Un român de 36 de ani a reuşit să dezvolte, împreună cu doi prieteni, cel mai bun site din domeniul turismului din Franţa. Luna trecută, afacerea a fost vândută pentru aproximativ 25 de milioane de euro. Pentru Alexandre Almăjeanu nu a existat niciodată opţiunea de a lucra pentru alţii, chiar dacă s-a mutat cu familia încă din clasa a IV-a în Franţa, ţară în care o mare parte a tinerilor visează la o carieră de funcţionar public. „Nu am fost niciodată angaj
Un român de 36 de ani a reuşit să dezvolte, împreună cu doi prieteni, cel mai bun site din domeniul turismului din Franţa. Luna trecută, afacerea a fost vândută pentru aproximativ 25 de milioane de euro.
Pentru Alexandre Almăjeanu nu a existat niciodată opţiunea de a lucra pentru alţii, chiar dacă s-a mutat cu familia încă din clasa a IV-a în Franţa, ţară în care o mare parte a tinerilor visează la o carieră de funcţionar public. „Nu am fost niciodată angajatul unei societăţi. Libertatea vieţii de antreprenor m-a atras dintotdeauna, chiar dacă la început nu mi-a fost uşor. Satisfacţia transformării unei idei în realitate şi de a-i vedea pe alţii aderând la proiectul tău este, în opinia mea, mult mai mare decât aceea de a fi salariat“, povesteşte Alexandre Almăjeanu.
Iar această pasiune pentru antreprenoriat a dat rezultate foarte bune în cazul său. La sfârşitul anului trecut, firma pe care a fondat-o, VoyagerMoinsCher.com, a fost achiziţionată de Priceminister.com, cel de-al treilea site din Franţa în funcţie de trafic şi principalul concurent al lui eBay. „Împreună cu asociaţii mei am decis să vindem pentru că am primit o ofertă financiară foarte interesantă care ne-a permis să valorizăm şapte ani de muncă. Vânzarea s-a făcut contra unei sume în cash şi a unor acţiuni Priceminister.com, care este în plină dezvoltare şi care va fi introdus la bursă în 2008“, spune omul de afaceri.
Iată, deci, că succesul nu vine peste noapte, ci se construieşte în timp. Alexandre şi-a cultivat spiritul de acţiune încă de pe băncile liceului şi, mai apoi, ale facultăţii, când a devenit membru în diferite organizaţii politice şi de voluntariat. Prima experienţă semnificativă a avut-o la vârsta de 16 ani, când s-a implicat în organizaţia de tineret care îl sprijinea pe actualul preşedinte al Franţei, Nicolas Sarkozy, în campania pentru primăria din oraşul Neuilly-sur-Seine. Ulterior, în timpul studenţiei, a susţinut campania prezidenţială a lui Edouard Balladur, din poziţia de responsabil al organizaţiei de tineret din Paris.
Implicarea în diferite acţiuni cu caracter politic sau voluntar i-a folosit foarte mult ulterior în afaceri, pentru că învăţase deja cum se lucrează în echipă şi şi-a perfecţionat calităţile de lider. Recunoaşte însă că l-a ajutat foarte mult şi sistemul de învăţământ economic din Franţa, care pune un puternic accent pe partea practică. Astfel, în timpul studenţiei, a devenit membru al asociaţiei „Junior-Entreprise“ a universităţii, care funcţionează ca o firmă ce propune firmelor „adevărate“ servicii de marketing realizate de studenţi, pentru a le oferi acestora încă de pe băncile şcolii un contact cât se poate de real cu mediul de afaceri.
