Consecinta: multe dintre produsele IT seamana din ce in ce mai mult, nu doar in privinta performantelor si pretului, ci si in ceea ce priveste aspectul. Explicatia: marea majoritate a componentelor provine de la producatorii din Taiwan si China. Daca la inceputuri fiecare dintre marii producatori mondiali de tehnologie isi "desena" si producea singur subansamblele, treptat tendinta a fost de a externaliza aceste activitati datorita costurilor mai scazute. Mai nou, pana si designul a inceput sa f
Consecinta: multe dintre produsele IT seamana din ce in ce mai mult, nu doar in privinta performantelor si pretului, ci si in ceea ce priveste aspectul. Explicatia: marea majoritate a componentelor provine de la producatorii din Taiwan si China. Daca la inceputuri fiecare dintre marii producatori mondiali de tehnologie isi „desena” si producea singur subansamblele, treptat tendinta a fost de a externaliza aceste activitati datorita costurilor mai scazute. Mai nou, pana si designul a inceput sa fie realizat de companii asiatice.
Un exemplu ar fi iPaq, fabricat de Compaq (firma „absorbita” acum de HP), produs care s-a bucurat de o buna primire din partea utilizatorilor de PDA (Personal Digital Assistant). In fapt, de roadele acestui succes ar fi trebuit sa se bucure compania taiwaneza HTC, care a produs aproape integral sistemul.
In general, despre tot ceea ce este produs in China sau Taiwan exista o perceptie larga conform careia calitatea lasa de dorit. Iar aceasta prejudecata s-a rasfrant o vreme si asupra produselor IT. Acum, utilizatorii le accepta si pe acestea, insa doar in conditiile in care alaturi de inscriptia „Made in China” isi gaseste locul si o denumire precum HP, IBM sau Dell. „De fapt, pe langa subansamblele incorporate intr-un produs IT si designul acestuia, un utilizator cumpara garantia calitatii oferita de un mare producator mondial”, spune Teo Paduraru, director la Best Distribution.
Acum cativa ani, cand vorbeam despre producatorii asiatici de subansamble, ne refeream aproape exclusiv la firmele din Taiwan. Cu timpul insa, cand costurile de pe aceasta piata au crescut, marile marci mondiale au migrat spre China, firmele taiwaneze concentrandu-se mai mult pe produse de inalta tehnologie.
La inceput, laptopurile produse in Taiwan sub marci necunoscute erau considerate de piata slabe din punct de vedere calitativ. Acum aceleasi produse, vandute nu inainte ca pe ele sa fie lipite abtibilduri pe care sa scrie Dell, Apple sau orice alt nume de rasunet, nu mai nasc dispute in privinta calitatii.
Putini dintre fanii Apple, care s-au atasat de acest brand si pentru imaginea distincta a terminalelor care poarta aceasta marca (despre PC-uri se spune ca sunt toate la fel, pe cand Mac-urile ofera distinctie), cunosc faptul ca celebrul laptop Titanium G4 este realizat cu ajutorul companiei taiwaneze Quanta.
Lista firmelor cu care noua companie HP lucreaza este intr-adevar impresionanta: Intel furnizeaza procesoarele pentru laptopuri si desktopuri, subansamblele de retea sunt livrate de 3COM, Lucent si Conexant, placile video vin de la nVidia sau Matrox, proiectarea retelelor si managementul acestora este realizat in colaborare cu Cisco Systems, Nortel Networks, Aprisma Management Tehnologies, BMC Software, Computer Associates, Tivoli Systems, Axent Technologies si altii. Insa multi dintre acestia lucreaza la randul lor cu alti producatori de subansamble.
Chiar daca, aparent, in spatele unui astfel de terminal nu poti banui intotdeauna ce se ascunde, expunerea in piata este suportata de compania care „pune marca” pe produs. De cele mai multe ori, in decizia de cumparare nu atarna neaparat o placa video produsa undeva la capatul lumii, ci partea de servicii pe care distribuitorul o asigura (garantie, service, suport etc.). La prima vedere, ascunderea mai multor producatori mici de subansamble sub un brand international poate parea un lucru negativ. Insa avantajele economice ale unei astfel de politici sunt evidente, atat pentru producatori, cat si pentru utilizatori. Primii gasesc solutii mai ieftine, iar ultimii beneficiaza de preturi mai mici.