Românii utilizează Internet banking-ul pentru verificarea contului şi zona de self service sau unitatea bancară pentru plăţile în numerar, depozite, retrageri. BCR, datorită numărului mare de clienţi, are în fapt cea mai mare comunitate de utilizatori ai serviciilor bancare digitalizate/e-banking, cu peste 250,000 de utilizatori activi.
'Diferenţa între băncile specializate şi băncile mari este adresabilitatea serviciilor. Practic alfabetizarea digitală în România este asigurată de băncile cu portofolii mari de clienţi, cum este şi BCR. În termeni de digitalizare, prioritatea BCR este transferul de la operaţiunile cash la cele non-cash prin oferirea de servicii de plată moderne şi simple pentru fiecare tip de client', arată Cătalin Ionescu, şef Departament EChannels BCR.
Atunci când vine vorba de interacţiunea cu banca, studiul relevă că aproape o cincime din totalul românilor bancarizaţi se bazează pe un mix între folosirea serviciului de online banking sau mobile banking şi o vizită la o sucursală.
Potrivit studiului, 69% dintre cei care deţin deja produse bancare folosesc cel mai des zona de self service unde efectuează plăţi, fac depozite şi retrageri, acesta fiind canalul de tranzacţionare folosit cel mai des. Zona de consiliere rapidă este folosită de peste 60% din respondenţi pentru operaţiuni de tranzacţionare.
28% dintre utilizatorii de Internet banking folosesc acest canal pentru a face plăţi fără numerar, ordine de plată sau pentru a-şi verifica situaţia contului, iar 63% dintre respondenţi se informează cu privire la produsele bancare direct din unitatea bancară, 51% solicită consiliere, iar 28% are ca principală sursă de informare familia sau prietenii.
În România, 26% dintre respondenţi cu vârste cuprinse între 30-49 ani deţin un smartphone, 14% o tabletă, 47% au un PC şi 41% un laptop sau notebook. 47% din utilizatorii de smartphone şi tablete folosesc internet banking-ul pe telefoane sau tablete pentru plăţi şi ordine de plată, iar 41% folosesc un browser pentru verificarea conturilor şi a soldului.
Banca Comercială Română are în portofoliu două aplicaţii pentru smartphone, 24 Banking şi eToken BCR cu peste 70,000 şi respectiv 10,000 de descărcări de către client şi se pregăteşte să lanseze în această toamnă varianta de mobil pentru aplicaţia Asistentul Financiar BCR.
'În programul de încurajare a plăţilor cu cardul (BUN DE PLATĂ) de la BCR, clienţii primesc bani înapoi la fiecare tranzacţie, iar cheltuielile lor sunt afişate şi categorisite automat în Internet banking (prin Asistentul Financiar). Toate aceste elemente vin în ajutorul clienţilor şi îi îndrumă spre modalităţi moderne de plată. Putem, astfel, vorbi de valul doi al digitalizarii serviciilor bancare în Romania prin instrumente de asistenţă şi educaţie financiară, cât şi de recompensare care creează clienţilor confortul şi obisnuinţa de a plăti fără numerar, de a-şi urmări periodic veniturile şi cheltuielile, de a face predicţii pentru propriul buget şi de a stabili ţinte de Cheltuieli, economii şi investiţii', arată reprezentanţii băncii.
Studiul a fost efectuat în februarie 2014 şi a fost folosită metoda CAPI (Computer Aided Personal Interviewing – interviu faţă în faţă).
Grupul ţintă intervievat a fost format din populaţia bancarizată din România cu vârste cuprinse între 15 şi 65 ani.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1.238 de persoane (1013 repondenţi din populaţia bancarizată şi 225 repondenţi din zona clienţilor Mass Affluent).
SURSA: Agerpres