De această experienţă s-a folosit imediat după absolvirea Institutului Superior de Comerţ pentru a porni, împreună cu doi prieteni, o firmă de consultanţă în marketing. Aceasta a funcţionat până în 2000, când fondatorii au înţeles că afacerile pe internet se pot dezvolta într-un ritm mult mai rapid decât cele din domeniul consultanţei. „Afacerea VoyagerMoinsCher.com a fost creată în 2000, având la bază un concept simplu: permitea utilizatorilor de internet să compare preţul ofertelor turistice (bilete de avion, sejururi, hoteluri, croaziere). Ideea afacerii s-a născut din nemulţumirea mea, în calitate de client, atunci când nu am găsit pe internet un site care să mă ajute să găsesc o ofertă turistică“, spune Alexandre Almăjeanu. „Primii doi ani au fost dificili, pentru că nu am câştigat mult şi nu eram foarte siguri dacă modelul de afacere pe care l-am ales este unul bun. Am preferat să ne dezvoltăm într-o formulă «low-cost», cu salarii mici şi fără cheltuieli inutile. Toate resursele societăţii au fost investite în PR, marketing şi publicitate“, adaugă el.
Ulterior, compania a atras 80.000 de euro de la un „business angel“ şi a continuat să se dezvolte exponenţial, până la sfârşitul anului 2007, când a înregistrat peste 800.000 de accesări pe lună şi un profit operaţional de două milioane de euro.
După vânzarea afacerii, Alexandre Almăjeanu are planuri mari. Vrea să îşi petreacă lunile următoare în România, unde va lansa două proiecte pentru a sprijini antreprenorii. „În primul rând, intenţionez să creez o fundaţie care să încurajeze activitatea antreprenorială sub toate formele. Este important să facem tinerii şi marele public să înţeleagă că a avea propria afacere înseamnă, în primul rând, a-ţi lua viaţa în mâini şi a fi liber. Ceea ce nu pare evident în România actuală, unde piaţa muncii este foarte favorabilă salariaţilor“, spune Alexandre Almăjeanu. „În al doilea rând, doresc să creez un fond care va avea ca obiectiv investiţiile în start-up-urile româneşti, în principal în sectorul internetului, pentru că acest domeniu îl cunosc cel mai bine“, adaugă el.
Şi acestea nu sunt primele iniţiative pe care le are în România. La sfârşitul lui 2007, a făcut parte din juriul evenimentului Netcamp, prima manifestare românească ce a avut ca temă internetul şi start-up-urile, iar în urmă cu trei ani a investit într-o firmă creată de Dragoş Novac, un român care a studiat în străinătate şi care s-a întors să facă afaceri în România. „Dragoş a avut suficiente argumente pentru a mă cointeresa în proiectul privind crearea unui ghid al Bucureştiului pe internet. Aşa s-a născut Metropotam.ro, site care a devenit rapid liderul informaţiei de divertisment online al Capitalei“, spune Almăjeanu.
Antreprenorul intenţionează să se implice şi în alte afaceri, pentru că în prezent consideră că în România nu există suficiente site-uri realizate în mod profesionist, iar potenţialul pieţei este unul în creştere.
«Libertatea vieţii de antreprenor m-a atras dintotdeauna. Satisfacţia transformării unei idei în realitate este mult mai mare decât aceea de a fi salariat»
Alexandre Almăjeanu, fondator VoyagerMoinsCher.com
BIOGRAFIE ŞI PLANURI
• A plecat în Franţa în 1982, împreună cu familia. În 1990, a terminat liceul, iar în 1995 a absolvit l’Institut Supérieur du Commerce din Paris.
• În 2000, porneşte împreună cu doi prieteni afacerea VoyagerMoinsCher.com, un motor de căutare şi de comparare a ofertelor turistice pe internet. Până în 2007, se ocupă de marketingul şi relaţiile publice ale companiei.
• Afacerea a fost vândută luna trecută firmei Priceminister.com pentru o sumă de aproximativ 25 de milioane de euro sub formă de cash şi acţiuni la compania care i-a preluat.
• S-a întors în ţară pentru prima dată în anul 1995 pentru a revedea locurile copilăriei şi oamenii pe care îi îndrăgea. În timp şi-a făcut noi prieteni, iar în prezent îşi împarte timpul între Franţa şi România.
• În România s-a implicat financiar şi strategic în Metropotam.ro şi intenţionează să înfiinţeze o fundaţie care să promoveze antreprenoriatul, dar şi un fond de investiţii organizat după principii occidentale, prin intermediul căruia să se implice în diverse afaceri din domeniul internetului.