“Nu se poate privatiza serviciul meteorologic”? Nici vorbă!

Fostul director al ANM crede că statul trebuie neapărat să producă progonoze meteo. El a spus recent că “nu se poate să intri în management privat, care înseamnă de fapt privatizare, la serviciul meteorologic al unei țări".

“Nu există nicăieri în lume să privatizezi serviciul meteorologic al unei țări, să îți facă prognoza din altă țară și să nu mai ai controlul dacă se declanșează peste 10 ani război meteorologic.” Așa cum le spuneam zilele trecute participanților la cursul Economia pe înțelesul tuturor, știința economică nu oferă motive pentru care statul ar trebui să fie proprietar și să producă ceva, orice. Unii economiști au venit cu argumente în direcția că piața liberă nu este capabilă să atingă un optim social (ceea ce, bineînțeles, echivalează cu a spune nimic!) și că, în consecință, statul ar trebui să intervină pentru a încuraja sau descuraja anumite activități. Merită să observăm că această abordare nu este echivalentă cu a spune că statul trebuie să fie proprietar într-un anumit domeniu, să dețină și să opereze școli, spitale sau serviciul meteorologic.

De fapt, în alte țări există o puzderie de furnizori privați de servicii meteo. Exact cum avem concurență pe piața serviciilor de contabilitate sau de avocatură, la fel avem concurență pe piața serviciilor meteo. În SUA această piața este de ordinul a miliarde de dolari. Ceea ce este chiar uimitor și aparent paradoxal, fiindcă dacă tot există o agenție de stat care oferă prognoze gratis, de ce ar mai exista firme private care să ceară bani pentru asta?! Răspunsul este de fapt foarte simplu: fiindcă agenții economici au nevoi diverse: pe unii nu îi interesează deloc starea vremii, pe alții îi interesează prognoze de calitate sau cu totul particulare, pentru care sunt dispuși să plătească. Deci, nu doar că întreprinderea privată este posibilă și există în acest domeniu, dar ea există și crește în ciuda faptului că statul produce servicii gratis! Să fim serioși, la o privire realistă vedem cât de ridicol ar fi să susținem că statul trebuie să încurajeze industria meteo. Deci nu doar să fie el însuși proprietar și furnizor, dar și să subvenționeze industria pentru a corecta un posibil “eșec al pieței”. Nu face acest lucru în domeniul ghidurilor circulației rutiere și iată că există Waze. Nu face acest lucru în domeniul serviciilor meteo, și iată că există o listă întreagă de competitori privați.

Ce am mai putea adăuga? Pe o notă ironică, dacă argumentul directorului ANM ar fi corect, atunci ar trebui să nu mai îngăduim importul de petrol sau de banane și nici cultivarea de către fermieri privați a fasolei, fiindcă nu se poate “să nu mai ai controlul” dacă se declanșează vreun război!

BOGDAN GLĂVAN, 
profesor de economie, autorul siteului logec.ro