Numele mari ajung in Romania pe filiera greaca

capitanului Jean Luc Picard din serialul Star Trek, multe dintre multinationalele occidentale atunci cand privesc granita dintre Romania si Ungaria. Cu toate ca extinderea pe noi piete de desfacere este o necesitate pentru aceste companii, ele stiu foarte bine ca lucrurile se complica pe masura ce te apropii mai mult de estul continentului: economiile devin din ce in ce mai instabile, iar gradul de predictibilitate a evolutiei unei afaceri este din ce in ce mai mic. Multinationalele nu pot renun

capitanului Jean Luc Picard din serialul Star Trek, multe dintre multinationalele occidentale atunci cand privesc granita dintre Romania si Ungaria. Cu toate ca extinderea pe noi piete de desfacere este o necesitate pentru aceste companii, ele stiu foarte bine ca lucrurile se complica pe masura ce te apropii mai mult de estul continentului: economiile devin din ce in ce mai instabile, iar gradul de predictibilitate a evolutiei unei afaceri este din ce in ce mai mic. Multinationalele nu pot renunta insa la aceste piete, si de aceea prefera sa apeleze la intermediari. Companii din regiune, sub diferite forme, preiau rolul de distribuitori ai produselor companiilor occidentale pe pietele estice. Oportunitatea a fost imediat speculata mai ales de catre companiile elene. In acest moment, multe dintre brandurile occidentale vin pe piata romaneasca pe filiera greaca. Nike, Coca-Cola, Toyota, Marks & Spencer sau Harley Davidson sunt numai cateva dintre ele. „Multinationalele occidentale nu cunosc realitatile pietei romanesti. Ei nu pot face strategii, pentru ca statisticile din Romania nu sunt de fiecare data cele mai bune. Companiile elene cunosc insa foarte bine piata si mentalitatea din Romania, iar acest lucru este unul dintre argumentele care explica aceste colaborari”, spune Ioannis Markos, consilier economic al Ambasadei Greciei in Romania. Dintr-un capital de peste 2,5 miliarde de euro investit de greci in Romania, peste 500 de milioane provin tocmai din aducerea unor branduri internationale. Cea mai reprezentativa marca venita pe aceasta filiera este Coca-Cola. La nici doua luni de la revolutia din 1989, directorul general al fabricii de sucuri Ci-Co ii scrie o scrisoare presedintelui companiei Coca-Cola din Atlanta pentru a-i propune o asociere. Raspunsul a venit fara ezitare si zece luni mai tarziu se semna acordul intre cele doua parti. Sistemul din Romania este format din Coca-Cola Romania si Coca-Cola Hellenic Bottling Company, aceasta din urma fiind partenerul exclusiv al companiei americane pentru imbutelierea bauturilor racoritoare in 26 de tari, printre care si Romania. „In 13 ani, investitiile din Romania au depasit suma de 400 de milioane de dolari”, spune Mugurel Radulescu, public affairs & communications manager la Coca-Cola HBC Romania.
Marinopoulos vrea sa mai aduca doua marci cunoscute
Exista mai multe argumente care recomanda companiile elene pentru a reprezenta in Romania mari branduri internationale. „Oamenii de afaceri greci au mentalitatea foarte apropiata de cea a romanilor. In plus, situarea geografica a Greciei ofera un avantaj prin usurinta cu care pot fi controlate afacerile din regiune”, explica Ioannis Markos. Multi ar fi putut cataloga gestul companiei elene Elmec de a deschide un magazin Nike in Bucuresti, in anul 1999, drept o intreprindere cat se poate de riscanta. Compania a obtinut dreptul de a distribui aceasta marca in Romania, Bulgaria, Cipru si Albania. Piata era considerata ca fiind foarte inchisa, datorita renumelui de care se bucura marca Adidas. „Prima tara in care intrasem a fost Bulgaria. Rezultatele au fost bune aici si ne-am gandit sa ne extindem in Romania. Nu prea stiam cum este piata, insa rezultatele au fost peste asteptari”, spune Ilias Kalamaras, general manager