La o masa, pe o terasa din centrul Capitalei, doua tinere isi impartaseau reciproc marea lor pasiune pentru plante si flori. Amandoua se laudau cu gradinile amenajate in balcoanele de acasa. Multe nume de plante ieseau din gura celor doua fete. „Ce mult mi-ar placea sa lucrez intr-o florarie”, spune, in gluma, una dintre ele. „Ideal ar fi sa ai propria ta florarie”, raspunde cealalta. Incepusera sa calculeze cam cat ar costa o astfel de investitie. Nu pareau dezamagite deloc. „Ce-ar fi sa incercam!?”, exclama una dintre ele. Deja nu se mai glumea, ci vorbele rostite pareau sa prinda conturul unui afaceri. Dupa mai bine de o ora bat palma, se ridica si pleaca.
Povestea aceasta s-a intamplat in primavara anului trecut. La un an de atunci, am aflat ca planul lor era deja pus in aplicare, iar afacerea incepuse sa dea roade. Este vorba despre floraria Ilinca din magazinul bucurestean Mall. Dar pana sa ajunga aici, cele doua asociate au intampinat mari greutati, dupa cum ne-a explicat Simona Musat, care este administrator al firmei Grig AM SRL, sub patronajul careia este deschisa floraria.
Afacerea a pornit in aprilie 2000. Au infiintat firma Grig AM SRL, dar pentru ca nu aveau bani suficienti, au mai atras un prieten in business-ul lor. Toti trei au pus initial la bataie 2.000 de dolari, bani din care s-a platit chiria pe sase luni, amenajarea spatiului si marfa.
Primul loc unde a functionat floraria a fost intr-un spatiu comercial inchiriat, din strada Drumul Sarii. „Aici nu prea era vad. Am muncit mult pana sa atragem clientii. Dupa cateva luni, am ajuns la concluzia ca, totusi, ar fi mai bun un alt loc, cu mai mult vad”, ne povesteste Simona. In luna august 2000, floraria Ilinca avea sa-si schimbe soarta. Printr-o intelegere cu administratia magazinului Mall, firma Grig AM SRL a deschis o expozitie florala, cu vanzare, la parterul acestui imobil, timp de doua saptamani, in urma careia ambele parti trebuiau sa decida daca este necesara o florarie acolo sau nu. In urma sondajelor efectuate de administratia Mall, a reiesit ca majoritatea vizitatorilor cereau o florarie in acest complex comercial.
Amenajarea spatiului
a costat 10.000 USD
Astfel, in octombrie anul trecut s-a incheiat contractul cu administratia magazinului Mall. Dupa calculele celor trei asociati a reiesit ca numai amenajarea spatiului duce la vreo 10.000 de dolari. La aceasta suma mai trebuiau adaugati 5.000 de dolari, chiria pe trei luni, plus inca 5.000 dolari, garantia in banca ceruta de administratia Mall. Deci, in total, 20.000 de dolari. Cam mult pentru ei, dar au mai gasit un prieten dornic sa intre in afacere, si inca un hop a fost depasit.
Dar greutatile mari de-abia din octombrie anul trecut au inceput sa se iveasca. Pentru ca pe aceasta piata abunda florariile, era necesar ca ei sa iasa in evidenta prin calitate, preturi accesibile si inovatie. De aceea, cei patru asociati s-au axat exclusiv pe marfa din import. Florile sunt aduse din Italia si Olanda. Aprovizionarea se face de doua ori pe saptamana, pentru ca intervalul optim ca marfa sa fie proaspata este de trei zile. Pe luna, salariile celor doua angajate, plus plata energiei electrice, plus rulajul marfii se ridica la peste 20 milioane lei.
„Esti obligat sa te aprovizionezi la trei zile cu flori proaspete, pentru ca aici este un cerc vicios. Daca nu le vinzi, florile nu rezista mai mult. Ele isi pierd din prospetime, iar lumea care intra si le vede asa o data, de doua ori, isi cauta alt loc. Deci, iti pierzi clientela”, explica Simona. Pretul florilor mai putin proaspete se reduce la jumatate, dar tot nu se cumpara. Clientii prefera, de obicei, sa cumpere flori aduse in acea zi. Exista, pe de alta parte, si persoane care vin si cer numai cupele florilor, pentru aranjamente florale. Acestora li se fac reduceri substantiale.
Un impediment este faptul ca in Mall nu exista lumina naturala. De aceea, la floraria Ilinca exista o alta tactica in aprovizionare: se merge pe multe sortimente de flori, dar putine cantitativ. Vanzarile nu au mers bine de la inceput. In lunile noiembrie si decembrie, patronii trebuiau sa aduca bani de acasa pentru plata chiriei, care se ridica la 1.500 de dolari pe luna. Apoi, soarele a inceput sa rasara si pe strada lor.
In urmatoarele patru luni, afacerea a inceput sa dea roade. Doar la 1 martie, la fel si la 8 martie, s-a vandut cat chiria pe o luna. Banii stransi pe aceasta luna au servit si la plata unor datorii. Insa din aprilie, vanzarile florilor, cu firul, au inceput sa mearga mai slab. Totusi, in cele sapte luni de cand functioneaza aceasta florarie in Mall, cei patru asociati au reusit sa incheie contracte cu mai multe banci, televiziuni si firme importante, carora le furnizeaza saptamanal aranjamente florale de interior. Un exemplu este emisiunea Neata, de la Antena 1, unde aranjamentul floral de zi cu zi este asigurat de floraria Ilinca. De asemenea, ei se pot lauda cu aranjamentele florale ce au fost furnizate pentru spectacolul de balet Maurice Bejart, care a avut loc la sfarsitul anului trecut, si buchetele pentru intalnirea anuala a firmei Zepter International. Un serviciu care a inceput sa mearga din ce in ce mai bine este si acela de aranjamente florale pentru nunti si botezuri. „Clientii Mall au venit de la bun inceput sa le oferim ceva deosebit. Modele sunt trasnite, iesite din tiparele clasice”, ne spune Simona Musat. Pe de alta parte, si serviciul de curierat a luat amploare. Tarifele practicate sunt in functie de valoarea comenzii: pentru o comanda peste un milion de lei, transportul este gratuit; iar mai mica decat aceasta suma, pretul cursei este la nivelul tarifului practicat de taxiuri.
Cifra de afaceri derulata pe o singura luna oscileaza, in functie de vanzari, intre 3.500 si 4.000 de dolari. Chiar daca veniturile incasate pana acum nu au acoperit in intregime cheltuielile, cateodata fiind nevoie de bani de acasa, cei patru nu si-au pierdut deloc speranta si increderea ca o asemenea afacere este rentabila. Dimpotriva, ei sunt convinsi ca pe aceasta piata inca este loc destul si intentioneaza ca, in curand, sa mai deschida o florarie in centrul Capitalei.
Datele afacerii „Ilinca”
· cifra afaceri 3.500-4.000 USD/luna
· amenajarea spatiului 10.000 USD
· chiria pe spatiu+cheltuieli comune+ cheltuieli de reclama si publicitate 1 500 USD/luna
· alte cheltuieli: (rulaj marfa+salariile angajatilor +plata energiei electrice) 700 USD/luna