Suprafaţa totală construită a centrelor comerciale introduse pe piaţă în prima jumătate a anului 2010 s-a ridicat la doar 2,1 milioane mp. Au fost deschise în total 64 centre comerciale, o scădere cu aproape 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009, când au fost inaugurate 120 centre, potrivit celui mai recent studiu de piaţă realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield.
În acelaşi studiu se precizează că până la sfârşitul acestui an sunt preconizate să se mai deschidă spaţii comerciale cu suprafaţă construită totală de 3,8 milioane mp, reprezentând o scădere de 17% faţă de 2009. În ceea ce priveşte anul viitor compania estimează o scădere şi mai mare a gradului de finalizare, la aproximativ 5,2 milioane mp. Aceasta ar reprezenta o creştere de doar 3,9% faţă de aportul total din 2010 – cea mai mică creştere anuală din ultimii 30 ani.
Europa Centrală şi de Est sunt în continuare în fruntea clasamentelor în ceea ce priveşte creşterea procentuală a spaţiilor utile. În prima jumătate a anului 2010 Bulgaria a cunoscut o creştere de 96% a suprafeţei comerciale utile totale. Bosnia, România, Serbia, Slovacia şi Slovenia a cunoscut şi ele o creştere a suprafeţei utile de aproximativ 5-10%.
„Desi performanţa centrelor comerciale din România a fost sever afectată de criza economică, proiectele dominante atât din Bucureşti, cât şi din alte oraşe mari din România şi-au păstrat gradul de ocupare şi interesul din partea retailerilor internaţionali“, a declarat Răzvan Gheorghe, directorul Cushman & Wakefield România.
În prima jumătate a anului 2010, volumele de investiţii europene de retail s-au ridicat la 16,5 mild. euro, reprezentând o creştere de 80% faţă de anul anterior.