Nufărul, un brand cunoscut bucureştenilor, vrea să se extindă în următorii 10 ani în marile oraşe din ţară, o investiţie despre care Dan George Stroescu, directorul general al companiei, spune că se ridică la 10 milioane de euro.
Al doilea mare obiectiv al celebrei societăţi comerciale care oferă servicii de curăţătorie şi spălătorie este să reînnoiască utilajele cu care lucrează, operaţiune pentru care vrea să aloce anul viitor un milion de euro.
Istoric de la 1960
Întreprinderea Nufărul s-a înfiinţat în 1960 prin comasarea şi reorganizarea succesivă a atelierelor meşteşugăreşti şi a cooperativelor specializate pentru activitatea de spălat şi curăţat chimic. Dan George Stroescu spune că a venit la Nufărul în 1980 pe postul de director adjunct. După 1990 a fost dat afară de salariaţi, iar în 1992 aceştia au făcut mişcări de stradă ca să fie adus înapoi pentru că societatea intrase în faliment.
Potrivit lui Stroescu, cele mai mari transformări ale societăţii au avut loc în primii ani de la intrarea în economia de piaţă, dar că acestea s-au dovedit pozitive pentru companie.
'Am avut o şansă. Cât am lucrat la privatizare am făcut parte din prima echipă creată pe Europa de Est pentru privatizare şi am avut şansa să intru în contact cu Jeffrey Sachs (n.r. economist american, laureat al premiul Nobel pentru economie) care făcea pregătire cu diverşi specialişti din Europa de Est. De la el am învăţat trei lucruri din primul curs: că MEBO este o şansă în istorie, nu este specifică României ci şi ţărilor dezvoltate, am învăţat că atunci când ai ceva în tranziţie să nu vinzi pentru că banul se devalorizează foarte rapid şi al treilea că nu trebuie să foloseşti fonduri bancare pentru că vei plăti mai mult decât reuşeşti să produci, în tranziţie', a declarat Dan George Stroescu.
Pentru a face rost de fonduri necesare privatizării societăţii conform legii, Stroescu a introdus garanţia obligatorie pentru toţi salariaţii şi astfel a strâns în patru ani peste un milion de dolari. Când a apărut şansa privatizării s-au înscris alături de două firme arăbeşti 'care erau sigure că spălătoresele nu au bani să cumpere Nufărul'. A cerut salariaţilor să participe cu garanţia la privatizare, pentru că altfel nu ar fi avut nimeni bani şi în felul acesta au avut un milion de dolari pentru prima rată la Fondul Proprietăţii de Stat. Nu toţi salariaţii au fost de acord, respectiv 60 de salariaţi din cei aproximativ 800 la acea vreme.
'Am continuat cu garanţiile, am mai strâns în câţiva ani un milion de dolari, am reuşit să punem bani la bancă şi am luat dobânzi de 170%. Am făcut şi o majorare de capital. În 2000, am aruncat toate utilajele pentru că erau depăşite tehnologic şi consumatoare mari de energie şi am cumpărat utilaje de ultimă generaţie ca să putem fi competitivi. Valoarea investiţiei a fost de 750.000 de euro şi am mai folosit peste 300.000 de euro pentru a cumpăra spaţii. Am achiziţionat un hotel pentru salariaţi la Predeal şi am construit un hotel la Năvodari', a adăugat Dan George Stroescu.
De la prima retehnologizare au trecut 10 ani, astfel că anul viitor compania vrea să cumpere utilaje noi, mai performante. Mai precis, în primăvara anului viitor se organizează o expoziţie specializată în utilaje pentru industria de spălat şi curăţat la Frankfurt şi Dan George Stroescu spune că speră să cumpere de acolo tehnologie de ultimă oră. Valoarea investiţiei se va ridica la aproximativ un milion de euro.
Planuri de extindere în toate oraşele importante din ţară
Cu toate că trecerea la economia de piaţă a însemnat pentru Nufărul deschiderea pieţei pentru competiţie, aceasta deţine cea mai mare cotă de piaţă, de 60-65% potrivit propriilor estimări. Stroescu susţine că societatea pe care o conduce a pierdut în principal sectorul întreprinderilor de stat, precum Armata, spitalele, pentru că acolo contractele se acordă pe bază de licitaţie şi se câştigă pe baza preţului, nu a calităţii. Acum clientela Nufărul este formată în cea mai mare parte din populaţie, cam 95%, iar restul diverse firme prestigioase. Acesta susţine că multe contracte se câştigă prin înţelegeri oneroase şi datorită posibilităţii de majorare a preţurilor după câştigarea licitaţiilor, astfel că a avut de nenumărate ori surpriza ca micii câştigători ai licitaţiilor să utilizeze apoi serviciile societăţii Nufărul, ei fiind doar intermediari.
'Noi respectăm întru totul procesul tehnologic. La ora actuală unităţile de spălat şi curăţat s-au împărţit în două: unităţile de tip mall şi unităţile de tip Nufărul, care sunt puţine chiar şi în străinătate. Din cauza recesiunii economice s-a încercat o simplificare a procesului tehnologic, astfel că serviciile la unităţile de tip mall sunt mai ieftine pentru că nu au părţi din tehnologie', susţine Stroescu.
Potrivit directorului societăţii Nufărul, serviciile de spălat şi curăţat contribuie cu 70% la realizarea cifrei de afaceri, iar restul vine din activitatea de comerţ sau din activitatea imobiliară. Acesta spune că Nufărul realizează importuri din China, vinde produse proprii dar şi produse de nişă, precum apa minerală ambalată în recipiente de sticlă şi nu la pet.
Cum cea mai mare parte din afacere este realizată din activitatea de bază, respectiv serviciile de spălat şi curăţat, Dan George Stroescu afirmă că ţinta Nufărul este să se extindă în toate oraşe mari din ţară. Problema principală o constituie accesul la suprafeţe de teren, la preţuri rezonabile, dar şi la spaţii aflate la parterul blocurilor. Nufărul are nevoie de spaţii de cel puţin 100 de metri pătraţi pentru o microunitate, unde se poate şi curăţa şi spăla, iar pentru un centru, unde se face doar recepţia rufelor este nevoie de 50 de metri pătraţi. Pentru o unitate mare este nevoie de cel puţin 500 de metri pătraţi.
Stroescu consideră că pentru a realiza acest plan de extindere este nevoie de 10 ani dar şi de 10 milioane de euro, bani pe care vrea să îi strângă din fonduri ale companiei sau din majorări de capital.
Nufărul a încercat să pătrundă şi în mall-uri, dar nivelul chiriilor a fost considerat de conducerea companiei ca fiind prea mare. În plus, pentru a fi mai aproape de clienţi, compania va încerca să pună accent pe serviciul de colectare şi livrare la domiciliu, cu transport gratuit.
Potrivit directorului general al companiei, toate măsurile luate vor fi corelate cu măsurile luate de guvern pentru impulsionarea economiei, reducerea parafiscalităţii împovărătoare, şi implicit creşterea nivelului de trai al populaţiei.
Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor Publice, Nufărul a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 12.669.206 de lei şi a obţinut un profit net de 666.716 de lei. Nufărul are în prezent 100 de unităţi şi 300 de angajaţi.
SURSA: Agerpres