Distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor din România întâmpină probleme neașteptate, care afectează mii de pensionari. Lipsa plicurilor la Poșta Română, problemele tehnice din sistemul informatic și atitudinile nepotrivite ale unor angajați ai caselor de pensii au adus nemulțumiri majore în rândul beneficiarilor. Ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, a confirmat dificultățile și a anunțat măsuri pentru a remedia situația pentru ca oamenii să își poată primi pensiile.
Pensiile, o problemă ce pare fără de rezolvare
Problemele semnalate au apărut inițial în județul Iași, unde pensionarii au raportat că nu au primit deciziile de recalculare a pensiilor.
În urma acestei reclamații, ministrul a recunoscut că există astfel de sesizări și din alte zone ale țării.
„Avem de la casele teritoriale de pensii astfel de informări”, a declarat Simona Bucura-Oprescu.
Discuțiile din emisiune au adus clarificări suplimentare privind situația. Întrebată dacă deciziile sunt pregătite pentru expediere, dar întârziate din lipsa plicurilor, ministrul a răspuns afirmativ.
„Da. Ne-au fost semnalate și astfel de situații. (…) Avem o convenție cu Poșta Română și plicurile sunt plătite”, a precizat aceasta.
Un episod anecdotic, relatat de Georgeta Zărvescu, reprezentantă a pensionarilor, a dezvăluit că, în lipsa plicurilor standard, s-au utilizat plicuri mici de felicitări pentru a trimite deciziile.
Investigații asupra disfuncționalităților din sistemul de pensii
Probleme mari cu pensiile. Nemulțumirile pensionarilor nu se opresc la problema distribuției prin Poștă. Întârzierile în recalcularea pensiilor au determinat-o pe Simona Bucura-Oprescu să anunțe trimiterea corpului de control al ministerului pentru a verifica disfuncționalitățile sistemului informatic al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).
Un caz concret a fost cel al unei pensionare care a așteptat opt luni transferul dosarului de la București la Prahova, din cauza unor probleme tehnice.
Explicația oferită de oficiali a fost: „Nu merge softul.”
Mai mult, pensionarii care au îndrăznit să ceară explicații au fost tratați necorespunzător de angajați, o situație pe care ministrul a catalogat-o drept inacceptabilă. Tratamentul necorespunzător al pensionarilor a fost condamnat de ministru, care a subliniat necesitatea unei atitudini respectuoase față de cetățeni.
Sistem informatic defectuos și întârzieri majore
Ministrul a indicat aplicația informatică utilizată pentru recalcularea pensiilor drept sursa principală a problemelor.
„În fiecare zi mi se spune: testăm, apar erori…”, a explicat aceasta într-un interviu.
Datele oficiale arată că aproximativ 19.000 de pensionari, care au depus dosarele în perioada iunie-august 2024, încă așteaptă deciziile de recalculare.
Aceștia continuă să primească pensiile calculate conform valorilor din august, fără a beneficia de ajustările rezultate din recalculare.
În total, procesul de recalculare a pensiilor a implicat un volum uriaș de muncă, cu peste 170.000 de decizii întârziate. Situația scoate la lumină atât deficiențele infrastructurii informatice, cât și probleme administrative la nivelul CNPP.