Nu vă temeţi de turbulenţe: la manşă e un fost pilot de Formula 1

După numai o lu­nă de la lansarea pe piaţa româ­neas­­că a curselor com­paniei aeriene pe care o pa­tronează, Niki Lauda, fostul campion la Formula 1, pariază pe venituri de cel puţin 1,5 milioane de euro/an. Erste, OMV, Raiffeisen sunt doar trei dintre reprezentanţii de seamă ai armatei de companii care au făcut din Austria lider în clasamentul ţărilor de provenienţă a investiţiilor străine în România. Pentru aceste multinaţionale puternice, dar nu

După numai o lu­nă de la lansarea pe piaţa româ­neas­­că a curselor com­paniei aeriene pe care o pa­tronează, Niki Lauda, fostul campion la Formula 1, pariază pe venituri de cel puţin 1,5 milioane de euro/an.

Erste, OMV, Raiffeisen sunt doar trei dintre reprezentanţii de seamă ai armatei de companii care au făcut din Austria lider în clasamentul ţărilor de provenienţă a investiţiilor străine în România. Pentru aceste multinaţionale puternice, dar nu numai, lucrează mii de angajaţi din România, dar şi alte câteva sute care provin din ţara-mamă. Ei, dar şi turiştii români tot mai numeroşi de la un an la altul, sunt cei care fac din ruta aeriană Bucureşti-Viena una dintre cele mai aglomerate. Acesta este motivul pentru care faimosul Niki Lauda, un austriac ce a făcut, pe vremuri, nu doar spectacol, ci şi bani în circuitele de Formula 1, a decis să aducă Bucureştiul în aria de acoperire a operaţiunilor companiei aeriene ce-i poartă numele. Pasul făcut de cel care a lăsat volanul pentru afacerile în industria aviaţiei poate fi socotit un rămăşag important, dacă ţinem seama de faptul că această rută, deşi este aparent la mare căutare, a provocat, anul  trecut, falimentul operatorului low-cost Sky Europe. „Acea companie a avut o strategie proastă de la început. A investit 183 de milioane de euro, bani care, după cinci ani, s-au transformat în suma pe care au pier­dut-o“, spune Lauda pentru Ca­pital. „Au pus bani în piaţă, dar niciodată nu au aşteptat ca rutele să devină profitabile“, a adăugat acesta. Răbdarea la care se referă pilotul înseamnă un an de zile, abia apoi vine profitul. „Suntem foarte conservatori când inaugurăm noi rute. Dacă aceasta merge, alegem o alta, şi tot aşa. Aşa am lucrat în ultimii şase ani şi totul merge perfect“, explică Lauda strategia companiei sale.

Ce l-ar face fericit pe Niki Lauda

Pe lângă oamenii de afaceri, compania vestitului austriac vrea să-i câştige şi pe românii care caută fineţuri şi distracţie la Viena. În prima lună de la inaugurarea rutei Bucureşti-Viena, peste 1.500 de pasageri au zburat cu Niki, gradul de ocupare a aeronavelor pe care le foloseşte pentru această cursă fiind de 40%, aducând încasări de peste 100.000 de euro. În timpul acestei luni de test, preţul biletului dus-întors a fost unul promoţional, de 69 de euro. Potrivit calculelor lui Lauda, dacă va fi respectată reţeta, investiţia în deschiderea acestei rute (1,5 milioane de euro) va fi recuperată în maximum un an. „Gradul de ocupare de 40% este un rezultat îmbucurător. Dacă până la sfârşitul anului ajungem la 70% , voi fi foarte fericit. Am încredere în acest proiect în care am investit 1,5 milioane de euro. Nu alegem decât rute profitabile şi asta s-a văzut şi în timpul crizei. Anul trecut, am avut 27 de milioane de euro profit“, spune Lauda, precizând că acelaşi optimism îl împărtăşeşte şi în legătură cu rutele ce vor lega capitala Austriei de Sofia şi Belgrad.

Multe dintre cursele companiei sale vor fi conduse de la manşă chiar de patron. „Într-o lu­nă, am zburat deja de două ori până la Bucureşti. Am program de zbor ca restul piloţilor care lucrează pentru mine. Mâine dimineaţă zbor la Zürich şi apoi la Bucureşti“, se mândreşte Lauda, care se sim­te, la cei 61 de ani, în aceeaşi formă de campion.

O alianţă cu Air Berlin

Până la începutul acestui an, Niki Lauda controla peste 75% din Niki, restul acţiunilor aparţinând Air Berlin. La ­mijlocul lunii trecute, compania germană şi-a majorat participaţia, ajungând la 49%. Lauda a negat informaţiile potrivit cărora e pe cale să renunţe la controlul companiei. „Încă deţin 51% din acţiuni, sunt la conducerea companiei, nimic nu s-a schimbat. Am făcut acest pas pentru a genera costuri mai mici pentru ambii operatori, acesta este singurul motiv pentru care Air Berlin are acum 49% din acţiuni“, explică pentru Capital ­Lauda, caracterizând acest pas ca fiind „o ­mişcare operaţională deşteaptă“.

Niki a rămas singurul business al fos­tului campion mondial, recent el re­nunţând la participaţia sa în Lauda Motion, companie de închiriere de maşini.

1,5 mil. euro este investiţia Niki pentru ruta Bucureşti-Viena, inaugurată luna trecută. Potrivit lui Niki Lauda, investiţia va fi recuperată în circa un an

CINE ESTE NIKI LAUDA?

Fost pilot de Formula 1, ce deţine trei titluri mondiale, în 1975, 1977 şi 1984. După prima sa retragere din Formula 1, în 1979, a fondat compania aeriană Lauda Air,  pe care a vândut-o în 2000 operatorului austriac Austrian Airlines. O altă afacere a sportivului, începută în 2003, a fost compania de închiriere de maşini Lauda Motion, pe care a vândut-o partenerului său de afaceri anul acesta.

Niki în cifre

ÎNFIINȚARE Compania low-cost a luat fiinţă în 2003. În prezent, are 450 de angajaţi
CIFRĂ DE AFACERI 2009: 275 de milioane de euro. Profitul a fost de 27 de mil. euro
FLOTĂ Compania operează zece aeronave tip Airbus şi două Embraer
PASAGERI În 2009 a transportat 2,6 mili­oane de pasageri, cu 900.000 mai mult decât Blue Air