la Elmec Romania. Dupa investitii care au depasit patru milioane de euro, compania are o retea de 16 magazine si a mai adus in Romania alte cateva marci, precum Harley Davidson, Docker’s sau Tehnogym. Cifra sa de afaceri a depasit 6,7 milioane de euro, in conditiile unei rate a profitului net de 10-12%. „Acum, distribuim haine marca Harley Davidson, insa din anul 2004 vom aduce si motociclete”, continua Kalamaras. Romania este o piata foarte importanta pentru acest tip de afacere, fiind cea mai mare tara din regiune. Acesta a fost unul dintre argumentele care au stat si la baza intrarii in Romania a companiei Marinopoulos Group cu marcile Marks & Spencer si Beauty Shop. „Am observat o evolutie rapida a unor investitori straini in Romania si ne-am decis sa venim aici. Romania este una dintre cele mai mari tari din regiune din punctul de vedere al populatiei si puterii de cumparare”, spune Giorgios Betchavas, directorul pentru Romania al grupului elen. Acesta recunoaste faptul ca rezultatele au fost peste asteptari. La finele lui 2004 Marinopoulos spera sa aiba o cifra de afaceri de peste opt milioane de euro pentru Beauty Shop si patru milioane de euro pentru Marks&Spencer. „Beauty Shop apartine lantului de magazine cosmetice Sephora. In 2005 suntem pregatiti sa intram pe piata si cu un magazin Sephora. Detinem si franciza pentru lantul de cafenele Starbucks pentru zona balcanica (inclusiv Romania), ceea ce inseamna ca in curand vom lansa prima cafenea”, continua Betchavas. Marinopoulos a intrat deja cu brandurile prezente pe piata romaneasca si in Cipru si Croatia, dar are proiecte de extindere in viitorul foarte apropiat in Balcani.O alta strategie aplicata de multinationale este sa isi stabileasca centre operationale in Grecia, de unde sa incerce dezvoltarea business-urilor la nivelul Balcanilor. Toyota reprezinta cel mai important brand distribuit de compania Inchape International Group. Operatiunile sale in Grecia au debutat la mijlocul anilor ‘80. Dupa cucerirea acestei piete, unde a ajuns sa vanda circa 30.000 de unitati pe an, si-a extins operatiunile in Bulgaria, Romania si Macedonia. Operatiunile din Romania au debutat dupa o perioada de patru ani in care brandul Toyota a fost distribuit de Inchape in Bulgaria. „Era un pas logic sa ne extindem afacerile si sa consideram Romania ca o tara cu un potential semnificativ”, spune Stratos Vakkas, director general Toyota Romania. Daca in urma cu cativa ani aducerea in Romania a unor branduri internationale era considerata drept o actiune riscanta, multe din companiile grecesti care au pariat pe acest tip de business au ajuns sa considere piata autohtona ca avand in acest moment cel mai ridicat potential din regiune. Din aceasta cauza se asteapta intrarea pe piata a unor branduri la fel de mari, majoritatea tot prin intermediul unor firme elene.

Companii elene care au adus In Romania marci internationale
· Compania Genco Electronic, al carei actionar grec este FOURLIS HOLDINGS SA din Grecia. Compania distribuie pe piata romaneasca produsele Samsung, Indesit, Ariston, General Electric, De Longhi. Ignatios Ionas, general manager al Genco Electronic, ne-a declarat ca in viitorul apropiat va aduce in Romania magazinele de articole de sporti Intersport, liderul mondial in acest domeniu. Cu toate ca FOURLIS HOLDINGS SA este distribuitor al produselor firmei suedeze Ikea pentru Grecia si Cipru, Ignatios Ionas, general manager la Genco Electronic, a negat o posibila aducere a acestui brand in Romania de catre firma sa.
· Marinopoulos Group aduce in Romania brandurile Marks & Spencer si Beauty Shop. In viitor se prevede aducerea magazinelor cosmetice Sephora si a lantului de cafenele Starbucks.
· Filiala din Romania a companiei elene Elmec distribuie pe piata autohtona marcile Nike, Harley Davidson, DockerA