Dacă în 2015 românii au tranzacționat aproximativ 39 de miliarde de euro folosind cardurile, în 2016 cifra a crescut cu 6 miliarde. Diferența mare de 17% se pune în mare parte pe fondul creșterii salariale din România, dar mai ales pe extinderea rețelei de acceptare. Simplu spus: din ce în ce mai multe puncte în care plățile cu cardul sunt acceptate au încurajat românii să scoată cardul din buzunar în locul bancnotelor atunci când au plătit.
În aceeași zonă a tranzacțiilor digitale o creștere a fost simțită și în transferul de bani online din diaspora către România. Dacă înainte de sărbătorile de iarnă ale anului 2015 românii din Anglia au direcționat către casă aproape un milion de euro prin intermediul serviciului online de transfer de bani TransferGo, doar un an mai târziu tranzacțiile au crescut la 6 milioane de euro, iar numărul românilor care au avut încredere în serviciu s-a triplat spre finele lui 2016. LINK
Când pleacă peste hotare, românii iau cu ei o mare neîncredere în carduri și servicii online. Ei încă aleg calea grea și mai scumpă și anume serviciile cash.
Din dialogurile pe care le avem cu clienții noștri reiese că foarte mulți dintre cei plecați la muncă în Anglia nu aveau un card bancar înainte să ajungă aici și de aceea trecerea către internet banking și alte instrumente financiare devine o mare provocare și un prag destul de greu de trecut.
Ar trebui să se acorde mai multă atenție educației financiare acasă și în diaspora în condițiile în care diaspora toarnă în buzunarul României aproximativ 2% din produsul intern brut fie pentru consumul de zi cu zi, fie pentru diverse achiziții sau taxe și impozite.
Românii din străinătate ar putea economisi până la 90% din comisioanele de transfer de bani dacă ar trimite online folosind companii precum TransferGo care percep un comision pe tranzacție de doar 0.99 lire/euro, indiferent de suma trimisă. LINK
Singura condiție este ca atât cel care trimite cât și cel care primește să aibă un cont bancar pentru a se putea face tranzacția. Aici intervine provocarea: jumătate din populația României este bancarizată, dar doar 20% folosește cardul în mod frecvent.
Problema nu constă în lipsa de tehnologizare a României, ci în eșecul instituțiilor și companiilor de a educa publicul românesc cu privire la beneficiile digitalizarii și de a umaniza mai mult serviciile financiare, de a le face accesibile și pe înțelesul tuturor.
Serviciile online sunt simțitor mai ieftine și mai ușor de utilizat. Mai mult de atât, un indicator foarte bun al utilității și importanței acestui tip de servicii este faptul că investitorii, chiar în prag de Brexit nu s-au sfiit să investească în produsul TransferGo considerând că trendul migrării către vest va continua în ciuda nesiguranței adusă de marele eveniment. În condițiile în care peste 80% din transferurile de bani din străinătate către România au ca motiv suportul familiei, nu este deloc surprinzător ca un astfel de model de afacere să atragă invesții de milioane de lire.
Spre deosebire de anul trecut, 2017 începe sub cu totul alte așteptări, mult mai bune. În primul rând de la 1 ianuarie a intrat în vigoare o lege care obligă toți comercianții cu o cifră de afaceri anuală mai mare de 10.000 euro să accepte cardul la plată. Cele mai recente studii APERO spun că sub incidența legii ar intra 70.000 de comercianți, ceea ce înseamnă cel puțin la fel de multe POS-uri. În același timp, noul ministru al Comunicațiilor și pentru Societatea Informatională și-a luat angajamentul ca până în 2018 toți cetățenii României să-și poată plăti orice obligație financiară către statul român online, toate formularele pe care companiile le au de depus, să poată fi depuse online și toate sistemele informatice ale statului să fie interoperabile.
Dacă se vor face demersuri și aceste lucruri se vor întâmpla, suntem optimiști și credem că percepția românului asupra cardurilor și a siguranței mediului online se va îmbunătăți simțitor. Doar așa românii care pleacă în străinătate și trimit bani, vor putea economisi și profita mai mult de pe urma banilor pe care îi muncesc departe de casă. LINK
Elena Grapă, 26 de ani, locuieşte în Marea Britanie de 3 ani de zile, licenţiată în Comunicare şi Relaţii Publice, este Community Manager pentru România la TransferGo.