Premiera in telecom. Un operator, Cosmote, achizitioneaza un retailer, Germanos. Va aduce mutarea atat de multi clienti incat sa acopere pierderile rezultate din administrarea unei retele de peste 500 de magazine?



Saptamana trecuta a consemnat o mutare cu adevarat neobisnuita pe piata telecom, prin achizitia de catre Cosmote Mobile Telecomunications a unui pachet majoritar de actiuni ale lantului de retail Germanos. Este pentru prima data cand un operator de telecomunicatii isi extinde in acest fel punctele de prezenta. Ce-i drept, Cosmote s-a dovedit a fi partizanul unor metode destul de curajoase – soldate uneori cu succes, alteori nu – de a cuceri cota de piata. Implicatiile pe termen lung s-ar putea dovedi insa nebanuite.


Finalizarea tranzactiei se va dovedi destul de profitabila pentru Panos Germanos, fondatorul companiei care ii poarta numele, unul dintre cei mai importanti retaileri si distribuitori de produse si servicii IT&C din centrul si estul Europei. Germanos are o retea de 537 de magazine in Grecia, Bulgaria, Romania si Fosta Republica Iugoslava Macedonia si a obtinut anul trecut o cifra de afaceri totala de 1,02 miliarde euro, in crestere cu 19%, in timp ce profitul net a crescut cu 17%, pana la 63,1 milioane de euro. Pentru achizitionarea pachetului de 42%, Cosmote va plati 19 euro pe actiune, ceea ce ridica valoarea totala a tranzactiei la 1,58 miliarde de euro. Dar Panos Germanos a fost de accord sa achizitioneze anumite active ale Germanos care nu sunt vitale pentru planurile de viitor ale operatorului grec. Pana la urma, fondatorul companiei cumparate va ramane in buzunar cu 1,3 miliarde de euro. Potrivit unor surse de pe piata, cu o parte din bani, acesta isi va extinde alte activitati, inclusiv preluarea distributiei si retailului pentru operatorii de pe piata elena care au ramas, in urma tranzactiei, fara unul dintre lanturile de desfacere: Vodafone, TIM si Kai Q Telecom.
Tot saptamana trecuta, Cosmote a mai achizitionat alte 7,97% din actiunile Germanos de pe piata de capital.


In urma acestei achizitii, Cosmote intentioneaza sa initieze si o oferta publica de cumparare a restului de actiuni ale Germanos S.A. la acelasi pret, in conformitate cu legislatia greceasca. E clar, operatorul telecom vrea suta la suta din retailerul si distribuitorul de produse si servicii.
“Beneficiile pe care le va obtine Cosmote includ o mult mai larga baza de clienti pe toate pietele unde opereaza, printr-o retea comerciala organizata si stabila, precum si o reducere a costurilor promotionale si de distributie”, apreciaza Evangelos Martigopoulos, CEO al Cosmote Group. “Credem ca achizitia va avea un efect favorabil asupra profitabilitatii noastre chiar din primul an cu rezultate consolidate”, adauga el.


Dar socoteala de la Atena s-ar putea sa nu se potriveasca, cel putin, cu cea de la Bucuresti. Ce-i drept, tranzactia va lasa fara un distribuitor angro de prepay si fara o retea de retail competitorul Vodafone Romania. Pe piata autohtona, marja de profitabilitate a Germanos este de circa 7%, potrivit rezultatelor financiare publicate de companie. Mare parte din profit vine insa de pe urma distributiei angro de cartele prepay si servicii de top-up (incarcare electronica) pentru Vodafone si din serviciile de retail pentru acelasi operator. Nici una dintre partile implicate nu a dorit sa comenteze posibilitatea rezilierii contractului inainte de termen si implicatiile financiare pe care le-ar presupune aceasta. Dar, spun surse de pe piata telecom, mai mult ca sigur ca Cosmote nu va fi un distribuitor pentru concurenta. “In orice caz, s-au ales cu o retea de prima mana”, au afirmat aceleasi surse pentru Capital. In aceasta situatie, Germanos Romania, ca divizie a Cosmote, nu va face altceva decat sa adauge la pierderile pe care le inregistreaza operatorul pe piata autohtona – pierderi inerente cel putin in primii doi sau trei ani de activitate – amanand si mai mult termenul la care Cosmote Romania va putea sa raporteze un “break-even”.


“Germanos este, in acest moment, unul dintre partenerii Vodafone Romania. Deocamdata, suntem intr-un proces de evaluare a implicatiilor acestei tranzactii asupra parteneriatului nostru cu Germanos”, a spus pentru Capital, Ken Campbell, directorul de marketing al Vodafone Romania.


Asadar, care e castigul? Germanos era, oricum, retailer pentru Cosmote, fara ca acesta din urma sa-si mai bata capul si cu costurile de operare ale magazinelor. Nu este exclus ca operatorul grec sa doreasca, astfel, sa devina si mai atractiv pentru o posibila preluare de catre un investitor strategic. Oficialii Cosmote au spus ca interesati ar fi atat Telefonica Spania, cat si Deutsche Telekom. Dar, din nou, nici un operator nu si-a dorit pana acum sa devina jucator pe piata de retail. Lucrurile s-ar putea schimba, totusi. Tehnologia evolueaza din ce in ce mai rapid, iar clientii simt nevoia sa apeleze la oameni de vanzari din ce in ce mai specializati in a le explica functiile tot mai complicate ale telefoanelor mobile. Cel putin asa argumenteaza fiecare operator, de fiecare data cand mai deschide un magazin propriu. Numai sa nu fie “mai mare daraua decat ocaua”.




Germanos este, in acest moment, unul dintre partenerii Vodafone Romania. Deocamdata, suntem intr-un proces de evaluare a implicatiilor acestei tranzactii.

Ken Campbell,

Vodafone Romania