Obiceiuri pentru achiziții, cu sau fără Black Friday

Black Friday a debutat în 2011 în România, când au participat doar câteva magazine. În 2016, piața de comerț online și offline a fost cucerită de acest fenomen și retailerii au derulat campanii cu reduceri. Însă, datele din piață arată că, că indiferent de perioada pe care o aleg magazinele, cumpărătorii sunt interesați în special vinerea.

Așadar, pentru că nu există o zi fixă pentru Black Friday în fiecare an, românii nu ştiu foarte bine când anume vor fi reducerile. Din acest motiv, căutările apar destul de devreme şi multe sunt făcute cu scop informativ. Potențialii cumpărători vor să afle la ce anume vor fi reduceri sau când va debuta campania. Multe căutări pe Google sunt şi de forma „la ce oră începe Black Friday“, potrivit unei analize a agenției Today’s.

Astfel, pe 18 noiembrie, cea mai populară zi din 2016 pentru Black Friday, au fost trei vârfuri în căutările online. Cele mai multe au fost între 23:00 – 1:00, între 6:00 – 7:00 și un al treilea pe seară, în jurul orei 19:00. Căutările au scăzut pe timpul weekendului, sâmbătă şi duminică, deși multe magazine și-au anunțat campanii de reduceri pe toate cele trei zile.

Categoriile pe care magazinele au comunicat cel mai mult în online de Black Friday au fost fashion, unde sunt retaileri online de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii, electroIT, cu electronice, computere, şi electrocasnice mari și mici, travel, cosmetice și produse de îngrijire personală, jucării şi home & deco, unde intră și produsele pentru îngrijirea casei, conform aceleiași analize.

Totuşi, evenimentul n-a fost străin și unor nișe noi, cum ar fi magazine cu anvelope, producători de materiale de construcţii sau banking, unde sunt instituţii bancare care oferă reduceri la diverse servicii.

Interesul cel mai mare exprimat în căutări efectuate de utilizatori este legat de anumite branduri care anunţă că vor avea reduceri. Printre cele mai căutate cuvinte în weekendurile de Black Friday au fost asocieri între termenii „black friday“ sau „vinerea neagră“ şi numele magazinelor care au comunicat intens atât în online, cât şi în offline că vor avea reduceri. Astfel, recomandarea agenției către advertiseri este să se pregătească din timp cu planificarea reducerilor şi cu planul de comunicare şi să îşi aloce un buget separat ca investiţie pentru a anunţa cu cel puţin o săptămână înainte că vor avea reduceri.

Pe lângă asocieri între retailer şi Black Friday, clienții au căutat la modul general pe Google „oferte black friday“, „reduceri black friday“, „black friday 2016“. Agenția recomandă magazinelor în cazul unor astfel de evenimente cu potențial mare de vânzare să utilizeze cât mai mult audienţele de remarketing. Aici sunt oameni care vizitat site-ul în ultima lună sau săptămână şi încă nu au cumpărat nimic, dar în preajma unei campanii de reduceri cresc șansele ca ei să achiziționeze produse.