Petrut Oteanu a realizat potentialul unei frizerii pentru copii in momentul in care si-a tuns copilul la Ciufulici, una dintre celebrele astfel de locatii, inca de dinainte de 1989. „Era o mizerie. Cred ca nici apa nu aveau, insa, cu toate astea era plin de lume. Mi-am dat seama ca oamenii erau interesati de un astfel de loc si ca totul se poate transforma intr-o adevarata afacere”, spune Oteanu.
Fiind deja om de afaceri, nu a stat foarte mult pe ganduri. S-a apucat de calcule, a facut un studiu de fezabilitate, si-a stabilit categoria de clienti careia voia sa se adreseze si o idee aparte care sa il individualizeze in piata. Asa ca, in sase luni de zile de cand si-a tuns copilul, si-a deschis propria frizerie la piata Obor din Bucuresti. „Investitia a fost de 100 de mii de dolari si am inceput cu noua angajati. Am vrut o locatie de cinci stele si asta am realizat. Ganditi-va numai ca am investit 100 de mii de dolari intr-un spatiu de 110 metri patrati”, explica Petrut Oteanu.
Ideea pe care s-a bazat a fost ca un copil trebuie sa intre in frizeria sa nu doar pentru a se tunde, ci si pentru a se juca. Asa ca si-a dotat locatia cu calculatoare, Play Station, jocuri Lego. A infiintat un bar pentru parintii care asteptau langa copiii veniti la tuns, unde le-a oferit cafea si ceai gratuit. La inceput a fost destul de complicat, insa nu isi propusese sa scoata profit in cateva luni. Avand o activitate colaterala a putut sustine investitia. „Mi-am propus chiar sa functionez un an de zile in pierdere”, glumeste Oteanu. Afacerea era insa in crestere. In primul an veneau la Ciufolici aproximativ 1.000 de clienti lunar. In anul urmator media lunara a ajuns la 2.000, iar in 2000 la 3.000 de clienti pe luna.
Daca in primul an a obtinut un profit brut de 12.000 de dolari, in anul 2.000 acesta a urcat la peste 15.000 de dolari.

Investitia se va amortiza in cinci ani

„Atunci am pus problema extinderii, asa ca in iunie 2001 am mai deschis o frizerie in Piata Amzei. Investitia a fost, de data asta, de 50.000 de dolari”, declara Petrut Oteanu. Cele doua frizerii au avut in anul 2001 o cifra de afaceri de 2,8 miliarde lei, iar profitul brut a crescut la aproximativ 22.500 de dolari, in conditiile in care numarul angajatilor din cele doua locatii era acum de 30. „Investitia totala de 150 mii dolari nu am amortizat-o, deocamdata. Noi credem ca vom realiza acest lucru in cinci ani. Este chiar bine daca te gandesti ca este vorba de servicii.
Cheltuielile sunt cam aceleasi de la o luna la alta, aproximativ 200 milioane lei, iar afacerea creste. Acum la noi vin peste 4.000 de clienti in fiecare luna”, sustine Oteanu. Chiar daca acesta spune ca frizeriile sale sunt de cinci stele, preturile nu sunt chiar ridicate. Tunsul, de exemplu, costa 90.000 de lei, insa in acest pret intra si spalat, frectie, masaj, coafat (pentru fete). Exista si un pret pentru VIP-uri de 200.000 de lei.
Daca platesti aceasta suma, un angajat te va astepta afara, iti va deschide usa masinii si te va invita inauntru. In timp ce copilul este tuns, cel care asteapta poate beneficia pe gratis de cafea, ceai, campari orange sau whisky. „In orice cantitate. Noi ii oferim un pahar de whisky, de exemplu, dar, daca doreste, poate bea toata sticla”, explica Petrut Oteanu. In plus, a pus la punct o baza de date cu clientii care intra in cele doua frizerii ale sale, in aceasta figurand, in acest moment, peste 18.000 de nume.
Previziunile pentru 2002 sunt cat se poate de optimiste: o cifra de afaceri de patru-cinci miliarde lei si un profit brut de aproximativ 40.000 de dolari.
In plus, vrea sa mai deschida o noua locatie, de data asta insa in Germania. „Credem ca sistemul va functiona si acolo. Am incercat sa imbinam un stil oriental, cu multe servicii gratuite (cafea, ceai) oferite clientilor si o personalizare a acestora, cu un standard occidental”, continua Petrut Oteanu.
Dupa parerea lui, in acest moment, piata frizeriilor in capitala se imparte intre un numar mic de saloane de lux, cu o clientela aparte si preturi ridicate, si acele frizerii cu muscate in geam, care seamana izbitor cu cele de acum 20 de ani. Ceea ce arata ca pentru investitii de genul celei realizate de Petrut Oteanu mai este loc, succesul depinzand, in final, de oferirea unor servicii de calitate la preturi accesibile unui numar cat mai mare de clienti.

Business start

Investitia
· pentru o frizerie de cinci stele investitia minima se ridica la 30.000 USD
Autorizatii
· autorizatiile necesare deschiderii unei firme
Angajati
· pentru un singur punct de lucru sunt necesari minimum zece angajati. Fiind vorba despre o frizerie pentru copii este bine ca acestia sa fie tineri si sa aiba rabdare. In firma lui Petrut Oteanu salariul mediu
al frizerilor este de 3.000.000 lei lunar, insa sunt angajati care primesc si 7.000.000 lei pe luna. Mai este insa si bacsisul pe care il primeste fiecare frizer, si care nu este chiar mic.
Context de piata
· pe piata sunt fie frizerii cu tarife mici si cu servicii pe masura, fie locatii de lux, cu tarife ridicate
si o clientela aparte. Intre aceste doua extreme este loc pentru orice investitie. Secretul este sa deschizi o frizerie cu servicii foarte bune, la niste preturi accesibile unui numar cat mai mare de persoane.
· o astfel de frizerie nu isi va gasi insa locul intr-un cartier marginas. Este, totusi, vorba de o frizerie
de lux, in care tarifele vor fi cu siguranta ceva mai ridicate decat intr-o locatie de cartier. Gasiti un loc cat mai circulat, de preferat cat mai central, sau intr-un cartier cu oameni instariti. Alte sfaturi
· este foarte important ca la debutul afacerii sa nu astepti venirea profitului dupa cateva luni de zile. Cheltuielile lunare sunt destul de ridicate, aproximativ 100 milioane lei, si este bine ca initiatorul frizeriei sa aiba resursele necesare sustinerii sale pentru o vreme.
· daca nu investesti serios in reclama este foarte greu sa ai succes.
Firma lui Petrut Oteanu a investit intre 10-15 mii de dolari anual.
· calitatea serviciilor dintr-o astfel de frizerie trebuie mentinuta constanta in timp. Altfel clientii castigati pot fi pierduti foarte repede.
· In acest business este bine sa pui la punct un pachet de servicii conexe care sa atraga un numar cat mai mare de clienti. De exemplu: tratatie gratuita pentru persoanele care vin cu copii la tuns, jucarii
pentru acestia, fotografii gratuite, baza de date cu clientii si discounturi.