"Estimăm prezenţa a circa 11 – 12.000 turişti moldoveni în staţiunile montane din România în intervalul 1 decembrie – 10 ianuarie 2015. Topul preferinţelor turiştilor moldoveni situează staţiunile româneşti: Poiana Braşov, Predeal, Sinaia pe primele trei poziţii, imediat după acestea însă urmează destinaţii ca Bansko (Bulgaria), Viena (Austria), Cortina D'Ampezzo (Italia), şi se constată revenirea cererii către Bucovel (Ucraina), datorită preţurilor scăzute şi ofertelor promovate în Republica Moldova", se arată în comunicat. 

Potrivit federaţiilor, cauzele acestei scăderi consistente cu privire la vacanţele în România sunt legate de accentuarea crizei politice şi economice din Moldova ( care a redus cererea de vacanţe pentru moldoveni), de liberalizarea circulaţiei turistice pentru cetăţenii moldoveni ( care pot călători în U.E. fără viză, ceea ce i-a determinat să aleagă şi alte destinaţii europene, în afară de România) , dar mai ales de absenţa promovării României ca destinaţie în Moldova. 

Potrivit preşedintelui FAPT, Corina Martin, indiferent de efectele crizei cu care se confruntă bugetele de vacanţă ale moldovenilor, România a scăzut consistent şi îngrijorător în preferinţele de vacanţă ale turiştilor moldoveni, şi aceasta este o consecinţă directă a absenţei promovării destinaţiilor româneşti pe piaţa din Moldova. Aceasta precizează că în ultimii 6 ani, ANAT şi mai ales Federaţia de Promovare Turistică din România au dus o campanie continuă de promovare a destinaţiilor româneşti către agenţiile de turism şi turiştii moldoveni, împreună cu Federaţia de Promovare a Turismului din Moldova. 

"Din păcate, Autoritatea Naţională de Turism nu a reuşit să deruleze nici o campanie de promovare pe Moldova de mai mulţi ani, iar prin simpla participare de 3-4 zile la Expoziţia de Turism din Moldova, nu ai cum să obţii alte rezultate în afară de acela de a bifa prezenţa la un Târg. Considerăm ca inacceptabilă lipsa unei strategii şi a rezultatelor în promovarea României ca destinaţie de vacanţă pe piaţa vecină şi prietenă, în comparaţie cu eforturile de promovare pe care continuă să le facă Bulgaria, Turcia şi alte destinaţii concurente", a declarat Corina Martin, presedinte FAPT. 

La rândul său, Alexandru Filipschi, preşedinte al Federaţiei de Promovare a Turismului din Moldova, susţine că de-a lungul ultimilor trei ani a tot solicitat autorităţilor publice care coordonează turismul din România să se implice în promovarea destinaţiilor româneşti pe teritoriul Republicii Moldova, aşa cum de ani buni o fac alte state. 

"Absenţa promovării destinaţiilor româneşti pe piaţa din Republica Moldova, în contextul politic actual, a dus la scăderea drastică a numărului de turişti moldoveni (circa 30%) în zona montană românească, fapt observat cu ochiul liber în acest sezon. Asta chiar dacă unele surse media româneşti din varii motive au prezentat o pseudo-prezenţă a turiştilor moldoveni, ruşi şi ucraineni. Problemele legate de trecerea frontierei de-a lungul ultimilor ani îşi spun de asemenea cuvântul, pentru că staţionarea de câte şase ore în vamă a unui autocar cu turişti moldoveni (minim 15 de autocare zilnic în perioada 02 – 06 ianuarie a fiecărui an!) face ca dorinţa turiştilor de a ajunge în vacanţă la munte în România să scadă, sau mai rău să dispară. Continuăm parteneriatul cu Federaţia de Promovare din România (FAPT) şi vom cere autorităţilor române simplificarea procedurilor de control de frontieră pentru turiştii moldoveni. Mai mult, vom continua să solicităm autorităţilor române să demareze, în sfârşit, o campanie de promovare pe Moldova, dar am înţeles că nu există buget în acest sens. Este regretabil că România nu se promovează în Moldova!", a spus Alexandru Filipschi. 

 AGERPRES