Volumele de ţiţei transportate pe mare din Rusia au scăzut, pentru prima dată, cu 330.000 barili pe zi, până la 500.000 barili pe zi, sub livrările de 590.000 barili pe zi realizate prin conducta Drujba, se arată într-un raport lunar al pieţei petroliere, conform Hellenicshippingnews.
Variabile precum vremea pot influența modificările fluxurilor de la o săptămână la altarc
Datele indică, de asemenea, o penurie de proprietari de nave dispuși să transporte petrol rusesc de la o instalație de export din Asia, se arată în raport. Cu toate acestea, datele trebuie privite cu prudență, deoarece variabile precum vremea și programarea mărfurilor pot influența modificările fluxurilor de la o săptămână la alta.
Există, însă, semnale că piața navelor se întărește: de exemplu, compania petrolieră americană Exxon Mobil evită să mai angajeze petroliere care transportă petrol rusesc, potrivit Bloomberg. Rivalii lor, cei de la Shell, au făcut o mișcare similară, posibilitatea ca petrolul rusesc să rămână într-un petrolier riscând să încalce sancțiunile.
Care a fost scopul interdicției impus de UE
Începând cu 5 decembrie, UE a interzis importurile de petrol rusesc pe mare și a blocat transportul și serviciile financiare conexe pentru companiile care transportau petrol rusesc. În același timp, UE și G7 au impus un plafon de 60 de dolari pe baril țițeiului din Moscova. Măsura are ca scop blocarea veniturilor Rusiei din export, menținând în același timp țițeiul rusesc pe piață și prevenind un șoc al aprovizionării, care ar duce la creșterea prețurilor.
Aproximativ 100.000 de barili pe zi din exporturile ruseşti de ţiţei transportate pe mare sunt, de asemenea, excluse din interdicţia UE, potrivit AIE. UE încearcă să compenseze scăderea importurilor de ţiţei din Rusia prin creşterea livrărilor din Orientul Mijlociu, Africa de Vest, Norvegia, Brazilia şi Guyana.
Ruşii au sperat că pot contracara planurile Occidentului
Ruşii au sperat că pot contracara planurile Occidentului asigurând transport propriu (se pare că în ultima perioadă au fost achiziţionate peste 100 de tancuri petroliere, la preţuri simbolice), dar şi asigurări proprii pentru petrolul transportat de ei. Companiile ruseşti de asigurări au sperat, de asemenea, că vor intra pe această nişă și că reasigurătorul poate fi chiar statul rus, iar partenerii deja tradiţionali nu vor avea obiecţii. Dar multe națiuni, în special China și Turcia, au refuzat să accepte această soluție a Rusiei.