Daniel stefan a intrat in afaceri la 19 ani, cand si-a infiintat propia firma. A facut mai intai comert cu gresie si faianta, a vandut camasi, a fost distribuitor de ulei pe trei judete si a deschis o companie de taximetre (Alfa Taxi). Acum este proprietarul unei fabrici de incaltaminte in cartierul Timpuri Noi si are in subordine 80 de angajati.
Ideea i-a venit dupa ce a constatat ca pe piata mai pot fi inca gasite nise profitabile. si-a facut un plan de afaceri si a evaluat investitia initiala la peste doua miliarde de lei. In final, aceasta a fost de 2,5 miliarde lei. „Aveam un miliard lei. Restul de 1,5 miliarde lei l-am obtinut printr-un imprumut de la niste cunostinte”, spune Daniel stefan. S-a orientat apoi spre productia de incaltaminte pentru femei – cea mai rentabila, de altfel, unde vanzari foarte bune se fac pe segmentul de produse cu valori medii. Insa nu era de ajuns. Pentru a intra pe piata avea nevoie de reclama si de preturi competitive. „Concurenta asiatica este destul de mare. Am reusit printr-o politica de vanzari agresiva. Intrarea pe piata a fost facuta in forta, prin reclama puternica, preturi bune si disconturi. Suntem o echipa tanara, unde cel mai in varsta angajat are 29 de ani”, povesteste Daniel stefan. Anul trecut, in sezonul de toamna-iarna, a investit un miliard si jumatate in reclama. Anul viitor intentioneaza sa organizeze o retea de patru-cinci magazine in Bucuresti, intrucat afacerea se va extinde si o data cu aceasta va creste si productia.
Investitia se gandeste sa o recupereze in trei ani. In continuare, Daniel stefan are planuri mari, sustinute insa de rezultate pe masura: a inceput si productia pentru export in noua sa fabricuta, pana nu de mult lucrand in sistem de colaborare cu alta firma. Cu 3.000 de dolari a inchiriat o hala de 700 de metri patrati, cu 10.000 de dolari a modernizat-o si cu alti 200.000 de euro a cumparat o linie tehnologica noua. Investitia devine mai mult decat justificata in conditiile in care anul acesta, pana in prezent are o cifra de afaceri de zece miliarde de lei, in toamna preconizand sa ajunga la un milion de euro. Sistemul de distributie, punctul cheie al acestui tip de afacere s-a modificat pe masura ce afacerea a inceput sa se contureze. La inceput, Daniel stefan a lucrat cu distribuitori, insa si-a dat seama ca interesele sale nu sunt destul de bine reprezentate. Asa ca s-a gandit ca ar fi bine sa inlocuiasca distribuitorii cu un sistem propriu. „Am cumparat in leasing doua Forduri Tranzit, aproximativ 830 de milioane fiecare. Avem trei agenti care sunt in permanenta pe traseu, distributia ajungand sa acopere majoritatea oraselor cu 20-30 de mii de locuitori si toate retelele de magazine mari (Metro, Leonardo)”, afirma Daniel stefan. Acum ii convine sa lucreze mai mult pe litoral unde se fac cele mai bune vanzari.

O familie bine ancorata in productia de incaltaminte

La un an de zile are o cifra de afaceri de 14 miliarde lei si vinde 7.000-8.000 de perechi de incaltaminte pe luna. 29 de ani este varsta la care Daniel stefan a ajuns sa cunoasca formula chimica a unei afaceri rentabile: munca multa, rapiditate in gandire si un pic de fler. In plus, sistemul in care lucreaza se pare ca a condus spre succes: „Participam la targuri, avem doi creatori care concep in permanenta cate un model nou, apoi vin mereu idei din moda italiana, care prind bine pe piata”, spune Daniel stefan.
Gabriela serban de la firma Pro Alex a lucrat pana in 1992 in comert, ca directoare la un magazin de incaltaminte de pe Calea Victoriei. Sotul era pe atunci sef de sectie la Arta Incaltamintei, fabrica de unde familia serban a si preluat, de altfel, spatiul de productie cu tot cu angajati. La inceput, chiria a fost de ordinul a cateva sute de lei, reprezentand, in acelasi timp, si prima investitie. In anul 1993, a urmat un credit in valoare de doua milioane de lei.
Afacerea a avut ca baza de pornire 40 de angajati si doua-trei masini de cusut. Investitiile au continuat: masinile de cusut sunt acum in numar de 30 si angajatii, 65. Plus patru masini cu care se transporta materiile prime. In prezent, productia de 2.500 de perechi realizate lunar este vanduta in totalitate, strategia de vanzari urmand deja caile unor relatii consolidate timp de zece ani.
Se lucreaza numai angro, in conditiile in care distributia se face in toata tara, iar valoarea productiei este de aproximativ 800 de milioane – un miliard pe luna. „Investitia se amortizeaza intr-un an jumatate, doi. Nu am facut distributie proprie, intrucat instrumentele de plata in Romania sunt riscante. Cand lucrezi cu distribuitori, riscul neplatii este asumat de acestia. Am constatat ca exista un risc mai mare daca activitatile nu sunt supravegheate in mod direct, fie ca este vorba de comert, productie sau distributie. De aceea, ne-am concentrat asupra productiei. Calculele finale au acumulat, pentru anul 2001, o cifra de afaceri de sapte miliarde de lei”, afirma Gabriela serban.
De doua luni, pe langa productia pentru piata interna, activitatea principala a fost confectionarea de fete de incaltaminte pentru Italia. Tot din Italia s-au importat anul acesta si cateva modele de talpi – imitatie de blugi – care s-au vandut foarte bine.
La capitolul planuri de viitor, familiei serban i-a mai ramas o tinta: „Vrem sa facem o fabrica cu o organizare mai buna. Cred ca la baza acestei afaceri organizarea este punctul forte”, incheie Gabriela serban.     

