri cu staff-ul FMI în luna ianuarie în vederea combinării primei şi celei de-a doua revizuiri a programului economic susţinut de acordul stand-by. O misiune a FMI este programată să ajungă la Bucureşti în luna ianuarie’, arată Tolosa.
Preşedintele Traian Băsescu a anunţat, în 19 decembrie, într-o conferinţă de presă, că a promulgat bugetul de stat pentru anul viitor în condiţiile în care Executivul a fost de acord cu amânarea, pentru trei luni, a intrării în vigoare prevederilor privind majorarea accizei pe carburant – motorină şi benzină.
La începutul lunii decembrie, şeful statului arăta că a decis să nu aprobe memorandumul vizând negocierile cu FMI, Banca Mondială şi Comisia Europeană din cauză că Guvernul şi-a asumat majorarea accizei la carburanţi cu 7 eurocenţi/litru.
Băsescu a subliniat, la vremea respectivă, că nu-şi va asuma această măsură, pe care a catalogat-o ‘antieconomică, împotriva intereselor României şi împotriva şanselor de relansare a economiei’.
Ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a precizat, în aceeaşi zi, că acordul României cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) nu mai este operaţional în condiţiile în care Memorandumul cu instituţia financiară internaţională nu se poate încheia dacă nu este semnat de preşedintele Băsescu.
În 18 decembrie, Traian Băsescu a promulgat Legea privind ratificarea Aranjamentului stand-by de tip preventiv dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, convenit prin Scrisoarea de intenţie semnată de autorităţile române la Bucureşti la 12 septembrie şi aprobată prin Decizia Consiliului directorilor executivi ai Fondului Monetar Internaţional din 27 septembrie.
Gaura provocată la buget de amânarea cu trei luni a măsurii de creştere a accizei la carburanţi va fi acoperită ‘de la Administraţia Prezidenţială’, a afirmat ironic, luni, premierul Victor Ponta.
Întrebat, la Ministerul Agriculturii, cum va acoperi gaura lăsată în buget de amânarea introducerii accizei majorate cu şapte eurocenţi, Ponta a replicat: ‘De la Administraţia Prezidenţială, că domnul preşedinte a zis că sunt bani’.
Preşedintele Traian Băsescu a promulgat bugetul de stat pe 2014 numai după ce Executivul a fost de acord cu amânarea, pentru trei luni, a intrării în vigoare prevederilor privind majorarea accizei pe carburant – motorină şi benzină.
‘Faţă de 2,4 miliarde cât era prevăzut în bugetul de stat ca venituri de pe urma acestei taxe suplimentare, suspendarea aplicării pe termen de trei luni înseamnă 600 milioane lei mai puţin în bugetul de stat. Este o sumă foarte mică în raport cu excesele care sunt în buget şi care pot fi ajustate în foarte multe zone ale bugetului unde sunt bani în exces, fie că vorbim de banii de la ministerul domnului Dragnea, fie că vorbim de excesul de prevedere bugetară la serviciul datorii externe sau minimalizarea unor încasări, cum ar fi cele din taxa pe stâlp’, a explicat preşedintele.
În opinia şefului statului, acciza pe carburant reprezintă o eroare în negocierile purtate de Executiv cu Fondul Monetar Internaţional şi cu Comisia Europeană, urmând să explice, la începutul anului viitor, misiunii FMI faptul că această taxă ar fi ‘frânat economia’. AGERPRES