Alte sfaturi

· In acest gen de afacere ai de-a face cu o productie decalata. Asta inseamna ca se lucreaza in devans cu cinci-sase luni, pentru ca marfa sa aiba timp sa ajunga in magazine cu doua luni inainte de-a incepe vanzarea propriu-zisa. Daca ai produs mai tarziu, te bate concurenta.
· Partea de creatie este elementul cheie, alaturi de alegerea celor mai ieftini furnizori de materii prime. Modelele noi sau originale, dar si cele clasice, te conduc, cu siguranta, spre castiguri frumoase.
· Este mai convenabil sa produci cu piele prelucrata in tara, insa pentru talpi sau materiale mai deosebite se fac, de regula, importuri din Italia.
· Adezivii sunt cel mai sensibil punct al procesului de fabricatie. Este bine ca acestia sa fie cat mai rezistenti, altfel iti poti compromite intreaga productie, dar si numele firmei.
· Structura unui pret de productie este: 40-50% – costuri cu materiile prime, 20-30% – cheltuieli cu forta de munca, 20% – alte cheltuieli (carburanti, curent electric). Secretul mentinerii unui pret cat mai bun este sa faci productie in cantitate mare, impactul cheltuielilor indirecte asupra preturilor fiind astfel mai mic. Cu seriile mari se castiga cel mai bine.
· Organizarea unui sistem de distributie eficient asigura, in final, succesul. Poti lucra in sistem de distributie proprie, cazul in care iti asumi riscul intarzierilor de plata, sau cu distribuitori profesionisti. Acestia percep 5-10 % din pretul de productie si preiau riscurile neplatii.

BUSINESS START

Investitia
· O linie de fabricatie la mana a doua costa trei miliarde, iar una noua, minimum 150.000 de dolari. Stocul de materii prime necesar in prima faza poate sa ajunga si la un miliard, in functie de productia preconizata. Investitia in utilaje poate fi insa evitata in cazul in care se lucreaza in sistem de colaborare cu alte firme producatoare de incaltaminte. si in ultima varianta, stocul initial de materiale ramane la aproximativ aceeasi valoare.
Angajati
· Productia manuala se poate incepe cu trei oameni. Pentru cea mecanizata sunt necesari insa minimum 50 de muncitori, la un volum mediu de circa 2.000 de perechi lunar. Salariul mediu net al unui lucrator oscileaza in jurul sumei de patru milioane de lei.

Context de piata
· Absorbtia pietei este inca buna si depinde de segmentul pe care il ataci. Cea mai rentabila este productia pentru femei. Apoi, cel mai profitabil este considerat esantionul de clienti pana in 30 de ani. Altfel, modelele care se vand foarte bine sunt cele sport si elegante. r
• Productia poate fi facuta manual (modele scumpe in serii mici) sau mecanizat, rezultand serii mari la preturi mai competitive. Segmentul cu intrarea cea mai buna pe piata este cel al produselor cu valori medii. Varianta materiale foarte bune – preturi mari trebuie sustinuta foarte bine de reclama, deoarece intri in competitie cu incaltamintea de firma, unde numele marcii vinde produsul. r
• Concurenta asiatica este puternica. Noroc insa ca incaltamintea care vine este din inlocuitori, ramanand astfel de exploatat la maxim productia din piele, la preturi care sa reziste pe piata. r
• Vara aceasta se poarta materialele din imitatie de blugi, iar la polul opus cele care dau impresia de vechi.r
r
PRO ALEXr
r
• Anul infiintarii:t1992r
• Investitia totala: taproximativ 400.000 de dolarir
• Numar de angajati:t65r
• Cifra de afaceri in 2001: taproximativ 7 miliarde leir
r
DIVA GROUPr
r
• Anul infiintarii:t2001r
• Investitie totala: taproximativ 500.000 de dolarir
• Numar de angajati:t80r
• Cifra de afaceri in 2001: taproximativ 14 miliarde lei